Вицепремиерът по еврофондовете и министър на правосъдието Зинаида Златанова вярва, че плащанията по ОП "Регионално развитие" и "Околна среда" от ЕК могат да бъдат възстановени до 2–3 месеца.
"В момента, в който уверим Европейската комисия, че системите за управление и контрол по двете оперативни програми са приведени в съответствие с изискванията. Нещо, за което комисията е настоявала да се случи, специално по "Околна среда", още през 2011 г., през 2012-а, за да се стигне накрая до замразяването им в края на миналата година. По "Регионално развитие" трябва да се извършат повторни проверки на договори, които представляват 10% от сертифицираните разходи за 2012 и 2013 г. Надявам се, че колегите ще извършат анализите бързо, ще коригират системите, за да може плащанията да бъдат възстановени до 2–3 месеца", каза Златанова пред в. "24 часа".
Тя упрекна управлението на ГЕРБ, че се е стигнало до спиране на средствата.
"Причините трябва да бъдат търсени в цялата верига, но ми се струва, че в голяма степен това се дължи на нежелание от страна на управляващите системите в периода 2010-2013 г. да приемат аргументите на комисията. Неслучайно в края на миналата година ние първи сигнализирахме за опасността за замразяване на плащанията по "Околна среда", без да замитаме истината и да прикриваме фактите", посочи министърът.
По думите на Златанова най-честите нарушения при обществените поръчки в голямата част от случаите се отнасят за неправилно проведени обществени поръчки – незаконосъобразно смесване на критерии за подбор с показатели за оценка, намаляване или удължаване на срокове за обжалване или неравно третиране на участници в процедурите, както и налагане на дискриминационни условия на част от кандидатите.
"Анализ за причините за налагане на финансови корекции по европейските фондове за периода 2007–2013 г., който наскоро бе изготвен от международна одиторска компания, показа, че 74% от тях се дължат именно на неправилно проведени обществени поръчки", посочи вицепремиерът.
"Не бих казала, че именно общините носят отговорността, но за съжаление те, като основни бенефициенти по големите оперативни програми, невинаги имат нужния административен капацитет и допускат грешки. Системите за управление и контрол в "Регионално развитие", които са въведени преди около 4 години, очевидно не са били достатъчно адекватни, след като се стига до идентифициране на съществени недостатъци сега при проверка от страна на одитните органи на Еврокомисията. Опозицията много настоява едва ли не да се започне политическо лобиране пред комисията. Този подход не е добре приет в Брюксел, нека бъдем наясно, че при нарушения на правилата партийният лобизъм не може да помогне", каза Зинаида Златанова.
По думите й появилите се твърдения, че могат да бъдат спрени пари по ОП "Транспорт", "Конкурентоспособност" и "Земеделие" са абсолютно злонамерени.
"От една година призовавам опозицията да се въздържа от политизиране на темата за европейските фондове. За съжаление се стигна дотам този призив да дойде и от Еврокомисията преди дни. Одити на оперативните програми се извършват непрестанно и няма друга страна-членка на ЕС, която да превръща темата с европейската солидарност в обект на партийна пропаганда. Когато се установят нарушения и плащанията бъдат спрени, комисията не се интересува кой е управлявал, така че чуваемостта на твърдението "на тях им ги спряха" няма шанс отвъд границата. Ако има санкция, тя е за всички, без значение дали е изпълнителната власт, или общините, от това страдат всички граждани. От първия си ден като вицепремиер напълно ясно и открито обявих, че ако има нарушения на правилата и интересите на ЕС, това значи налагане на санкции. Скоро ще станат известни и резултатите от проверките на физическото изпълнение на проекти по оперативна програма "Транспорт" и "Регионално развитие", това са най-често пътища, както и облагородените градски пространства", каза министърът.
Според Златанова същото се отнася и за опасността България да не успее да усвои 100% от средствата си от програмния период 2007-2013 г. По думите й твърдението, че в периода 2009-2013 г. България се е справяла отлично, а днес - не, най-малкото е невярно.
"Фактите са такива, че България е на 26-о - 27-о място от страните членки по ниво на усвояемост през целия програмен период", подчерта Златанова.
Тя коментира също така на какъв етап са преговорите по споразумението за следващия програмен период 2014 - 2020 г.
"До края на месеца ще отговорим на последните бележки на Еврокомисията по споразумението за партньорство. Бих казала, че България е в златната среда спрямо останалите страни членки и се надявам, че още есента то ще може да бъде финализирано. Междувременно седемте оперативни програми бяха изпратени до комисията месец преди крайния срок. Очакват се коментарите и по тях. Процесът е максимално ускорен, с ясната цел до края на годината да има приети поне 2 програми. Добре е, разбира се, скоростта да не е за сметка на качеството", заяви вицепремиерът по еврофондовете.
"Няма изненада в препоръките на комисията. Дебатът по финализиране на споразумението за партньорство е дълъг и в коментарите няма нищо извънредно. Ако мога да обобщя с една дума препоръките, то тя ще е - реформи. Сами разбирате, че за едната година от началото на мандата бе доста трудно да успеем, на фона на липсата на реформаторски подход в предходния мандат. Последната версия на споразумението има ясна визия, каквато очевидно липсваше преди малко повече от година. За броени месеци бяха изготвени и приети редица стратегии, които всъщност трябваше да са готови още 2012 г. Очакванията и нуждите са големи, но трябва да сме наясно, че комисията настоява за по-голяма концентрация на инвестициите и за осезаем ефект от тях. За година време извършихме немалко, но определено има нужда от още реформи в областта на здравеопазването, водния сектор, администрацията и обществените поръчки. По повод обществените поръчки - въпрос на дни е да бъде представена цялостно нова визия за реформа в тази сфера. Обект на преговори ще бъдат инвестициите в 67 града. Добре знаете, че подходихме с дух на приемственост и продължихме да отстояваме заложеното от предишния кабинет конкретно по този въпрос", посочи Златанова.
Тя коментира дали ще успее България да договори повече средства от Еврокомисията за следващия програмен период в сравнение със сегашния.
"Финансовата рамка на програмния период 2014 - 2020 г. бе договорена преди мандата на настоящото правителство. България ще получи право на достъп до общо 15 млрд. евро, но при наличие на ясна визия за реформи, с цел изпълнение на т. нар. предварителни условия. Уви, за разлика от Румъния, която ще има възможност да усвоява средства от предходния програмен период до края на 2016 г., нещо, което не бе договорено от предишния екип по управление на европейските фондове, България ще трябва да се вмъкне в оставащата година и половина, което пък поставя под по-голям риск изпълнението на програмите. Шанс за повече средства има по механизма за свързана Европа", заяви министърът.
Златанова коментира и препоръките на ЕК за повече реформи в съдебната система.
"Съдебната система се реформира значително през последните десетина години. Вероятно недостатъчно, но това е необратим процес. В този смисъл членството на България в ЕС има своето положително отражение. Преди година казах, че качеството и доверието в съдебната система зависят в голяма степен от съвестта на магистратите, заедно и поотделно. С всеки съдебен акт, във всеки съд и прокуратура в страната магистратите трябва да затвърждават доверието във върховенството на закона и справедливостта. Дали е така, го виждат най-добре гражданите, няма нужда някой да им го казва. Законодателните промени не биха могли да решат нищо, ако я няма вътрешната потребност в системата за повишаване на доверието. Съдебната система няма как да е встрани от реалностите. Ако имаме разделение в обществото, напрежение между основните политически субекти, между институциите, то това противостоене логично ще се прехвърли и сред магистратите в зависимост от положението, което заемат. Нужно е изграждане на доверие между отделните органи в съдебната система", каза правосъдният министър.
Вицепремиерът коментира дали ще номинира кандидат за шеф на ВКС, каквото право има по закон.
"Самата процедура още не е стартирала. По закон министърът на правосъдието има това право, но в същото време, когато говорим за независимост и за ненамеса на властите, смятате ли, че ще е редно? Тук бих искала да подчертая нещо важно - добре е, че днес вече няма и помен от атаките, на които съдийската общност бе подложена от страна на част от изпълнителната власт в предишните години. Що се отнася до предложението съдии и прокурори да предлагат ръководителите си, ще ми се да не издигаме точно тези идеи конюнктурно, когато остават броени дни до един важен избор. Не казвам, че не е приемливо, но дали не е удачно да бъде достатъчно добре обсъдено, за да не остане усещането, че се прави за един или друг определен кандидат", каза Златанова.