Защо родните тийнейджъри не могат да се оправят в живота

Този извод показват резултатите от международното изследване PISA

по статията работи: iNews.bg | 01.04.2014 | 15:20
Защо родните тийнейджъри не могат да се оправят в живота
"Заедно в час"

15-годишните българчета не могат да се справят в живота. Този извод показват резултатите от международното изследване PISA.

Родните ученици са на предпоследно място сред 44 държави според начина, по който решават задачи, свързани с реални проблеми от действителността. Резултатите от изследването бяха представени от министъра на образованието Анелия Клисарова.

Международното изследване PISA се провежда на всеки три години сред 15-годишните ученици. Тази година за първи път задачите са мултидисциплинарни и проверяват реални житейски умения.

Според обявените резултати страната ни заема незавидното 43 място.

За първи път се прави такова проучване при 15-годишните ученици какви умения имат за решаване на проблем. Няма нужда от специализирани познания, но явно има нужда от житейски опит, каза министър Анелия Клисарова, цитирана от БНР.

Същността на проучването е свързано с възможността на образователната система да създаде реални житейски умения, допълни министър Клисарова и уточни, че парадоксално добрите резултати в отделни дисциплини на българските ученици не съвпадат с тяхната житейска подготвеност.

"Явно нашите ученици не са подготвени за решаване на проблеми. Тези знания, които получават в училище да ги прилагат в живота", обясни образователният министър.

За да се реши проблемът, възможно е да бъдат изготвени специални учебни помагала, които да подготвят учениците за реалния живот, закани се Клисарова.  

Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 1990-те години като периодично международно стандартизирано оценяване на 15-годишните ученици. Тя възниква в отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави.

Програмата се осъществява съвместно от ОИСР и от държави, които не членуват в организацията. Началото е поставено през 2000 г., когато е осъществен първият етап на проекта – PISA 2000. В него се включват 43 държави.

PISA се провежда през периоди от три години: през 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 и 2015 г. Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки.

Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо.

PISA се провежда, за да определи доколко 15-годишните ученици, които са в края на задължителното си обучение, са подготвени за съвременното общество на познанието; оцени функционалната грамотност на 15-годишните ученици в областта на четенето, математиката и природните науки.
   
PISA е ориентирана към бъдещето, към способността на учениците да използват познанията и уменията си в условията на реални житейски ситуации. PISA измерва компетентности, които се приемат като особено важни за самостоятелната обществена реализация и успешната адаптация на младия човек към променящата се реалност.

В графика може да видите примерен въпрос от изследването от 2006 г.

1238312

 


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


15 Фанка Василева 01.04.2014 | 18:08
По принцип е така, но не всичко в този живот се постига с пари и не се печелят толкова лесно, да не говорим, че нямаш ли желание и мотивация, нищо не може да се направи.
14 Фанка Василева 01.04.2014 | 17:32
За съжаление е така, децата не могат да вземат решения или да се справят с някой проблеми, но и самите те нямат желание да го направят.
13 Hari Bohosyan 01.04.2014 | 17:15
това е факт, че нашето образование е такова, че създава еднакви модели,които нямат реална реализация, от малки учат едно и също,вместо това не се стимулират различните наклонности и таланти на всяко дете и в крайна сметка имаме едни хора които правят нещо,което не знаят дали искат и дали им се отдава,затова и крайните резултати са объркващи.
12 Лили Добромирова 01.04.2014 | 16:35
Защото не четата книги, ами само циклят на някакви сухи информации в Нета, всичко им се поднася на табла, включително и въображението! Книгите развиват точно това - въображението, а то развива всички останали мисловни процеси! А сега всичко им е наготов и те не знаят как реално да мислят самостоятелно, не се поставят в такива ситуации, всичко е безопасно при тях.
11 human factor 01.04.2014 | 16:33
Не само тийнейджърите, ето че и много млади не могат добре да се справят с живота. У нас е така - който пари успява, който няма или е обречен на мизерия или емигрира.
10 развалени кренвирши 01.04.2014 | 16:23
недей да ги мислиш тия неща, ами ми кажи какво правят децата на снимката? хоро ли играят, или са решили да запалят огън и да повикат духа на извинените отсъствия?
9 Митридат Египетски 01.04.2014 | 16:21
явно не са добре възпитавани
8 hope less 01.04.2014 | 16:18
Защото са тъпи лекета, ненаучени да работят, които само муфтят за нов телефон!
7 Бони бон 01.04.2014 | 15:57
Ами няма как 15 годишни да се "оправят в живота"?! То това е много общо казано бих казала, то големи хора има дето не могат да се оправят, какво остава за невръстни юноши! Може би са малко по-неориантирани, и да със сигурност имат много какво да научат, но така поставен въпроса е доста общо казано.
6 meden rudnik 01.04.2014 | 15:40
"15-годишните българчета не могат да се справят в живота" - Мисля, че това до голяма степен е така, защото в България често родителите помагат на децата и след 20 годишнината си .
5 Марго Хворева 01.04.2014 | 15:39
Това означава, че въпреки оправданията, които раздават за големите пари, които се наливат в родното образование, то функционалната грамотност на българчетата е на все по-ниско ниво.
4 Майа Теодосиева 01.04.2014 | 15:31
Така е,всичко се променя,но образованието не,трябват реформи,но незнам кога ще се случи това.
3 Janeta Ivanova 01.04.2014 | 15:27
така е, децата ни не могат да се оправят сами, а и как да могат, дори ние възрастните често се затрудняваме, просто съвременният живот е тежък и труден и хората не могат да се адаптират лесно и да се справят с проблемите си.
2 крива отвертка 01.04.2014 | 15:27
"Същността на проучването е свързано с възможността на образователната система да създаде реални житейски умения, допълни министър Клисарова..." това е само на думи, но щом децата се представят по този начин на тези тестове, значи нещо в програмата не е добре!
1 шимпанзето райчо 01.04.2014 | 15:26
забравили сте да сложите въпросителната в края на изречението :) но все пак отговора е прост. защото програмата, по която се учи е стара и не учи на никаква практика. да не говорим за преподавателите, които са получили образованието си в едни други времена, които нямат НИЩО ОБЩО с това в момента!

ТВ програма

Кино

  • Сега По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Следите остават
  • 21:30 В кадър
  • 22:00 Страсти в Тоскана 3 тв филм /8...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Черно пространство тв филм /7...
  • 00:20 Още от деня коментарно предаване /п/
  • Сега "Островът на 100-те гривни: Другата...
  • 22:00 "Помниш ли текста?" - музикално шоу...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Шерлок" - минисериал, с.2, еп.1
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • Сега "Игри на волята:...
  • 22:00 "Big Brother" (премиера) - риалити,...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 1
  • 00:30 "Снайперист" - сериал, сезон 3
  • 01:30 "Пожарникарите от Чикаго" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.