"Правителството да поеме контрола над "Лукойл", за да спре спекулата с горивата! Реалната цена на литър бензин в момента е 2,40 лв., а на дизела е 2,50. Останалото е измама!"
Това призовава във видео, публикувано във "Фейсбук", съпредседателят на ВМРО Искрен Веселинов. В него той подробно обяснява как руската компания, която е монополист на пазара на горива у нас, реално ограбва българските граждани.
През 2021 г. цената на петрола сорт "Урал" се е търгувал за 66,16 USD, "Брент" за 67 USD и цената на дизела е била 2,23 лв./литър. През 2022 г. – буквално преди два дни – сортът "Урал" се е търгувал за 78,07 USD, "Брент" за 95,67 USD и цената на дизела е 3,34 лв./литър.
Простата сметка показва, че бензинът и дизелът са поскъпнали с 50% за крайния потребител, докато цената на сорта "Брент" се е покачила с 40% като цена, а на сорта "Урал" с 12%.
Реално 2/3 от поскъпването е заради измамата на "Лукойл", който фактурира цените на сорт "Урал" равни на цените на сорта "Брент". Прави го чрез посредническа фирма, която също е собственост на "Лукойл", която купува от Русия нефта и им го препродава на скъпата цена.
Веселинов обръща и специално внимание на останалата 1/3 от цената, която също е завишена заради монополното положение на "Лукойл" над акцизните складове.
За да внесеш гориво в България, не ти е нужна просто една цистерна и добра оферта. Нужно е горивото да постъпи под митнически надзор в акцизен склад. Оказва се, че "Лукойл" държи 80% от вместимостта на тези складове. С това реално убива всякаква възможност за някаква честна конкуренция и съответно за естествен пазар. Ако не беше тази измама, горивата щяха да са с 1/3 по-ниски, подчертава съпредседателят на ВМРО и прави заключение:
Да, може дизелът да бъде 2,50 лв./литър. И да – може бензинът да бъде 2,40 лв./литър. За това обаче е нужно държавата да влезе в своята роля. Да принуди "Лукойл" да спре с измамите. И ако не успее – нашият призив на ВМРО към служебния кабинет е да постъпи, както в момента прави италианското правителство – да се възползва от европейската директива и да поеме контрола над управлението на "Лукойл".
Прилагаме пълния текст на видеообръщението на съпредседателя на ВМРО Искрен Веселинов във Фейсбук:
Може ли цената на бензина и дизела у нас да бъде 2,50 лв. и по-малко? Може! Ако не съществуваха измамите на Лукойл.
Може ли българското правителство да наложи волята си над един частен монополист, какъвто е "Лукойл"? Тепърва предстои да видим!
Каква е истината за цените на бензина и дизела, която плащаме в България?
През 2021 г. цената на петрола сорт "Урал" се е търгувал за 66,16 USD, "Брент" за 67 USD и цената на дизела е била 2,23 лв./литър.
През 2022 г. – буквално преди два дни – сортът "Урал" се е търгувал за 78,07 USD, "Брент" за 95,67 USD и цената на дизела е 3,34 лв./литър.
Простата сметка показва, че бензинът и дизелът са поскъпнали с 50% за крайния потребител, докато сортът "Брент" се е покачил с 40% като цена, а сортът "Урал" - с 12%.
Реално 2/3 от поскъпването е заради измамата на "Лукойл", който фактурира цените на сорт "Урал" равни на цените на сорта "Брент". Прави го чрез посредническа фирма, която също е собственост на "Лукойл", която купува от Русия нефта и им го препродава на скъпата цена. Българската държава знае за това. Българската държава знаеше за това и когато трябваше да се пребори за дерогация, за да работи нашата рафинерия с руски нефт. Въпреки, че държа да отбележа, че "Лукойл" има кладенци за добив на петрол и в Ирак, примерно, и в други точки на света. Но така или иначе българската държава се пребори за отсрочка на европейското ембарго над руския нефт за 2 години и половина без по никакъв начин да защити потребителя и да поиска "Лукойл" да фактурира бензина и нафтата на реалните цени за суровината. В резултат 2/3 от поскъпването на бензина и нафтата се дължи на измамата на "Литаско" – фирмата доставчик, която е регистрирана в Швейцария, но е 100% собственост на "Лукойл" – Русия.
Другата 1/3 от цената също е интересна, защото тя е функция на монополното положение на "Лукойл" спрямо акцизните складове в България. За да внесеш гориво в България, не ти е нужна просто една цистерна и добра оферта. Нужно е горивото да постъпи под митнически надзор в акцизен склад. Оказва се, че "Лукойл" държи 80% от вместимостта на тези складове. С това реално убива всякаква възможност за някаква честна конкуренция и съответно за естествен пазар. Ако не беше тази измама, горивата щяха да са с 1/3 по-евтини. В Момента в КЗП има дело срещу "Лукойл" именно за това.
Да, може дизелът да бъде 2,50 лв./литър. И да – може бензинът да бъде 2,40 лв./литър. За това обаче е нужно държавата да влезе в своята роля. Да принуди "Лукойл" да спре с измамите. И ако не успее – нашият призив на ВМРО към служебния кабинет е да постъпи, както в момента прави италианското правителство – да се възползва от европейската директива и да поеме контрола над управлението на "Лукойл".
Рафинерията е монополна, рафинерията е регистрирана в Руската федерация и съответно това е имущество, което може временно – до края на войната – да бъде управлявано от българската държава. По този начин ще се пресекат измамите. Така българският потребител ще спестява повече от 1 лев за литър гориво и така ще се изсветли бизнесът.
Не на последно място българската държава още в първите дни на парламента трябва да промени правилата и да даде възможност на конкуренцията да "натиска" цената на петрола надолу.