Бивши шефове в Комисията за финансов надзор (КФН) се обявиха против част от текстовете за промяна в Кодекса за застраховане, които преди месец минаха през първо четене в парламента. Според тях част от промените обслужват лобистки интереси, а паралелно с това ще донесат негативни последствия както за застрахователните компании, така и за потребителите на такива услуги. Това пише в отворено писмо, под което са се подписали Борислав Богоев, зам.-председател на КФН, ръководещ Управление "Застрахователен надзор” в периода 15 юли 2010 г. до 24 януари 2014 г., Румен Гълъбинов, председател на Агенция за застрахователен надзор (предшественик на КФН) от 01.01.2002 г. до март 2003 г., а след това зам.-председател на Комисията, ръководещ Управление "Застрахователен надзор" до юни 2005 г., както и Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи.
Според тях един от проблемите в новите текстове в Кодекса за застраховане е забраната за продажба на задължителната автозастраховка "Гражданска отговорност" онлайн, която се регламентира от чл. 322 на проектозакона, който все още не е приет окончателно от парламента.
"Онлайн пазаруването, не само на стоки, но и на финансови продукти, е практика в цял свят. Застраховката "Гражданска отговорност на автомобилистите” е най-масовата и най-регламентираната, освен това при нея не съществува изискването общите условия да се подписват от двете страни, както е при други застраховки. Т.е. тя най-лесно би могла да се продава по интернет, ако законодателят реши и отпадне стикерът за предното стъкло, който се дава към полицата", пише в отвореното писмо. В същото време Кодексът дава възможност много по-сложни застраховки да се продават онлайн, а изрично забранява това да се случва с "Гражданска отговорност". Освен това запазването на зелените стикери оскъпяват и усложнява процедурата по покупко-продажба на задължителната автозастраховка, което пък не е в интерес нито на потребителя, нито на застрахователя, нито на застрахователния брокер, обясняват тримата експерти.
Освен това запазването на стикерите е чисто лобистки акт, тъй като от него отдавна няма смисъл, а и всеки катаджия може в реално време да провери във всеки един момент през сайта на "Гаранционния фонд" дали даден автомобил има валидна "Гражданска отговорност", кога е сключена, кога изтича и т.н. Затова запазването на тези лепенки навежда на мисълта, че идеята е вероятно някой да акумулира средства, тъй като водачите плащат допълнително за стикера, който получават към полицата.
"Всички разумни доводи за отпадането на стикера са ясни и остава въпросът, защо е предвидено оставането му? Може би защото цената на стикерите е включена в общата цена на застраховката – в самата премия или като допълнение. Ползвателите на застрахователни услуги заплащат ежегодно между 7 и 10 млн. лв. за един ненужен документ със спорна доказателствена сила. Твърдо сме убедени, че така написан текста открито обслужва частни лобистки интереси на фирми и организации. До този момент са отпечатани около 40 млн. стикера с единична цена 1 лев и 40 ст. или застрахованите лица досега са платили около 60 млн. лв.!!! Трябва да се разбере кой печата стикерите и каква е връзката с вносителите на измененията в Кодекса за застраховане", пише в писмото на Богоев, Тодоров и Гълъбинов.