"Трябва да засилим граматиката и може би малко да я опростим. Знаете колко трудни неща учат децата от първи до четвърти клас. Нека първо да ги научим на базова грамотност и след това да започнем да надграждаме", заяви пред bTV образователният министър Анелия Клисарова.
Изказването й е по повод резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците (PISA), която постави българските деца на 47 място от 65 страни.
"Има една много сериозна диференциация между децата от различен социален статус. Тези деца остават на дъното, това противоречи на нашите намерения за предоставяне на равни права", заяви Клисарова относно това, че врачански осмокласници умножават девет по осем с голяма трудност.
Министърката допълни, че друг проблем е това, че слабите ученици не могат да повтарят класовете от първи до четвърти, което не ги стимулира да учат.
"В новите планове, които правим, трябва да има нови учебници и в тях да участват повече учители и от малките, и от големите училища", смята Клисарова.
Тя добави, че има нова философия за финансиране на училищата, така че да се интегрират ромските деца. "Делегираните бюджети направиха диспропорция - парите следваха децата, къде остава качеството и какво правят малките училища или средищните, които събират деца от 4-5 региона.
Предвижда се базова стойност, независимо от броя на децата за текущите разходи. За тези деца в трудните райони със специални потребности с различен от българския майчин език ще има допълнителни заплащания, за да мотивираме и тях, и учителите", обясни Анелия Клисарова.
В посока мотивиране ще се работи и за младите учители.
"В нoвия закон разработихме специална стратегия за развитие на педагогическите кадри, за да можем да ги мотивираме да остават. Има учители, които ходят и от любов, за късмет. Говорим за един социален пакет за младите учители. Започваме да им плащаме транспорта в отдалечените места, за да ползват собствен автомобил, а не да търсят", каза още образователният министър.
По думите й новите законови текстове вече са на ниво директори, до края на януари ще бъдат публикувани официално за обществено обсъждане на сайта на министерството и след това ще влязат в ресорната парламентарна комисия.