Международната среда и възможността да използват родния си език правят кол центровете предпочитано място за работа от чужденците в България. Това показва неформално проучване на аутсорсинг компанията CallPoint New Europe.
Да работиш с колеги от различни националности и да използваш родния си език, да си в екип с местни хора, които говорят чужди езици, пътували са много и са готови да ти помогнат, защото знаят какво е да си "чужденец” - са само част от причините, довели чуждестранните граждани в страната ни.
"Неформалната и приятна атмосфера, която се създава сред колегите” е друга причина, която анкетираните посочват.
Като недостатък на работата някои определят, че бавно напредват с ученето на български език, тъй като през повечето време използват родния си. За повечето чужденци с българите се работи лесно, освен това у нас липсва "големият стрес”, с който са свикнали в родните си страни.
Голяма част от чужденците не са знаели почти нищо за България преди да дойдат тук, освен къде се намира и че е била социалистическа държава.
Това, което им харесва най-много у нас, е начинът, по който хората общуват помежду си, това, че са открити, непринудени и приятелски настроени. Разбира се, харесват и малките селца, богатството на природни забележителности и климата.
За най-дразнещо в страната чужденците определят незачитането правата на пешеходците, градския транспорт, дупките по улиците, както и склонността на някои българи да замърсяват.
Противоречиви са отговорите за българската храна – много от анкетираните чужденци казват, че нямат любимо българско ястие и родната кухня им липсва. Други пък много харесват традиционните ни манджи като мусака, таратор и баница.
Почти всички участници в проучването посочват, че това, с което не могат да свикнат у нас, е поклащането на глава за "да” и "не” и разказват забавни случки, които им се случват често.
Сред любимите български думи и изрази на чужденците, заради звученето или ситуациите, в които се използват, са: айде, значи, благодаря, задръстване, хиляда, палатка, сладолед, куку руку, "да бе да” и "ей, човек”.
Проучването е проведено сред чуждестранни служители на CallPoint New Europe. Те съставляват 12% от всички специалисти в компанията. Анкетираните са от: Германия, Англия, Холандия, Италия, Белгия, Швейцария, Гватемала, Никарагуа, Мексико.
Повече за компанията
Call Point New Europe е една от най-големите независими аутсорсинг компании в Източна Европа.Компанията е създадена през 2004 година и специализира в 4 направления: пътуване и свободно време; търговия на дребно и онлайн търговия; финансови услуги; телекомуникации.
В момента в кол центъра работят 750 специалисти в 3 офиса: в София (500 души), Пловдив (20) и Букурещ (230). 95% от фирмите, които ползват услугите на Call Point, са от Западна Европа. Те се обслужват на повече от 16 езика. Над 80% от българите, които работят в компанията, са следвали или работили в чужбина. 12% от специалистите в България са чужденци.