Инверсионните линии зад самолетите допринасят повече за глобалното затопляне от емисиите въглероден диоксид, отделяни от самолетните двигатели, сочи скорошно изследване на учени от института по атмосферна физика към Германския аерокосмически център. Проучването е публикувано в Nature Climate Change.
Инверсионните следи са белите облаци, които виждаме в небето след самолетите. Те се образуват когато горещия влажен въздух, освободен от двигателите замръзне в студения и сух въздух на голяма височина. Тези линии хващат в капан дълговълновата радиация отделяна от земята, която в последствие затопля атмосферата.
В своето проучване изследователите използват сателитни изображения на инверсионните линии за да създадат компютърен модел, който изчислява как облаците се отразяват на земните температури.
Те установили, че линиите играят огромна роля в промяната на климата – дори повече от произведените CO2 емисии. Докато емисиите на въглероден диоксид от самолетите са около 3 процента от всички емисии от фосилни горива и изменят топлинното лъчение с 28 миливата на квадратен метър, то инверсионните линии са отговорни за задържането на около 31 миливата на кватдратен метър. Единствената разлика е, че CO2 влияе много по-дълго от самолетните облаци, чиито живот е относително кратък.
Учените вярват, че както се правят усилия за намаляването на въглеродните емисии от самолетите, по същия начин трябва да се наблегне и върху редуцирането на конверсионните линии.
Тяхното намаляване би имало незабавен ефект върху глобалното затопляне. Решението на проблема включва създаването на летателни планове за по-ниски височини и разработването на самолетни двигатели с намалено отделяне на влага или с технология за мигновената кондензация на водата в лед, който веднага да пада на земята.