Отпадат оценките за децата от първи до трети клас. Това решиха депутатите при гласуване на текстове от Закона за предучилищното и училищното образование.
В момента това правило важи за първокласниците, като те завършват с една годишна качествена оценка, във втори и в трети клас имат количествени и качествени оценки, като учениците сега не повтарят до четвърти клас.
Според Корнелия Маринова - зам.-председателката на образователната комисия в парламента, образованието ще е по-качествено, ако отпаднат количествените оценки в началния етап на образованието.
Народните представители одобриха и идеята учениците от първи до трети клас включително, които не са усвоили учебната програма за съответния клас, както и учениците от четвърти клас, които имат годишна оценка "слаб (2)” по учебен предмет, да не полагат изпити за промяна на оценката и да не повтарят класа, ако са се обучавали в дневна, индивидуална, самостоятелна, дистанционна или комбинирана форма.
За тях ще се организира допълнително обучение по време на лятната ваканция при условия и по ред, определени със заповед на директора на училището.
При необходимост допълнителното обучение може да продължи и през следващата учебна година.
Учениците от девети клас, които имат годишна оценка "слаб (2)” по един или по няколко учебни предмета, също няма да повтарят, а трябва да се явяват на поправителни изпити, докато изкарат по-висока оценка.
Няма да повтарят и учениците със специални образователни потребности. Ако имат двойка по даден предмет, по преценка на екипа за подкрепа за личностно развитие в следващия клас може да се разработва индивидуална учебна програма за тях. Ако не му бъде разработена такава програма, през следващата учебна година ученикът ще полага поправителен изпит.
Депутатите приеха и разрешиха и въвеждането на комбинирана форма на обучение на деца със специални образователни потребности.
При комбинираната форма децата учат част от предметите с останалите ученици в дневна форма. Други предмети учат по индивидуален учебен план, препоръчана от екипа за комплексно педагогическо оценяване. Екипът ще извършва оценка на образователните потребности на тези деца по специална методика.
Депутатите приеха на второ четене и текста за дуалната система на обучение от Закона за предучилищното и училищното образование.
Според текста дуалната система на обучение се организира във втория гимназиален етап за ученици, които са навършили 16 години.
Според текстовете от закона, обучението чрез работа (дуалната система на обучение) е специфична форма на обучение, при която професионалната квалификация се придобива чрез практическо обучение в реална работна среда и обучение в професионална гимназия.
Дуалната система на обучение може да се организира от професионална гимназия въз основа на партньорство между един или няколко работодатели, както и обучение чрез работа.
Организацията на обучението в дневна, вечерна, задочна, индивидуална, самостоятелна, дистанционна и комбинирана форма на обучение, както и условията и редът за преминаване от една форма на обучение в друга, се уреждат с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование, а обучението чрез дуалната система на обучение се организира и осъществява при условия и по ред, определени в Закона за професионалното образование и обучение.
Оценяването в различните форми на обучение се извършва при условията и по реда на държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците.