15-годишните българчета не могат да се справят в живота. Този извод показват резултатите от международното изследване PISA.
Родните ученици са на предпоследно място сред 44 държави според начина, по който решават задачи, свързани с реални проблеми от действителността. Резултатите от изследването бяха представени от министъра на образованието Анелия Клисарова.
Международното изследване PISA се провежда на всеки три години сред 15-годишните ученици. Тази година за първи път задачите са мултидисциплинарни и проверяват реални житейски умения.
Според обявените резултати страната ни заема незавидното 43 място.
За първи път се прави такова проучване при 15-годишните ученици какви умения имат за решаване на проблем. Няма нужда от специализирани познания, но явно има нужда от житейски опит, каза министър Анелия Клисарова, цитирана от БНР.
Същността на проучването е свързано с възможността на образователната система да създаде реални житейски умения, допълни министър Клисарова и уточни, че парадоксално добрите резултати в отделни дисциплини на българските ученици не съвпадат с тяхната житейска подготвеност.
"Явно нашите ученици не са подготвени за решаване на проблеми. Тези знания, които получават в училище да ги прилагат в живота", обясни образователният министър.
За да се реши проблемът, възможно е да бъдат изготвени специални учебни помагала, които да подготвят учениците за реалния живот, закани се Клисарова.
Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) е разработена от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 1990-те години като периодично международно стандартизирано оценяване на 15-годишните ученици. Тя възниква в отговор на необходимостта от разработване на индикатори за сравняване на качеството на образованието в отделните държави.
Програмата се осъществява съвместно от ОИСР и от държави, които не членуват в организацията. Началото е поставено през 2000 г., когато е осъществен първият етап на проекта – PISA 2000. В него се включват 43 държави.
PISA се провежда през периоди от три години: през 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 и 2015 г. Оценяването обхваща три познавателни области: четене, математика и природни науки.
Във всеки етап акцентът се поставя върху една област, а другите две са представени относително по-общо.
PISA се провежда, за да определи доколко 15-годишните ученици, които са в края на задължителното си обучение, са подготвени за съвременното общество на познанието; оцени функционалната грамотност на 15-годишните ученици в областта на четенето, математиката и природните науки.
PISA е ориентирана към бъдещето, към способността на учениците да използват познанията и уменията си в условията на реални житейски ситуации. PISA измерва компетентности, които се приемат като особено важни за самостоятелната обществена реализация и успешната адаптация на младия човек към променящата се реалност.
В графика може да видите примерен въпрос от изследването от 2006 г.