Актовата зала в столичното училище "Хенри Форд" се напълва с два класа. Глъчка, шумотевица, отвреме-навреме се чува и по някой по-груб вик. Учениците са предимно момчета – нормално за този тип професионална гимназия, затова и атмосферата е момчешка.
А и малко по-свободна, тъй като в този час на класния няма да се проверяват отсъствията, да се представят извинителни бележки и класната да мърмори за някакви слаби оценки.
На сцената в актовата зала отделни момчета ще разиграят конфликтни ситуации, в които биха могли да изпаднат. Един вид тренировка. И публиката ще ги аплодира или освирка. А може и да предложи друг сценарий. Зависи от желанието.
На стадиона по време на футболен мач, във фризьорския салон или в градинката пред блока. Как постъпват тези момчета и момичета в ситуации от ежедневието си? Дали както тези на сцената? А при запознанство или при сблъсък с непознати? Или ако искаш да се запознаеш с момиче?
Разиграването на ситуации от живота на младите хора, в които да се търсят различни решения и гледни точки, е инициатива, подета от психолога на училището Мария Цанева и фондация "Артист". С помощта на актьорите от фондацията и чрез използването на формата на Forum–театъра, младите хора имат възможност да придобият нов опит и компетентности.
Училището, със съпътстващите го проблеми, общуването с връстници, динамичната социална среда често изисква от младежите да използват различни социални умения. Понякога ситуациите, в които те попадат са рискови и провокират агресия. Чрез участието си във форум –театъра младежите могат да отработят предварително такива ситуации, да ги преживеят в безопасна среда и така да обогатят социалния си опит и умения за общуване.
За самата Мария Цанева моделът е нов и тя признава, че в момента се намират все още в началото. Това е тяхната трета среща и младежите започват тепърва да се отпускат. Едва след още няколко срещи по всяка вероятност ще излязат всъщност важните въпроси, които вълнуват младите хора. Затова и все още се търси оптималният формат – дали по-голяма или по-малка група, дали тя да бъде постоянна.
Предлаганият формат на работа, наречен Forum-театър, във всеки случай предразполага учениците към общуване и размисъл, подпомага осъзнаването на различни гледни точки и позиции към една ситуация. А те, според признанието на Цанева, имат не само огромната нужда от това, но и най-много са проблемите на младите точно в сферата на общуването и свързването помежду им.
"Именно там са най-големите проблеми. Кажете ми място, където хората се свързват истински", казва Мария Цанева и обяснява, че чрез отработването и преживяването на "сцена” на различни житейски ситуации може да развият уменията и способностите за комуникация, за вземане на решения и отстояване на позиции, както и други ценни социално-значими качества. Това би подпомогнало както образователния процес, така и процеса на социализация.
В рамките на Forum-театър, като малки сценки с различен финал може да се разиграят всички кризисни за един млад човек ситуации. Цанева дава като примерни тези, в които младите се налага да правят избор: да карам колело или да уча за контролното, да играя на компютъра или да изляза с приятели, да се запозная ли с това момиче или да се направя, че не съм го видял, да отвърна ли на удара или не, да се намеся ли в боя между съучениците ми или само да гледам отстрани.
Да, именно последните примери е изключително важно да се разиграят и по този начин самите младежи да достигнат до различни възможности за своето поведение, подчертава Мария Цанева. И ако това се направи първо в рамките на актовата зала или класната стая, под ръководството на обучени, а и по-опитни житейски хора, изходът на улицата или в заведението не винаги би бил толкова драматичен, както често се случва.
И едно от важните неща, които трябва да са налични – подготвени хора, които да модерират случването на Forum театър. Мария Цанева посочва, че преподавателите трябва да бъдат подготвени предварително, както и достатъчно отворени и мотивирани към въвеждане на нови форми и методи в образователния процес. Използването на форум театъра дава уникална възможност на учителя и на класния ръководител да опознае по- добре своите ученици, различните техни качества и да ги види в нова светлина.
Разполага ли обаче училището с ресурс да използва възможностите на тази интересна форма, наречена Forum театър? Според Мария Цанева от гледна точка на ресурс – това не е проблем – зала или стая винаги ще се намери; макар и по-трудно, но и времето ще се напасне; ентусиасти, които да работят с учениците и млади хора, също има.
Трудностите за въвеждане на практиката на Forum-театър", както и на различни други по-нетрадиционни за нашата реалност практики, се коренят преди всичко в проблемите на самата система на образование. "Цялостната концепция за образование, както и практическата и реализация не "пасва” на тези идеи, тя е по-консервативна и затворена. Нужни са много усилия за разчупване на старите модели и форми на обучение .”
Forum-театърът и други интерактивни форми и методи могат изключително много да подпомогнат самото обучение обаче. Те имат преживелищен характер, емоционално обогатяват и мотивират. Поради това те не натоварват допълнително ученика, напротив, спомагат за разнообразяването на училищния живот, развиват способностите му и повишават емоционалната му интелигентност. И нещо много важно, според Мария Цанева – такива по-свободни и разнообразни форми ще заинтригуват младежите, ще ги увлекат и задържат в училище. А това е важно, защото повечето от тях най-често споделят пред психолога, че в училище им е скучно, просто скучно.
Доказателство за думите на Мария Цанева беше трудно настъпилият край на часа на класа в актовата зала. Никой не скочи да си тръгва с биенето на звънеца, никой не грабна чантата и не хукна по коридора и към двора. И тези момчета се струпаха да питат кога ще бъде следващия път. Защото им беше интересно.