Родителски организации все още чакат мотивите към Закона за детето

Към момента съдбата на законопроекта не е ясна

по статията работи: Елена Коцева | 06.06.2012 | 10:17

След като се зародиха в социалните мрежи, протестите на родители срещу предлагания от Министерството на труда и социалната политика проектозакон за детето, преминаха в създаване на движение и организиране на протести. Вчера отново противници на текстовете се събраха в Червената къща на дебат.

Поканените от отговорните институции – МТСП и Държавната агенция за закрила на детето – не уважиха дискусията.
Като представител на организация, участвала в изготвянето на законопроекта, излезе единствено Теодора Пиралкова, председател на управителния съвет на Националния алианс "Усмихни се с мен”, която защити принципно нуждата от създаването и приемането на закон, в чийто фокус да бъде личността на детето.

По думите й обаче при изготвянето на законопроекта са участвали изключително малко организации и движения, които са представители на гражданското общество. Така техният глас не е бил чут, въпреки внесените конструктивни предложения за промени в текстовете на закона. Адвокат Грета Ганева също защити нуждата от закон, който да защитава правата на детето и то особено от страна на трафика на деца – явление, което става все по-широко.

Като цяло всички участници в дискусията вчера обаче се обединиха около тезата за несъвършенствата на предлагания от МТСП законопроект и нуждата от поправки в текстовете на закона. Явор Ганчев от Лига на родителите, Гергана Николова от младежката организация на СДС, адвокат Костов от "Свобода за всеки - адвокати" и представители на други родителски и граждански организации поискаха отново на първо време настоящата нормативна база на бъде преразгледана и анализирана и съответно, след това да се формират на базата на мотиви нови закони, защитаващи правата както на детето, така и на семейството.

Към момента всъщност не е ясна съдбата на законопроекта за детето. По план на МТСП към края на май месец той трябваше да бъде предложен за разглеждане и гласуване в Министерски съвет, въпреки изключително кратките срокове за обществено обсъждане. След категоричната позиция и недоволството, което се зароди в гражданското общество, държавните институции престанаха да говорят за него. Към момента законопроектът не е качен и на сайта на министерството.
Основните аргументи против предлагания проект за Закон могат да се обобщят в няколко категории – юридически, финансови и етични.

Участвалите в изготвянето на текстовете като цяло защитават предложението си с аргумент, че проектозаконът отговаря и е в тон с духа на Конвенцията за правата на детето на ООН, по която България е страна от 1991 година. Противниците на проектозакона обаче определят това твърдение като манипулативно, тъй като предлаганите текстове омаловажават ролята на семейството при възпитанието на детето.

Според предложения проектозакон държавата е единствената, която гарантира и закриля правата на детето (член 1), а според член 24 детето има право и на самостоятелен достъп до съд, като малолетните деца се представляват от държавата, а не от родителите си. Детето се представлява от служител на агенция "Социална закрила".

Според протестиращите родители този проектозакон отхвърля компетентността им да отглеждат и защитават правата на децата си, а отговорността на родителите се прехвърля на държавата в противоречие с конвенцията на ООН.

Друго, което е в противоречие с международната практика, е, че правото за отделяне на едно дете от семейството може да стане само по административен път, без да бъде отнасяно до съдебна инстанция, а в самия закон е записано, че родителите са длъжни да изпълняват предписанията на социалния работник. Самата процедура по извеждане на детето от семейството пък може да стане и след анонимен донос – друг елемент, който притеснява много родители.

Тук авторите на законопроекта се защитават от критиката, че съвестните родители могат да бъдат спокойни, тъй като тези процедури ще се прилагат само в случаите на сериозен риск за физическото и психическото здраве на детето. На практика обаче проектозаконът е презентиран като насочен и обхващаш всички деца, а не само децата в риск – нещо, което не личи обаче в текстовете.

Едновременно с това формулировката в проектозакона за закрилата от насилие не е достатъчно ясна, тъй като терминът не е формулиран, широк е и дава възможност за всякакви интерпретации. Също така няма и ясна формулировка на границите на родителската отговорност и задължения.

Също така в дискусиите широко се обсъжда задължението на родителите, според проектозакона, да осигуряват свободен достъп на децата до информация, за да могат те свободно да формират ценностите и възгледите си.

Това, според протестиращите, означава, че родителите нямат да имат право да контролират достъпа до интернет сайтове, печатни материали, телевизионни програми и др. с вредно и опасно според нас съдържание. В проектозакона се засяга и правото на деца да отказват медицинско лечение на и над 16 годишна възраст.

Друга група аргументи на противниците на законопроекта се съсредоточават върху финансовите измерения. Според закона държавата трябва да предостави закрила на всички деца в риск, а това означава за 570 000 деца да се осигури издръжка в институции или по приемни семейства*.

Родителските организации сметнаха, че на практика това означава над 3.7 милиарда годишно за всички деца в риск, като в тази сума не са включени административните разходи по обучение и обслужване на социалните служби, които да извършат този процес на извеждане и настаняване. Към проектозакона обаче не са приложени никакви финансови разчети, което означава, че след евентуалното му приемане той ще бъде прилаган единствено и само избирателно и в разрез с принципите на демокрацията и правовата държава.

Това обаче отваря широко вратата и за настаняване на корупция и дори на установяването на пазар на деца, изразиха притесненията си от родителски организации.

Третата група аргументи против проектозакона, който разширява правомощията на държавата, се сформираха около тъжните факти за състоянието и качеството на грижата, които се предоставят на децата в социалните институции. Към техните спомени, както и от публично известни факти, може да се прибави само драстичния случай, за който Българския хелзински комитет алармира в последния месец. До този момент държавата не е постигнала много в грижата си за децата, които нямат семейство или са в риск.

И родителите искат да чуят аргументите на същата тази държава защо иска правото да защитава правата на децата, включително и на тези, които не са в риск, както това става в проектозакона за детето. На дискусията в Червената къща от родителските организации изразиха готовност да участват не само в протести срещу законопроект, но да се включат и в конструктивна дискусия по формиране на ново законодателство, което действително и в пълнота да прилага Конвенцията на ООН за правата на детето.

*Цифрите са изведени на база преброяването на НСИ - 1 300 000 деца в страната ни към 2011 година и констатацията на UNICEF, че 44,6% от децата в България са в риск от бедност и неравностойно положение.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


19 Тодорка Иванова 06.06.2012 | 17:10
Напротив длъжна е когато пише нов закон или предлага промени по настоящ такъв, да има мотиви за това, предхождащи или съпътстващи предложенията. Пише го в закона за нормативните актове - Глава трета. ИЗРАБОТВАНЕ НА ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ (ОТМ., НОВА - ДВ, БР. 46 ОТ 2007 Г., В СИЛА ОТ 01.01.2008 Г.) Чл. 26. (Отм., нов - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) (1) Изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. (2) Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Чл. 28. (Отм., нов - ДВ, бр. 46 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) (1) Проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. (2) Мотивите, съответно докладът, съдържат: 1. причините, които налагат приемането; 2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. (3) Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган.
18 нелепо съвпадение 06.06.2012 | 13:34
Минало и заминало - законът е приет отдавна...
17 нелепо съвпадение 06.06.2012 | 13:32
Всеки протестира за нещо в тази държава обаче..
16 Жустин Бибер 06.06.2012 | 13:30
Има толкова много чиновнически недомислици в тоя закон, че само ще ни създадат излишни главоболия.
15 нелепо съвпадение 06.06.2012 | 13:28
Държавата не е длъжна да се мотивира пред тях.
14 мая анкова 06.06.2012 | 11:20
13 мая анкова 06.06.2012 | 11:20
може да не свърши това скоро
12 Тодорка Иванова 06.06.2012 | 11:02
Ненужен закон - дирeктно да иде в коша, а тези дето са го писали да върнат парите, които са взели за 1година назад, защото толкова твърдят че им е отнело да напишат- законопроекта за Хиляда и една нощ :) Някой от тях дори нямат деца, а ще ми казват как да си гледам детето - що за наглост?
11 milen doktorov 06.06.2012 | 10:51
когато могат тогава
10 milen doktorov 06.06.2012 | 10:51
дано не чакат много
9 Лола Стефанова 06.06.2012 | 10:51
Да ги бяха подложили по-рано тизи промени на обсъждане.
8 мрачен интелектуалец 06.06.2012 | 10:43
може и да не се изясни
7 Еухенио Торес 06.06.2012 | 10:43
а ти прав ли ще си когато тя не е права?
6 мрачен интелектуалец 06.06.2012 | 10:43
5 Стоичко Христов 06.06.2012 | 10:29
И да се изясни, винаги ще има някакви нередности.
4 г-жа Тенджеркова 06.06.2012 | 10:24
Тези закони трябва да се изготвят в диалог с родителските организации.
3 Митридат Египетски 06.06.2012 | 10:24
дано не си права
2 Митридат Египетски 06.06.2012 | 10:24
трябва да се изясни
1 луда гъба 06.06.2012 | 10:21
Може и да не се изясни скоро

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 В кадър
  • 22:30 Вечната музика
  • Сега "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Аз обичам България" - забавна...
  • 22:30 "Dancing Stars Extra" - зад...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.3, еп.5
  • 00:40 "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.5
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • Сега "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Един за друг" (нов сезон) -...
  • 22:00 "Шеф под прикритие" (нов сезон) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
  • 00:30 "911" - сериал, сезон 2
  • 01:20 "Престъпни намерения" - сериал,...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.