Още не може да пише на български, но ходи на английски

Възможностите за ранно чуждоезиково обучение при родни условия

по статията работи: iNews.bg | 07.10.2011 | 14:28

Светът е едно глобално село и въпросът дали трябва да знаеш езици изобщо май и не трябва да бъде задаван. Владеенето на поне един не-майчин език е необходимост, подобно на тази да можеш да четеш и смяташ. Затова и родителите, загрижени за бъдещето на потомството си, се надпреварват да включват още от най-раннна възраст чуждоезиково обучение.

В каква степен у нас това е възможно, но и ползотворно? Преценете сами

Откога?

Според педагозите най-активно едно дете "попива" език между 2 и 6-годишна възраст. Без знания за граматика и езикови структури, то запаметява произношение, интонация, фрази и добива интуитивна ориентация за правилно и неправилно. Именно затова и майчиният език се знае най-добре.

Децата, които живеят в двуезична среда, най-отрано се подготвят да започнат реалното си обучение по езици, но тези случаи не са толкова много. Въпреки че специалистите съветват, ако се знаят чужди езици в семейството, те да се използват и у дома, това се оказва трудно изпълнимо.

У нас по стандарт обучението по чужд език започва от детската градина след като Министерството на образованието въведе преди няколко години занимания в предучилищната група. Те са най-често по английски език, макар че има групи и с френски или немски. Заниманията са преди всичко на фаза начална подготовка – запаметяване на отделни думи и изрази, песнички, едно-две стихотворения.

Преподавателят по английски за деца Мария Тасева, с която iNews разговаря, съветва в първите една, дори и две години от запознанството на детето с чужд език да не се правят импровизирани изпити вкъщи. И родителите също така да не изпадат в паника, ако в края на учебната година се знаят само десет думи и половин стихотворение и то с подсещане.

Важното в случая би било думи, изрази и тяхната интонация да се запаметят - те се "отлагат" като пасивно знание, а прилагането му ще дойде на един по-късен етап. Това най-често се случва към 9-10-годишна възраст, когато уменията за писане и четене по роден език вече са улегнали, обяснява Тасева.

И така, обучението по чужд език започва на 6 години и тук въпросът е дали да се запише детето на още едно занимание. Редица чaстни школи предлагат обучение на групи от по 5 до 7 деца още от 4-годишна възраст. Проучване на iNews по софийските филиали обаче показва, че това не е вариант, на който родителите се спират често и повечето от фирмите предлагат почти формално такова обучение – с уговорката - "ако се събере група".

Колебанията

Наистина стои въпросът дали е редно дете, което още не се е научило да пише на български, да учи чужд език. Има редица оплаквания от учители и родители, че децата започват да бъркат езиците, а дори и азбуката. Не е рядък случаят в диктовката по български език да попадне латинска буква.

Още по-често се случва обратното – домашното по английски да е написано всъщност на български, разказва още Тасева. Затова и обучението според държавните изисквания се съсредоточава в началния курс преди всичкo върху запаметяването на песни и стихотворения. Въвеждането на чуждата азбука трябва да бъде отложено именно за да няма объркване.

Преломният момент и за родителите, и за децата е първи клас. Единият вариант е да се разчита на училищното образование и за обучението по чужд език, другият е малкият ученик веднага да бъде записан на курс. И изникват:

Големите два въпроса

Организацията

В момента първокласниците свършват учебни занятия към 12 часа и след това за тях започва занималнята, която вече е почти задължителна (ако училището има материалната база за това). Учебното време на децата свършва около 16 часа или малко след това и от този час нататък един член от семейството трябва да бъде ангажиран, независимо от работното си време. Затова и цялата армия от баби, дядовци, лели и стринки се включват в подсигуряването на учебния процес (а какво ли става, ако няма такива?).

Заниманията по чуждия език започват от 17 или 18 часа и действително, макар и с недълги учебни часове, тези занимания се наслагват върху натрупаната умора дотук.

Финансите

Другият сериозен въпрос – парите, които едно семейство трябва да отдели, за да запише детето си на чужд език. Проверка по най-известните и наложени школи в столицата, които имат филиали в повечето от големите градове на страната, показва, че най-ниската цена е 400 лева за учебна година.

По-престижните школи предлагат курсове на цени от около 600 до 800 лева, но може да се намерят курсове и по 400 лв. при седеммесечно обучение - има школи, които искат левовата равностойност на 220 или 396 евро.

В действителност, разхвърляно по месеци това означава сума от 60 (при такса 400 лв.) или 110 лв. (при такса 800 лв.) месечно. Към тази сума обаче трябва да се прибавят и разходите за учебници и помагала.

Едно нещо обаче приковава вниманието – най-често учебниците за първо ниво (7-годишно дете) са две или три книжки, малък формат, доста тънки и да признаем – луксозно издание и доста красиви. Цените обаче са от 35 лева нагоре, като комплекти се предлагат и за 110 лв. За сравнение – учебниците за възрастни по чужди езици, които обичайно са три и четири пъти по-дебели, струват също толкова, някои дори и по-малко.

Сметките показват, че заплащането е между 4,50 и 6 лева на час за занимания в група до 10 деца начално ниво – песнички, стихотворения и отделни думи. Пак за сравнение - средната цена за обучение на по-големи ученици и възрастни е същата.

При избор на школа, освен цената, се намесва и проблемът с етапността и смяната на школата по средата на обучението не е препоръчителна. Едновременно с това, ако родителите решат да направят компромис и поне в първите една-две години заради цената да запишат детето си в някой по-евтин курс, то това не означава, че след две години ще могат да го прехвърлят другаде. Най-малкото приемът ще бъде с изпит и съответно насочване към ниво, а това може да означава и връщане към началото.

Въпросът всъщност е императив

Ако обаче родителите клонят към решение да не натоварват децата си с школа по изучаване на чужд език, се заражда друг проблем. Проблем, който се оказва и решаващ – едно дете, което не учи още от началото допълнително, изостава и то драстично, защото повечето му съученици ходят на такива курсове.

Тъй като доказано на практика не може да се разчита на знанията от двата учебни часа седмично в училище, то още в 3-ти клас ученикът се оказва назад от своите връстници.

И тук не става въпрос само за оценката, написана в края на срока. Тук става въпрос и за самочувствие, и за увереност, и за среда. Така въпросите, които тревожат загрижените родители, всъщност се оказват императиви – детето трябва да бъде записано и натоварено, и то с перспективата за неговото бъдеще. Въпреки че на него все още повече му се играе.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


11 Златка Стоева 10.10.2011 | 12:10
За да се владее качествено чужд език са нужни години. Днес много хора си мислят, че след няколкомесечен курс и всичко е научено. Нужна е вътрешна мотивация и постоянна тренировка на знанията, защото когато не се практикува, езикът се забравя.
10 Цвете Жекова 10.10.2011 | 10:52
Задължително е да се знае поне един чужд език. Чуждоезиковите познания много разширяват общата култура и мирогледа на хората. Определено, ако човек започне да учи език от ранна детска възраст, това оказва много положително влияние, свиква с езика по-лесно и в даден момент знанията започват да идват от само себе си.
9 Криси Митева 07.10.2011 | 15:53
Човек може да научи език, къде по-рано или по-късно на всяка възраст. Аз вярвам в човешкия потенциал и воля, независимо какво и колко усилия би ти коствало, стига да имаш само едно - желание.:)
8 Станимира Георгиева 07.10.2011 | 15:50
Като гледам, тук всеки си има някакво различно виждане. Моето е, че определено езика може да се научи в училище, ако има наиситна добър учител, каквато беше моята в подготвителен клас. До тогава може да се каже, че не съм била много на ти с езика, въпреки че и аз го изучвах от ранна детска възраст. Но ето, за една година усвоих всичко, да, мога да го кажа с ръка на сърцето. Зора си беше голям, но си заслужаваше. И беше в училище, а не на курс, дори и на частни уроци на ходех, само накрая за завършващите два изпита.
7 Стамена Георгиева Георгиева 07.10.2011 | 15:38
Спор няма, че децата усвояват много по-лесно всичко от нас. Езици се учат, когато сме още малки, но не на всяко дете му се отдава. Затова преди да решим да записваме децата си на каквито и да било уроци, по-добре да се вслушаме в неговите интереси. Ако не го направим рискуваме хем да загубим времето на детето си и собствените си пари.
6 Данчо Георгиев 07.10.2011 | 15:16
От наблюденията, които имам над деца изучаващи от ранна възраст английски език мога да твърдя, че наистина доста по-лесно се усвояват първоначалните правила и норми. И вече едно дете в 3-ти или 4-ти клас може много приятно да ви изненада с познанията си по английски. Не че българския отстъпва - все пак го чуват навсякъде около себе си.
5 Свежка . 07.10.2011 | 15:10
Съгласна съм, че децата не възприемат ученето на език както възрастните. При тях става като на игра. Аз съм учила английски от детската, но дълго време не ми вървеше. Когато настанеше момента да попълвам упражненията с граматика за домашно, винаги се криех под масата:) Но нещата коренно се промениха към шести-седми клас. После ме приеха и в английска гимназия и така...
4 Иван Митев 07.10.2011 | 15:01
Айде поздрав за всички амбициозни маминки и татковци (или mommy-та и daddy-та). http://www.youtube.com/watch?v=LpBso3kGdBc
3 d.krumova _ 07.10.2011 | 15:01
Всъщност ранното чуждоезиково обучение е единственият път към перфектното усвояване на един език. Докато е малко детето помни езиковите конструкции с една част от мозъчето си, а като поотрасне със съвсем друга. Посещението на езиков курс не може да се сравни с ходенето на училище. Уроците и учебниците са така подбрани, че детето да се забавлява, а не затормозява. Учат се много песнички и стихотворения и детето без да иска започва да усвоява думичките и произношението им. Граматиката се започва на доста по-късен етап. Така че родителите няма от какво да се притесняват. Колкото по-рано, толкова по-добре.
2 V D 07.10.2011 | 14:51
Родителите с техните болни амбиции само тормозят невръстните си дечица. Те винаги искат те да имат и правят това, което те никога не са могли да направят. Толкова е глупаво, че просто нямам думи. Заради разни родителски глупости децата не могат да си изживеят детството и след няколко години като отпуснат въжето и отрочетата им започват с разхайтения живот. Нямам думи просто!
1 Силвия Димитрова 07.10.2011 | 14:45
Животът, още от детската градина, стана много тежък! Детството се превръща в един все по-скъсен период, който вече приключва към 6-годишна възраст, когато мъниците имат ежедневен план-график, който трябва да следват стриктно. В противен случай, както правилно казва авторът, „детето се оказва назад от своите връстници“.

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:30 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 06:00 Вълната на Мария детски тв филм...
  • 06:15 Вълшебните приказки на щурчето:...
  • 06:45 Веселите музиканти 2-сериен детски...
  • 07:45 Телепазарен прозорец
  • 08:00 Денят започва с Георги Любенов
  • 11:00 Туризъм.бг
  • Сега "Да живее крал Джулиън" -...
  • 06:00 "Светът на здравето" - здравно...
  • 06:30 Премиера: "Древно инженерство" -...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Вкусът на България" - кулинарно...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Загадки за начинаещи:...
  • Сега "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:30 "Не ме оставяй" - сериен филм /п/
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 07:30 "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Сбогом, Кристофър Робин" - с уч....
  • 14:40 "Четириноги приключения" - с уч. на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.