Страната ни си поставя "амбициозната" цел да намали сричащите или изцяло необразованите деца с цял един процент до 2020 година.
Това става ясно от Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020), приета днес от служебното правителство.
В текста е записано, че през 2012 г. у нас 12,5 на сто от подрастващите са отпаднали от училищната система. Чрез стратегията обаче трябва да се постигне националната цел на страната ни до 2020 г. – процентът на децата, които остават извън школата, да падне до 11%.
В документа "са очертани" целеви индикатори, към които Европа се стреми с "Хоризонт 2020” – до 90% дял на обхванатите в забавачките малчугани от 4-годишна възраст до постъпване в първи клас и до 30% намален дял на 15-годишните с постижения под критичния праг от PISA (Програма за международна оценка на учениците).
За пореден път се обръща внимание на хартия на така наречените рискови групи, сред които малцинствата и тези с нисък социален статус. Според документа ще има специален фокус върху семействата, чиито доходи могат да ограничат достъпа на децата им до образование.
Поставя се акцент върху създаването на среда за насърчаване на грамотността, в която специално място се отделя на съвременните информационни средства и на ролята на учителите. В стратегията се предвижда за тази цел учителите да преминат през квалификационни курсове, за да влязат в час с новите технологии.
В плана за ограмотяване се посочва и изследване от 2012 г., според което страната ни е 16-а по постиженията на българските четвъртокласници, като средният резултат на участващите страни е 500 т.
Това показвало за доброто ниво на обучение в началната степен. След това обаче положението рязко се влошавало, тъй като сред 15-годишните имало немалка група, която не притежава необходимата функционална грамотност.
В Стратегията е заложено да се увеличи броят на завършилите курсове за ограмотяване на възрастни, които да могат да продължат обучението или образованието си.
Според текста външните и вътрешните оценявания ще продължат да бъдат практика у нас, тъй като дават ясна картина за постиженията на учениците.
Финансирането на предприеманите дейности по Стратегия ще става чрез Оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж".