Чистачките на летище София на война срещу концесията

Преди това и БСП, и КНСБ призоваха да се прекрати процедурата

по статията работи: iNews.bg | 30.01.2017 | 19:56
Чистачките на летище София на война срещу концесията

Чистачки, работещи на летище "София", излязоха на протест срещу концесионирането на аерогарата,. Според тях работните им места не са защитени, а държавата ще отстъпи печалбата от дружеството си на частник. От ръководството на държавната компания отвърнаха, че притесненията на чистачките всъщност са от загуба на облаги, а не на работа.

Протест на служители на летището срещу концесията имаше и през лятото на 2016 г., когато синдикати дори заплашиха с блокада, но това не се случи. Преди това чистачките от летището в София скочиха срещу договор с външна фирма, който да се грижи за чистотата на аеропорта. Една от тях дори писа на премиера Бойко Борисов, който веднага се намеси и прекрати договора през февруари миналата година. За благодарност те му подариха метла, за да измете корупцията в държавата.

Недоволството на чистачките идва на фона на предишни заявления на БСП, че концесията трябва да се прекрати. За замразяване на процедурата "с оглед преодоляване рисковете от накърняване на националните интереси, възникване на социално напрежение и негативни ефекти върху доходите и заетостта", призоваха днес и от КНСБ.

Стефка Станкова от Асоциацията на работещите в транспорта изрази недоволство от начина, по който се планира да се оценят офертите на кандидатите да стопанисват летището за 35 години. Ценовите предложения се очаква да бъдат отворени на 22 май 2017 г., освен ако дотогава бъдещият редовен кабинет не реши да прекрати процедурата. Според Станкова не трябва най-голяма тежест в оценката на офертите да има цената – 55%, а чак след това да е бизнес програмата за управление с 25%, инвестиционната програма - 15%, а за сигурността да са оставени 5%.

Цветанка Георгиева от синдикат "Подкрепа" обяви, че след като летището е удвоило преминалите пътници и печалбата си за 2016 г. няма смисъл от концесионирането му. "Защо държавата да отдаде на концесия едно от най-печелившите държавни предприятия, вместо тя да печели и целият български народ? Нашата организация не може да намери логика в отдаването на концесия на едно печелившо и перспективно летище", заяви тя.

В отговор ръководството на летището обясни пред журналисти, че работниците въобще не трябва да се притесняват, тъй като са защитени от колективния трудов договор. Според синдикатите обаче той изтича през октомври-ноември 2017 г.

"Протестиращите се притесняват при концесионирането на летище "София" да не загубят облагите, които имат", заяви председателят на директорския борд на дружеството Веселин Пейков. Той представи данни, според които средната заплата на чистачка на летището е 1123 лв., а в същото време всеки месец голяма част от почистващия персонал е или в болнични, или в отпуск. "При 77 служители по чистотата в момента 22-ма са в болнични, друга част са в отпуск, което означава, че половината ги няма. Така реално ние не можем да разчитаме на назначения персонал", коментираха шефовете на летището, цитирани от Медиапуул. Според тях дори дин от протестиращите в понеделник на хартия е в болничен. Летище София е най-социалното предприятие в цялата летищна система, подчертаха от ръководството.

По думите на Пейков единствените, които трябва да се притесняват за работата си на летището, са членовете на ръководството му. "Работете и си пазете местата, с протести работни места не се пазят", заявиха шефовете, но признаха, че от бъдещия концесионер ще зависи дали ще се запази сегашният брой на персонала или ще има съкращения. От летището обаче отрекоха твърденията на протестиращите за годишна печалба около 50-60 млн. лв. За 2016 г. печалбата на летището е била едва 9 600 756 лв., което е два пъти повече от 2015 г.

Директорът на аерогарата Христо Щерионов поясни, че печалбата на "Летище София" се формира от търговската дейност - наземно обслужване, лихви от депозити, продажби в магазините, наеми и реклама. Дружеството обаче среща конкуренцията на двама оператори за наземно обслужване, които са отнели по-голямата част от пазара и сега делът на държавния оператор е 44% при обслужването на самолетите и 42% – при пътниците.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • 14:15 Коледа на Кейп Код игрален филм...
  • 15:45 Телепазарен прозорец
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Удивителен зимен романс игрален...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Кой е професор Чирков? документален...
  • Сега "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.23 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 16:45 "По-сърдити старчета" - комедия...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 21:30 "Кажи честно" - забавно шоу с...
  • Сега "Коледно слънце" (премиера) - с уч....
  • 14:15 "Баща в излишък 2" - с уч. на Марк...
  • 16:00 "Сам вкъщи 4" - с уч. на Френч...
  • 18:00 "Скрита самоличност" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Карате кид" - с уч. на Джеки Чан,...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 2
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.