Ейдриън Нюи изказа своето мнение за катастрофата на Айртон Сена

Спукана гума е причината за инцидента, смята тогавашният технически директор

по статията работи: iNews.bg | 17.05.2011 | 14:48

През 1994-та година Айртон Сена катастрофира фатално в Гран При на Сан Марино, но и до днес не са напълно ясни причините за инцидента. Главният инженер на Уилямс по това време - Ейдриън Нюи, даде интервю пред Guardian и се опита да обясни какво точно се е случило на пистата според него.

Много теории изникнаха оттогава, най-разпространена е тази за сериозни проблеми в кормилното устройство, които не му позволяват да завива нормално. Именно при завоя Тамбурело колата на Сена пое в противоположна посока и се заби в бетонната стена до трасето. Според други специалисти проблемите за бразилеца са се състояли в прекаленото напрежение в гумите, провокирано от дългото каране зад колата на сигурността. Нюи сподели за Guardian, че не е задължително тези хипотези да се взимат предвид, когато се търси истината за инцидента.

"За целия отбор беше много тежко", започва Нюи. "На следващия ден всички се събрахме и се опитахме да намерим причините за случилото се. Това бяха черни седмици за нас".

"Истината е, че никой не знае със сигурност какво точно стана. Няма съмнение, че повреда в кормилното устройство му попречи да вземе завоя, но всъщност не е ясно дали то се е повредило след инцидента или го е причинило. То по принцип имаше несъвършенства и все някога щеше да откаже, няма съмнение, че дизайнът му беше много слаб. Но доказателствата сочат, че болидът на Сена не излезе от пистата заради повреда в кормилото."

"Ако гледате записите от колата на Михаел Шумахер, ще видите, че Сена нямаше проблем да влезе в завоя. Траекторията му се промени по-късно, което не е типично за отказване на кормилното устройство. Задницата на колата пое в друга посока, а Айртон реагира моментално и намали наполовина скоростта, а половин секунда по-късно удари рязко спирачки".

"Въпросът е защо задната част на колата се отклони от идеалната траектория по този начин? Като цяло болидът се движеше по-трудно в тази втора обиколка, което също е странно, защото напрежението в гумите би трябвало да е намаляло дотогава - което пък ви навежда на мисълта, че дясната задна гума най-вероятно се е спукала от някоя частица на пистата. Ако питате мен за обяснение, бих ви посочил това."

Нюи, който в момента е технически директор на Ред Бул, разказа, че инцидентът го е накарал да се замисли дали трябва да продължи кариерата си в мотоспорта.

"Малкото коса, която имах, окапа след катастрофата. Промени ме физически. Беше ужасно. Аз и Патрик Хед (технически директор на Уилямс) се питахме дали трябва да продължим. Искахме ли да бъдем замесени в спорт, където хора могат да умрат заради нещо, създадено от нас?", завършва риторично Нюи.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


4 Момчил Василев 29.01.2012 | 10:07
аз мога да ви кажа че точно когато Сена започна да навлиза в завоя тоѝ пусна волана прегледаяте хубаво секунда преди сблъсъка. Аз мисля че е било самоубиѝство,а и састоянието му преди началото на гонката може да го докаже.Аз така мисля!!!
3 Петър Стоянов 17.05.2011 | 17:07
Чак сега ли се сетихте да коментирате инцидента от преди 16-17 години на пистата Имола. Няма да успеете да върнете Айртон Сена към живота, така че всякакви подобни интервюта, само ни връщат по грозен начин към нелепия инцидент. Сега се надявам, че сигурността по пистите, на които се провежда надпреварата от "Формула 1", е на по-високо ниво, както и сигурността на болида, и особено на каската. Помните преди 2 години, само каската спаси живота на пилота на Ферари - Фелипе Маса.
2 Свилен Терзиев 17.05.2011 | 15:08
Ейдриън Нюи много добре знае каква е причината за катастрофата! Вероятно проблема е технически, но е по-интересно да се поддържа някаква мистерия, така Нюи ще е привлекателен за медиите.
1 Алекс Г. 17.05.2011 | 15:03
Спомням си добре този момент. Гледах състезанието в компанията на своя баща и тогава наистина беше черен ден за Формула 1. Един от най-великите пилоти на всички времена загина по много нелеп начин. Това накара доста хора да плачат и да съжаляват за случилото се. От този момент насетне Формула 1 не беше същата и болидите станаха много по-здрави и устойчиви на катастрофите.

ТВ програма

Кино

  • Сега Бразди
  • 13:15 Иде нашенската музика
  • 14:15 Чешити
  • 14:30 Религията днес
  • 15:30 Снежен свят тв филм /19 епизод/
  • 16:00 Тревожност тв филм /11 епизод/п/...
  • 17:00 Говори сега следобеден блок
  • 19:50 Разкажи ми приказка предаване за...
  • Сега ПРЕМИЕРА: "Коледата на принца и...
  • 14:15 ПРЕМИЕРА: "Коледа в Хайделберг" -...
  • 16:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 17:00 "Как да се омъжиш за милиардер" -...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 19:30 bTV Репортерите - поредица за...
  • 20:00 "Ловецът: Ледената война" -...
  • 22:30 "Лошият Дядо Коледа" - комедия,...
  • Сега Темата на NOVA
  • 13:00 "Запознай се с малките" - с уч. на...
  • 15:00 "Макс" - с уч. на Томас Хейдън...
  • 17:00 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 18:00 "Ничия земя" - предаване
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 19:20 Темата на NOVA
  • 20:00 "Круиз в джунглата" - с уч. на...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.