Събота - денят преди рождения ден на Христовата църква - Петдесетница, Православната църква отбелязва втората голяма задушница през годината, наречена от народа "Черешова задушница".
Задушница е ден за възпоменаване на душите на починалите, църковен помен в чест на мъртвите.
Обикновено задушниците са 4 в църковния календар, винаги в събота — деня, който в църквата е определен за ден на покойниците. Богослужението е с молитви за починалите.
След Възнесението на Господ входът на царството небесно или на рая е отворен. На задушница камбаната бие траурно - с отмерен удар, да напомни за грижата за мъртвите.
Богослужебното правило е по-особено, с усърдни молитви за починалите. Службата е заупокойна, след която, както и на вечерта на предния ден, се прави обща панихида.
Опечалените по смъртта на свои близки от предния ден и на самия ден посещават гробищата, палят свещи и кандила, поставят цветя, преливат гробовете с вино, кадят над тях с тамян, носят жито и в църква, и на гробищата, и в израз на вярата във възкресението разчупват хляб и раздават донесеното от името на покойниците молитвено да се помене: "Бог да прости мъртвите души".
Задушницата се нарича в България "черешова", защото това е най-популярният плод през периода и обикновено се прибавя към поменателните трапези.
В съботния ден срещу Петдесетница е т.нар. Спасовска или Черешова задушница. Свързана е с поверието за прибирането на душите на всички покойници, които са били на свобода след Велики четвъртък.
За една календарна година обикновено задушниците са 4 - преди Месни заговезни, след Спасовден, около Димитровден и Архангеловден.
Във всички епархии на Българската православна църква се отслужват заупокойни служби.