Подписаха договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, за проектиране и строителство и за строителен надзор на Северната скоростна тангента в София. Това стана в сградата на АПИ.
В същото време обаче собственици на земи по трасето на скоростната тангента протестират пред сградата заради ниската цена за отчуждаване на земите им.
За кратко протестиращите бяха спрели движението по бул. "Христо Ботев". Те настояват за нова пазарна оценка на земите си.
Договорите днес бяха подписани в присъствието на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева. Тя заяви, че този проект е изключително важен за София и е бил избран, за да бъдат спасени пари по ОП "Регионално развитие", които иначе ще бъдат загубени.
Според министър Терзиева проектирането трябва да започне въпреки протестите, а недоволните граждани да изчакат решението на Върховния административен съд по казуса.
От своя страна собственици на имоти заявиха, че цените, по които се отчуждава земята им, са между 35 и 85 стотинки на квадратен метър в зависимост от землището. Става въпрос за земи във Враждебна, Малашевци, Орландовци, Бенковски, Илиянци, Требич.
"Земите не са в регулация, но се намират на километри от центъра на София, в коя друга европейска столица се продават земи за жълти стотинки", коментираха протестиращите.
Повечето от тях още не са получили уведомления за отчуждаване, но се заканват, че веднага, щом това се случи, ще заведат съдебни дела.
Пред журналисти председателят на УС на АПИ инж. Стефан Чайков заяви, че до края на март агенцията ще изпрати до всички около 3000 собственици на земи уведомления за отчуждаване на земите им, за да могат, ако решат, да задействат съдебната процедура.
"Законът в момента не позволява да се започне строителство, ако се водят дела, но поне може да се направи проектът", смята Чайков.
Той посочи, че това е един от най-сложните от инженерингова гледна точка проекти. Безвъзмездната финансова помощ от ЕС е в размер на 235 млн. лв.
"Изграждането на Северната скоростна тангента ще намали трафика по Околовръстно шосе и ще спести много от отделяните от автомобилите парникови газове", каза министър Терзиева.
Пътят ще свърже три трансевропейски коридора – 4, 8 и 10. Дължината на трасето е близо 17 км, от които около 7 км са инженерни съоръжения. Общо 19 са големите пътни съоръжения, които ще бъдат изградени.
"Северната скоростна тангента ще е с магистрален габарит – с по три ленти в посока и ще преминава над три реки – Какач, Владайска и Перловска", каза Чайков.
Той посочи, че обектът трябва да бъде завършен до края на 2015 г.
Десислава Терзиева заяви, че за изпълнението на обекта в срок и Столичната община трябва да извърши редица дейности – отчуждители процедури за изместване на технически обекти, да осигури устройствени планове за всички пътни съоръжения и да довърши изграждането на бул. "Илиянци" от надлеза на околовръстната жп линия до връзката му с бул. "Лазар Михайлов" и на продължението на бул. "Източна тангента".
Стойността на договора за проектиране и строителство е 149 999 999 лв. без ДДС, допълва БТА.