Неграмотни и слабограмотни хора, които нямат начално и основно образование, са включени в проект на Министерството на образованието, младежта и науката под мотото "Нов шанс за успех", съобщиха от Регионалния инспекторат по образование (РИО) в Кюстендил.
В двугодишната програма за ограмотяване на възрастни е предвидено да се включат 10 500 души от цялата страна, които са над 16-годишна възраст и нямат статут на ученици. Целта на проекта е да бъде улеснен по-нататъшният им достъп до общообразователна и професионална подготовка и по-конкурентното им участие на пазара на труда, казаха от РИО пред БТА.
По данни на националната статистика, след приключване на преброяването през миналата година, броят на неграмотните в България е 12 778 души.
По проекта в Кюстендилска област се обучават 359 души, разпределени в 28 групи, в седем учебни заведения. Те са на територията на Кюстендил, Дупница и с. Крайници, община Дупница.
Една от най-възрастните ученички в класовете за ограмотяване е 55-годишна. Надежда се е записала, за да може да се научи да чете и да си попълва сама молбата за работа.
"Доскоро дори името не си знаех да напиша. За това са виновни родителите ми, които не ми даваха да ходя на училище, а ме караха да работя от 13-годишна", казва жената. "Сега, когато ми се наложи да отида до някоя банка, например, трябва да се моля на някого, за да ми напише името", допълва Надежда.
Тя признава, че на тези години й е трудно да учи азбуката, защото "вече не помни лесно". "Полагам обаче усилия и горе-долу се справям. На моите дъщери много наблягах да учат и сега са образовани", разказва още Надежда.
Обучението на групите от 5 до 7-ми клас вече е приключило, очакват се и резултатите от положените изпити. Уроците за началните класове ще продължат до ноември, като в тях има напълно неграмотни хора.
"Малко ме е срам да го кажа, но такива са нещата. Пропуснал съм да уча, учил съм само до трети клас, но искам да продължа напред, да се развивам", разказва Асен Попов, също ученик по проекта.
Силвия, която е майка на пет деца, посещава началното училище заедно с дъщеря си - второкласничка. "И двете си помагаме за уроците. Учила съм само до трети клас, а сега дъщеря ми е втори", казва тя.
Според преподавателите на възрастните ученици, проектът е успешен, което се доказва и от посещаемостта от страна на учещите се. "Някои са по-будни, с по-голямо желание присъстват на учебните занятия, като се има предвид, че това са възрастни хора, не са деца, но независимо от всичко те са мотивирани да посещават учебните занятия. 80% от хората, които обучавахме в първия етап, се явиха на финалните тестове. Идват редовно на училище, имат желание, даже казват, че ще продължат, ако има втори етап на проекта", разказа Зоя Сотирова, директор на Основно училище "Проф. Марин Дринов" в Кюстендил, където се провеждат част от заниманията с групите.
Участниците в проекта получават стипендия за редовни посещения на уроците. На всеки ученик се полагат по 4 лв. на ден, ако има 80% присъствие в часовете. По 4 лв. се дават допълнително и на хората, които пътуват от съседни населени места.
Успешно положилите тестове в края на учебния процес ще бъдат стимулирани допълнително, като всеки от тях ще получи и еднократна стипендия от 55 лв.
Проектът не допуска разделянето по пол, раса, етнически произход, религия или вярвания, възраст или сексуална ориентация. Подкрепят се всички, заявили желание за обучение, независимо от техния произход, вероизповедание, сексуална ориентация и възраст.
Набирането на кандидатите за учебния процес става със съдействието на "Бюрото по труда". Графикът за обучение на лица над 16 години не съвпада със седмичното разписание на учебните занятия в съответното училище и гарантира отделяне на обучението на възрастните от обучението на учениците в учебното заведение.