За първи път след избирането си новият омбудсман на България Константин Пенчев има приемен ден.
Той ще приема граждани, за да изслуша проблеми, с които искат да сезират институцията.
Всеки четвъртък от 9.00 до 12.00 ч. хората, които искат да се срещнат лично с омбудсмана, могат да заявят това на телефоните: 02 - 81 06 955, 02 - 980 95 10 и на електронния адрес priemna@omobudsman.bg.
Приемната на националния омбудсман се намира на ул. “Дж. Вашингтон” № 22 в град София.
Омбудсманът се застъпва, когато се нарушават правата и свободите на гражданите от страна на държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, на които е възложено да предоставят обществени услуги.
От администрацията на омбудсмана припомнят, че всеки гражданин, български или чуждестранен, може да се обърне към омбудсмана с жалба или сигнал срещу работата на:
- държавните и общинските органи и техните администрации;
- лицата, които предоставят обществени услуги, като например топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др.;
- администрацията на съдебната власт – например, когато неоправдано се бавят и не се решават с години съдебни производства.
Омбудсманът не разглежда жалби и сигнали, които се отнасят до: - не се допускат до разглеждане и жалби и сигнали, които се отнасят до нарушения, извършени преди повече от две години или са анонимни.
- работата на Народното събрание, президента, Конституционния съд, Висшия съдебен съвет и Сметната палата;
- осъществяването на правораздаване от съдебната власт – съд, прокуратура и следствие, когато има влязло в сила съдебно решение, акт на прокуратурата или следствието; или пък по съществото на висящи съдебни или досъдебни производства;
- частни взаимоотношения между граждани – например междусъседски или роднински конфликти и спорове;
- спорове между граждани и частни фирми, кооперации, банки и пр.