Ще привличаме туристи и с кулинарен туризъм

От МИЕТ и "Евро-Ток" ще правят кулинарно райониране на регионите в страната

по статията работи: Ивелина Георгиева | 20.03.2012 | 18:48

Кулинарията върви ръка за ръка с концепцията за туризъм. Това заяви председателят на сдружението на кулинарите "Евро-Ток" България Георги Иванов.

В тази връзка не можем да рекламираме туризъм, и то целогодишен, без рекламата и на кулинарните изкушения, който предлага страната ни, смята той. Храната е ключов фактор за развитието на туризма и като такъв няколко държавни институции ще подкрепят идеята на "Евро-Ток" за оценяване, анализ и популяризирането на кулинарния феномен характерен за конкретните региони.

На този етап идеята се подкрепя от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), от Министерството на земеделието и храните (МЗХ) и от Министерството на външните работи (МВнР).

В рамките на тази инициатива ще бъде напарвено т.нар. "кулинарно райониране" на отделните области в страната, което ще има за цел да обособи отделните кулинарни райони като ги изследва и запази в цялото им разнообразие. Това могат да бъдат типичните местни продукти, емблематични регионални ястия, кулинарни обичаи и обреди и др.

Кулинарният туризъм е нещо, което хората възприемат бързо, влизат в бита и автентичността на страната, в която са, посочи Георги Иванов. Той даде пример с прочутото италианско "прошуто ди Парма", характерно за района на град Парма в Италия, както и с гръцкото сирене "Фета".

Според него българската кухня в момента е в страхотна неразбория. Всеки приготвя различни ястия без да разбира от тях, обясни експертът и посочи като парадокс ситуацията в Банско, където масово в ресторантите се предлага италианска кухня, без дори да е хубаво приготвена.

По думите му трябва да се извади автентичния продукт на България и той да бъде защитен от ЕС. Тъй като гастрономията е един от най-хубавите примери за културно разнообразие, от "Евро-Ток" България лансират идеята за създаване на база от данни на българското кулинарно наследство, което да стане част от европейското.

Чрез адекватното кулинарно райониране от една страна ще бъдат идентифицирани най-характерните български регионални ястия и продукти, а от друга - ще бъдат защитени продуктите, които рискуват да потънат в забрава. По тази причина има предложение да бъде създаден брандът "Кулинарен туризъм".

Пилотният проект на тази инициатива бе направен в област Ловеч, тъй като районът е автентичен и съчетава много природни дадености. Там гастрономите от "Евро-Ток" са търсили автентични туршии, рецепти, ястия, хляб, сирене, лютеница и други. Идеята бе всеки от тези продукти да бъде изваден като емблема на самата област, поясни Георги Иванов.

Изследването е извършено на базата на анкетни карти, интервюта, събрани рецепти, снимков материал, изложби и дегустации на автентични ястия, приготвени от жени на възраст над 60 години, знаещи рецептите от своите майки и баби.

На базата на събраната и обработена информация е създадено печатно издание за кулинарен туризъм "Старата кухня на област Ловеч", което включва рецепти на основните, най-характерни за областта автентични ястия, техни снимки, както и съществуващата в района кулинарна специфика и лексика.

Пилотният проект е бил финансиран от МИЕТ и е на стойност 45 хиляди лева (без ДДС). Засега от "Евро-Ток" са намерили подкрепата само за този проект, но предстои работна група към МИЕТ да се заеме с плана за действие за кулинарното райониране.

Според Георги Иванов можем да се рекламираме навсякъде с кулинарния туризъм и бихме привлекли толкова туристи, колкото и с другите видове туризъм.

Статистика на МИЕТ показва, че храната и напитките са поставени на трето място по важност от туристите.

МЗХ и Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) също подкрепя инициативата, защото кулинарния потенциал на България е огромен и той трябва да се използва, заяви д-р Любомир Кулинска от БАБХ.

Предвижда се финансирането на проектите за кулинарно райониране да бъде осигурено от европейски програми, насочени в тази област.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


28 Ваня Грънчарова 29.03.2012 | 10:48
В България има кулинарен туризъм отдавна. Друг е въпросът, че не се отразява това в медиите. Един от най-добрите региони за това Е Югозападна България, където бизнесът работи в тази посока. Вижте сайта кулинарутуризъмбг
27 bilyanka razpilyanka 21.03.2012 | 10:03
Може би се конкурираме единствено съ французите, за които добрата трапеза е закон.
26 bilyanka razpilyanka 21.03.2012 | 10:02
Бих си купила с удоволствие кулинарното издание с рецепти от Ловешко!
25 Жустин Бибер 21.03.2012 | 09:47
Имаме толкова богато наследство от уникални рецепти и ястия, с които можем свят да смаем.
24 Kremena kremi 20.03.2012 | 20:04
всичко живо да се изсипе тука а;))
23 Kremena kremi 20.03.2012 | 20:04
дано да е успешно!! ;)
22 известна личност 20.03.2012 | 19:58
Ние ще бъдем по-успешна дестинация от тях :).
21 властен олигарх 20.03.2012 | 19:58
Да, ще им хареса разбира се.
20 Средновековен Рицар 20.03.2012 | 19:58
Да, много е добра наистина.
19 известна личност 20.03.2012 | 19:57
Дано стане това наистина.
18 Средновековен Рицар 20.03.2012 | 19:57
Изобщо туристи да привличаме :).
17 Драго Попов 20.03.2012 | 19:36
Сетихме се и ние накрая!
16 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:35
15 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:35
така е:)мисля, че ще е добра стратегия
14 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:35
чак грешно....зависи:)
13 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:34
12 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:34
11 Kremena kremi 20.03.2012 | 19:34
ммм супер определено има с КАКВО:)
10 pichka elektrichka 20.03.2012 | 19:27
Така е в яденето и пиенето нямаме равни ...
9 pichka elektrichka 20.03.2012 | 19:27
има какво да покажем нашата кухня е изключително вкусна
8 Емилия ОтЛьонеберя 20.03.2012 | 19:25
за яденето не - ядем грешно
7 Емилия ОтЛьонеберя 20.03.2012 | 19:25
има с какво - мусака, имам баялдъ, тюрлюгювеч, кьопоолу, мусака, кадаиф, ошав, и мн.други, а, забравих субпродукти и сланина
6 Dimitar Haralampiev 20.03.2012 | 19:22
С нещо хубаво и ние да се похвалим и представим пред чужденците. От друго може да не разбираме, но в яденето и пиенето нямаме равни.
5 Dimitar Haralampiev 20.03.2012 | 19:22
Важното е, че и тук се сетихме.
4 Dimitar Haralampiev 20.03.2012 | 19:21
Така си, безспорно. Който и чужденец да съм запознал с нашите гозби, винаги е оставал очарован.
3 Александра Банова 20.03.2012 | 19:05
Нека, имаме чудесни кулинарни традиции и ще е интересно и вкусно за всеки чужденец да се докосне до тях.
2 Александра Банова 20.03.2012 | 19:05
Май навсякъде се сетиха преди нас.
1 София Павлова 20.03.2012 | 18:57
Това е добра идея. Във Виетнам се сетиха преди нас!

ТВ програма

Кино

  • Сега Спортни новини
  • 21:00 БНТ представя Желю Желев и неговите...
  • 22:00 Любов и саможертва тв филм /20...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Ал Хайба тв филм /24 епизод/ (12)
  • 00:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:40 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:15 Култура.БГ предаване за култура с...
  • Сега "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 22:15 "Помниш ли текста?" - музикално шоу...
  • 23:15 bTV Новините - късна емисия
  • 23:50 ПРЕМИЕРА: "Добрият доктор" -...
  • 00:50 "Спирала" - сериал, с.5, еп.6
  • 01:55 "Приятели" - сериал, с.1, еп.23
  • 02:25 bTV Новините /п./
  • 03:00 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Йелоустоун" - сериал, сезон 1
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 4
  • 00:30 "Частни детективи" - сериал, сезон 4
  • 01:30 "Черният списък" - сериал, сезон 8
  • 02:30 "Врагът отблизо" - сериен филм
  • 03:20 "Наследство" - сериен филм /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.