Трите старопланински тунела при Петрохан, Троян и Шипка имат много голямо значение за транспортните връзки в страната, но те са големи проекти и изискват значителни финансови ресурси.
Средствата, на които България има право като пълноправен член на Европейския съюз, се отнасят само за определени проекти, които могат да се реализират с външно финансиране. Това обясни по време на парламентарния контрол министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Към него беше отправен въпрос какво е предприето за изграждането на тунелите.
Тунелите са много важни за създаването на удобна връзка между Северна и Южна България.
От трите проекта единствено тунелът под Шипка отговаря на европейските изисквания за финансиране, защото е част от коридор 9 - Букурщ-Русе-Димитровград-Алекснадрополис. Изграждането на този коридор е формулирано като приоритет 3 в Стратегията за развитие на транспортната система на България за периода до 2020 г.
Дължината на проекта е 10,8 км, а прогнозната му стойност е 120 млн. евро. Предстои анализ за финансиране чрез включване в ОП "Транспорт" през следващия програмен период. Става дума за 2014 – 2020 г.
Ако това не е възможно, финансирането ще стане чрез отдаване на концесия, каза министър Цветков.
През септември областният управител на област Стара Загора Йордан Николов заяви, че приоритетен е вариантът тунелът да бъде готов до 2015 г.
Засега не е ясно какво ще се случи с проектите за другите два тунела.