Цената на шофьорските курсове може да скочи до 700 - 800 лева от лятото или с други думи курсовете ще бъдат с около 20% по-скъпи отколкото сега. Това посочи председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев.
По думите му в момента цената на шофьорските курсове е около 500 лева. На този етап обаче трябва да се сложи една базова цена за всички от порядъка на 600 лева и до лятото да се повиши на 700-800 лева, каза Георгиев.
Една от причините за повишаването на тази услуга е увеличената цена на горивата. Освен това в цената на курсовете трябва да влязат всички разходи по поддръжката на колата, застраховката и осигуряването на преподавателя.
С поскъпването на курса ще се повиши и качеството на услугата, предполагат специалистите. Много хора предпочитат да заплатят по-ниска цена за шофьорски курс, но така не си дават сметка, че няма да получат качествено обучение и могат да навредят на пътя.
По думите на Красимир Георгиев 50% от фирмите в този бранш работят в нарушение на Закона за движение по пътищата. Те не отговарят на редица изисквания - за материалната база, за професионалното ниво на квалификация, инструкторите се водят на 4 часов работен ден и на граждански договори, а работят по 10 часа, констатира Георгиев.
Според него трябва да се наблегне и върху професионалната квалификация на тези, които обучават водачите. Освен това професионалното ниво на контролните органи е изключително ниско, смята председателят на Асоциацията.
За да може водачът да предвиди дадена ситуация на пътя не трябва само да има технически умения, той трябва добре да познава Закона за движение по пътищата. Затова от асоциацията са на мнение, че шофьорски книжки трябва да се дават само на завършилите минимум 10-ти клас, а не както е до сега - 8-ми клас.
У нас никой не следи техническото състояние на автомобилите, подчерта заместник-председателят на Асоциацията Емил Германов. По думите му това е предпоставка за увеличаването жертвите на пътя, защото сме събрали всички стари коли на Европа, а те също създават рискове за шофьорите.
От бранша похвалиха бившия и настоящия министър на транспорта и заявиха, че те са направили много по отношение на начина на провеждане на шофьорските изпити.
"Нямаме основание да сме недоволни от тяхното управление. Те вкара видео наблюдението, за което ние се борихме 4 години преди това", коментира Красимир Георгиев.
Благодарение на видео наблюдението купуването на шофьорски книжки е силно ограничено. Правят го единици, но за масовост не може да става и дума, категоричен бе Георгиев.
Камерите от учебните коли ще следят за нарушители по пътя
От Асоциацията за квалификация на автомобилистите са предложили на МВР и ДАИ да използват записите от видео камерите в учебните коли за нарушителите по пътищата. Тези камери са на държавата и могат да служат съвсем спокойно като доказателство при инциденти, смятат експертите.
Още повече, че в София на ден се движат минимум по 200 учебни коли и то основно по възловите пътни артерии. Използването на видеозаписите от учебните коли ще спести средства на МВР, заявиха експертите.
Все още няма предприети конкретни стъпки по това предложение и от бранша смятат, че явно някой има интерес то да не бъде прието.