Голямото ограбване на Люис Хамилтън

Как се случи така, че Мерцедес закопаха световния шампион в Монако?

по статията работи: Даниел Любомиров | 26.05.2015 | 11:11
Голямото ограбване на Люис Хамилтън
БТА/AP

Sporta.bg продължава да предоставя на читателите си експертни мнение от водещи български журналисти под формата на коментари, анализи и интервюта. Когато става въпрос за един от най-обичаните спортове - Формула 1 - името на Емилиян Стойков е едно от първите, за които феновете се сещат.

Обстоятелствата бяха наредени перфектно за един уикенд-мечта по улиците на Монте Карло за Люис Хамилтън. В събота най-после той спечели пол позишън за първи път в Монако и отново надви съотборника си Нико Розберг в битка, развиваща се при максимално напрежение.

През седмицата спекулациите приключиха, договорът за следващите три години стана факт, а евентуалното преминаване във Ферари, което се оказа, че наистина е било възможно, остана част от миналото. Всички очаквахме новият контракт да бъде отпразнуван с победа, особено след отличния старт и нарастващото предимство.

Идилията за Хамилтън продължи 64 обиколки, когато Ромен Грожан и Макс Ферстапен се уариха на път към първия завой, което накара стюардите за първи път да използват виртуалната кола за сигурност, а след това извадиха и истинската.

Това беше началото на края – големият обрат, който е достоен за епизод на "Игра на Тронове", моментът в който приказния финал се превърна в кошмарен завършек, който ще бъде дискутиран до края на сезона.

Хамилтън беше вкаран в бокса, за да бъдат сменени гумите със супер меки и когато той се върна на пистата, се озова трети. Дефиниция на аматьорска фатална тактическа грешка за която има причини, но няма извинения. Тъй като процедурата за рестартиране в последните обиколки е безкрайно протяжна заради нуждата изостаналите коли да бъдат "изчистени" от водещата колона, Люис остана с още по-малко обиколки да напредне и както той каза по радиото, дори с новите гуми изпреварването бе невъзможно.

Големият въпрос е как отбор, чийто бюджет е стотици милиони и за него работят някои от най-добрите стратези, може да допусне толкова елементарна грешка. Според информацията след финала причините са много, а основната е, че е имало неточност в интерпретирането на разликата.

Тимът е смятал, че преднината на Хамилтън е 21 сек, а всъщност се оказа, че това е било предимството от началото на обиколката, докато разликата в реално време е била 18 сек. и това се оказа фатално. Самият стоп беше с 1,3 сек. по-бавен от оптималното, защото точно когато Люис трябваше да потегли, Фелипе Насър мина покрай него и беше длъжен да го изчака.

Това го остави на трето място зад Нико Розберг и Себастиан Фетел. Ники Лауда обясни, че е имало мискомуникация породена от това, че много хора са говорили едновременно по радиото, а Тото Волф обясни, че спирането е било превантивна мярка срещу спиране на Фетел.

Липсата на логика прозира, когато забележим, че механиците на Ферари не се бяха подготвили за смяна, а дори и планът да е бил за нареждане в последния момент, Хамилтън си го каза: "изпреварването е невъзможно". Дори и с нови супермеки гуми Фетел едва ли щеше да изпревари пилота на Мерцедес, а и не трябва да се забравя, че Розберг щеше да е между двамата, което на практика гарантираше победата.

И това е най-фрапиращо – стопът, който обърка всичко, въобще не беше нужен, независимо от каква гледна точка анализираме случилото се. Ненужна презастраховка, която поставя под въпрос решенията на главния стратег Джеймс Воулс и състезателния инженер Питър Бонингтън още преди да стигнем до грешното разчитане на разликата.

Няма да се изненадам, ако от Мерцедес са очаквали виртуалната кола за сигурност да е единствената предпазна мярка и са останали изненадани, когато Чарли Уайтинг прецени, че катастрофата е била прекалено тежка и трябва Бернд Майлендер да поведе колоната.

Разликата е в това, че при виртуална кола на сигурност всички пилоти на момента трябва да намалят драстично скоростта, докато при реалната първо настигат колоната и тогава забавят темпо до ограничението. Това коства много на Хамилтън, защото той като водач беше първият, настигнал злополучната кола.

Неговата "боксова" обиколка бе 2:11.321. Насър, който влезе по същото време, но бе по-назад в колоната имаше обиколка 1:59.948, а Рикардо, който спря 31 сек. след Насър, направи обиколка от 1:59.200. Цялото объркване щеше да се размине, ако не бяха загубени тези 11сек, но това са рисковете на правилника.

Необяснимото решение за влизане в бокса идва само няколко състезание след "тактическия" кошмар, изживян от Мерцедес в Малайзия. Тогава имаше мнения, че грешките са се породили от подценяване на Ферари и от липса на тренинг за реагиране в подобни ситуации заради целогодишната доминация през 2014-та.

Джеймс Воулс работи в отбора още от времето на БАР и Хонда, а през шампионската 2009-та изкара първия си сезон като главен стратег. Питър Бонингтън е състезателен инженер на Хамилтън от 2013-та, през 2012-та работи с Михаел Шумахер, а преди това беше инженер, работещ с телеметричните данни.

И двамата са изключително опитни и дори спортните психолози ще се затруднят с намирането на причините за тяхната грешка. Това, че Хамилтън се е оплакал от изстиване на гумите, не може да е извинение. Преди надпреварата имаше информация, че от Мерцедес са направили компютърни симулации на 10 000 вида развитие на състезанието и пак нещата се объркаха.

Прекалено драматично е да задаваме въпросът как Люис може да има доверие в тима си занапред, защото не трябва да се забравя колко хиляди правилни решения се взимат всяка седмица и повечето от тях остават в сянка. Но това е Монте Карло, това е битка за победата, затова подобни ситуации винаги ще бъдат разследвани до безкрай.

Именно защото гафът е толкова необясним, моментално се появиха теории на конспирацията и твърдения, че с новия договор Хамилтън е вързан за Мерцедес и вече екипът има свобода да помага на Нико Розберг.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.2 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.