3-ти лъч на софийското метро ще е готов най-късно през 2019 година. Това каза днес столичният кмет Йорданка Фандъкова на специална пресконференция по повод началото на новия етап за изграждане на съоръжението.
На нея присъстваха и министърът на транспорта Данаил Папазов, както и инж. Стоян Братоев, който представи подробни планове за това как и къде ще минава новият лъч.
Според данните на Столична община, 280 хил. души са използвали метрото, откакто е пуснат 2-ри лъч и съответно - направена връзката с 1-ви, като се очаква броят им да се увеличи с още 100 хил.
Кметът припомни, че финансирането на метрото се извършва по линия на Оперативна програма "Транспорт", Оперативна програма "Околна среда" и съфинансиране от страна на общината. Трите институции са разпределили средствата, които до момента възлизат на 680 млн. евро, необходими за изграждането на отсечката "Овча купел" - "Ботевградско шосе".
"Завършването на метрото е основният приоритет на Министерството на транспорта към момента. Всички проекти вече са изготвени, за да не се налага да се губи време, 1 млн. лева са дадени само за предподготвка", заяви Папазов.
Той обърна внимание, че през този програмен период, който започва началото на следващата година, при разрастването на метрото, ще се обръща внимание и на останалите транспортни средства, свързани с него, като целта е постигане на интермобилност на пътниците.
За целта ще се работи по изграждане на терминали, с които да се регулира и модернизира движението и потока от коли. Такива ще има в Пловдив, Бургас, Видин и Русе.
По линия на ЕК пък, тъй като метрото е най-екологичният и щадящ околната среда транспорт, то ще се кандидатства и по "зелена линия" за отпускане на допълнителни средства.
Това се налага, тъй като по линия на много проекти средствата са надхвърлени и ако общината иска да се справи в кратък срок, то трябва да се потърсят други начини за намиране на финансиране, категоричен беше Папазов.
Новият 3-ти лъч на софийското метро има някои характерни особености и е доста по-различен от досега изградените, обясни инж. Братоев.
Като начало надземните и подземните участъци от линията са с еднаква дължина. Тоест през половината време метрото ще се движи над земята. Затова ще се наложи ключови кръстовища и улици в столицата да бъдат променени - бул. "Иван Вазов", бул. "Линкълн" и др. – ще се изградят кръгови или ще станат на две нива.
Трасето е с дължина 16 км и ще има 19 станции.
3-ти лъч ще прави връзка с 1-ви и 2-ри, с кръстовищата, а новото е, че с него ще бъде улеснено ходенето до Перник.
Тъй като на места се копае под земята, където вече има изградени подлези и входове, то в по-голямата част от станциите ще се влиза през вече изградените подлези.
Целта на метрото е да покрива без проблем 68% от територията на общината, като няма много отклонения по различните лъчи, за да не се губи време.
Освен това, заради специфични изисквания на релсите, влаковете ще се по-различни и модерни, като вече няма да са с отделни вагони, а един цял.
На въпрос защо се налага да стигнат до търсене на съфинансиране и къде са отишли парите, заложени в бюджета на Столична община и отпуснато от ЕК, Фандъкова обясни, че има отпуснати 84 млн. евро за започнати строителни процедури.
Такива са участъците, където има нужда да се закърпи или подмени пътната настилка при Бургас-Пловдив, София – Пловдив, Видин, Дупница, АМ "Струма", АМ "Хемус", изграждане на скоростна отсечка между Видин и Монтана през интермодален терминал през Русе, насочване на движението при Карнобат – скоростен път към Бургас и Варна.
Запитана какво се случва с концесията на "Софийска вода", тъй като именно заради разговор с гражданите по темата кметът закъсня за пресконференцията, Фандъкова разясни, че предстои да се внесат проекти, касаещи дружеството в съвсем кратък срок.
Кметът каза още, че към момента, в договора сключен между Софийска община и дружеството, няма клауза, която да позволява разтрогването му едностранно, а единствено чрез нареждане на ДКЕВР.
Фандъкова потвърди, че на 5 септември ще има извънредна сесия на СОС, на която ще се обсъжда договорът за концесия, сключен през 1999 година, по времето, когато кмет на София бе Стефан Софиянски.
Според нея договорът е бил крайно неизгоден за общината и по него се работи отдавна. До момента са постигнати значителни подобрения в условията като засилване на мониторинга и контрола, над което обаче има още много да се работи, тъй като към момента резултатите са крайни незадоволителни.
Фандъкова каза още, че апелира гражданите, които имат отношение и мнение по въпроса с концесията на "Софийска вода" да се обръщат към нея, тъй като има много неправилна и непроверена информация.
Кметът пое ангажимент да работи по въпроса, но допълни, че трябва да се знае, че единствено ДКЕВР може да определи цената на водата и докато Столична община не стане "оператор", то тя няма глас при определянето на сумата.