Централната избирателна комисия (ЦИК) ще реши проблема с парите за медиите в предстоящата предизборна кампания. Според решение на Комисията т.нар. медийни пакети, с които различните партии, коалиции и инициативни комитети ще могат да рекламират своите кандидатпрезидентски двойки, ще могат да се получават само от големите националнопредставени телевизии, радиостанции и печатни издания. И до тях няма да имат достъп по-малките регионални, местни и електронни медии. Мотивите на ЦИК да вземат такова решение е, че при кампанията за предишния референдум са се появили съмнения за злоупотреби, тъй като за вота са се регистрирали кандидати, които са били свързани с определени електронни издания и така са успели да насочат към тях пари от медийните пакети. За които се харчат държавни пари, а в сегашния случай за всеки от тях ще бъдат платени по 40 хил. лв.
Това решение обаче накара много медии и издателства да скочат срещу него, тъй като представлява дискриминация. В самата ЦИК пък вече са постъпили редица жалби. Поради тази причина Комисията ще ги разгледа и ще прецени дали да промени първоначалното си решение. Това се очаква да се случи до 2 дни, обясниха пред iNews от ЦИК. Което съвпада със 7 октомври, за когато е насрочено заседанието, на което пък ще бъде решено кои партии, коалиции и инициативни комитети ще получат правото да използват медийните пакети.
Развръзката идва и след разпространената по-рано официална позиция на Съюза на издателите в България, в която те остро се противопоставиха на решението на ЦИК, което, според тях, противоречи на нормативната уредба. Ето какво пише в нея:
Относно: Протоколно решение на Централната избирателна комисия от 01 октомври 2016 г. относно реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети в изборите за президент и вицепрезидент на републиката и в националния референдум
Поредица от медийни публикации информираха обществеността относно приетото от Централната избирателна комисия на 01 октомври 2016 г. протоколно решение, с което се приемат правила за разходването на средствата за "медийни пакети" в изборите за президент и вицепрезидент на републиката и в националния референдум, и с които Комисията ограничава ползването им само в телевизионни- и радиопрограми с национален обхват и в печатни издания с национален тираж.
Медиите цитират представители на Централната избирателна комисия, които обясняват мярката като опит да се отстранят съмненията за злоупотреба с парите, отпускани от държавата на инициативни комитети, партии и коалиции за агитация в предстоящите избори.
Управителният съвет на Съюза на издателите в България разбира мотивите на Комисията да изработи правила, с цел избягване на злоупотребата със средства за платена политическа кампания, но изразява недоумение по повод въвеждането на диференциация и неравнопоставеност на медиите в предизборната кампания.
Задължението на Централната избирателна комисия по смисъла на чл. 178, ал. 5 от Изборния кодекс да посочи реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети има отношение към задължението й по ал. 4 от същата норма да заплаща различните платени форми на отразяване до изчерпване на средствата на партията, коалицията или инициативния комитет. В същото време, според Съюза на издателите в България, Комисията няма никакво основание, нито право да се намесва в избора на медийни партньори от страна на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати при избори за президент и вицепрезидент на републиката.
Считаме, че решението на Централната избирателна комисия относно реда за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети, следва да продължи да урежда съществените процедурни въпроси относно договарянето и изплащането на средствата за "медийни пакети", но в никакъв случай не може да съдържа ограничения в избора на доставчик на медийни услуги.
Обръщаме внимание, че Изборният кодекс дефинира понятията "медийна услуга" и "доставчик на медийна услуга" без да въвежда диференциация между национални, регионални или местни медии. Въведената от Кодекса дефиниция за "печатни медии" насочва към вестници, списания и други периодични издания, а радио- и телевизионните организации са представени като "медии, разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи". "Онлайн новинарските услуги", от своя страна, включват електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. В нито една от тези дефиниции, нито в друг текст на Кодекса, не се въвежда понятие за регионалност или изискване за селективност в избора на медиен партньор при провеждането на предизборната кампания.
Освен неоправдано дискриминационното съдържание на всяко ограничение в избора на доставчик на медийни услуги, въвеждането на разграничение между "национални и регионални/местни" медии рискува да внесе допълнителна неяснота, доколкото терминът не е еднакво приложим по отношение на отделните видове медии. Обръщаме внимание на несъстоятелността на понятия като "национален тираж", включени в медийните съобщения по темата. По отношение на доставчиците на радиоуслуги, следва да се има предвид, че с национален лиценз за излъчване са единствено програмите на Българското национално радио и Дарик радио България, като останалите масови радиопрограми се излъчват като "радио-вериги", т.е. в множество локации във връзка с издадените на операторите местни и регионални лицензии, които обаче не са "национални".
Обръщаме внимание, също така, че въвеждането на "териториалност" по отношение на интернет-медиите, е напълно лишено от смисъл, доколкото единственото ограничение пред разпространението на тези медии би било т.нар. "географско блокиране" при разпространението на цифрово съдържание, което, обаче, касае национално и наднационално филтриране на достъп до интернет ресурси.
Съюзът на издателите в България най-отговорно призовава Централната избирателна комисия при въвеждането на ред за предоставянето и разходването на средствата за медийни пакети да се въздържа от каквито и да било ограничения пред избора на доставчик на медийни услуги от съответната партия, коалиция или инициативен комитет. Считаме, че задължение на Централната избирателна комисия е да следи за измами с предоставяните средства, без това да засяга свободния избор на политическите субекти.
Съюзът на издателите в България е готов да съдейства на Централната избирателна комисия за изработването на ясни, недвусмислени и недискриминационни правила, с оглед изпълнението на специфичните задължения на органа според Изборния кодекс, при избягване на непазарни ограничения.