Спряната обществена поръчка на МОН за рекламиране на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" (ОПНОИР), на стойност над 2 млн. лв. без ДДС, която включва ключодържатели, запалки и антистрес топки, представлява като сума годишният бюджет на 10 големи детски градини. Това коментира детската учителка Златина Пенева за БГНЕС.
"За мен сумата от над 2 млн. лв. от вече спряната обществена поръчка на министър Меглена Кунева за химикалки, запалки, бейзболни шапки и ключодържатели, за която тя отрече да е знаела, е огромна. Ами, ако изчислим как бихме я оползотворили при нас, мога да кажа, че това е бюджетът за работни заплати на 10 детски градини като нашата. Затова не смятам, че е разумно парите да се разхищават за тези банални дреболии, характерни за ползване от футболни запалянковци, например", заяви учителката.
Според нея "ако не е била корупционна, то поръчка от този мащаб говори за пари, предвидени за харчене с лека ръка. И то за дрънкулки, без които спокойно може да се мине".
"В детските градини имаме много по-приоритетни разходи от тези. Запозната съм и разбирам, че по европейските програми са предвидени и средства за реклама, но дори и с такава насоченост те могат не само да изпълнят функцията си, но и да са от полза за децата. Така че тефтери, запалки, шапки , антистресови топки и ключодържатели, са твърде встрани от нуждите на образованието и на кадрите в него. Защо никой не се сети да предвиди такива средства за дейности с децата и учениците, които да са им от полза и да изграждат много по-позитивен имидж на системата?", пита МОН Златина Пенева.
Тя смята, че най-големият проблем при нас е липсата на мотивирани и квалифицирани педагогически кадри. Детските градини не са предпочитано място за работа от учителите, които завършват университет, тъй като те се дипломират в предучилищна и начална педагогика и се ориентират към училищата, където правилата са по-ясни и работата е по-лесна.
"При нас групите са многобройни, децата са малки и изискват по-големи грижи. Няма междучасия , а шестчасов непрекъснат режим на работа с децата, което натоварва не само физически, но и психически, особено по-младите ни колеги", описва условията детската учителка.
Другото притеснително според педагожката е изключително остарялата материална база. Децата спят на легла, произведени преди около 40 години, столчетата им също са оттогава. На всичко отгоре в бюджетите на детските градини няма перо за детски играчки, които са най-важни за децата в предучилищна възраст.
"Да не говорим за дворовете, обзаведени с морално остарели катерушки и други уреди, които са метални. И поради тази причина те вече са изгнили и ръждясали. В много малко детски градини има модерни площадки за игра. В повечето от тях има само по един компютър, а някои нямат нито един. Работим на собствени компютри или на други, които сами сме си осигурили чрез дарения или от приятели, които иначе биха изхвърлили старите си лаптопи", разкрива Пенева.
И задава един елементарен въпрос на чиновниците от МОН: "Уважаеми чиновници, като слушате текста на "Върви, народе възродени”, за ключодържатели ли си мислите?".