Европейската комисия (ЕК) стартира допитвания за начините как да бъде подобрено качеството на въздуха в общността. Допитването е само част от широк процес, който ще помогне на ЕК да изготви идеите за бъдещето на политиката в областта на околната среда, отбелязват от Брюксел.
Предложенията в областта на околната среда ще бъдат публикувани през 2013 г.
Какво обаче налага сегашното публично допитване?
Качеството на въздуха в ЕС все още не отговаря на целите на Шестата програма за действие на Общността в областта на околната среда, в която ЕС изрази волята си за " постигане на качество на въздуха, което не представлява опасност и не засяга сериозно човешкото здраве и околната среда".
През 2008 г. 45% от населението на ЕС все още живееше в райони, в които праховите частици (PM10) надвишаваха допустимите стойности, 49% — в зони с емисии на азотен диоксид над допустимите, а 43% — в зони с нива на озона над безопасните за човешкото здраве стойности.
Освен това 20-30% от градското население са изложени на най-различни нарушения на допустимите норми.
Публичното допитване
От ЕК приканват всички заинтересовани страни да споделят вижданията си за най-удачния начин, по който да се подобри законодателството на ЕС в областта на качеството на въздуха. Те ще могат да направят това до 30 септември.
Допитването е разделено на две части — кратък въпросник за широката общественост и по-дълъг раздел за експерти и служители от национални администрации, регионални или местни власти, научни работници, стопански предприятия, заинтересовани страни, здравни, природозащитни и други групи, участващи в прилагането на законодателството на ЕС по отношение на качеството на въздуха.
Европейската политика за въздуха има дълга история и е един от примерите за успех на политиката в областта на околната среда.
Според доклада "Европейската околна среда: състояние и перспективи 2010" на Европейската агенция по околна среда (ЕЕА) емисиите на всички значими замърсители на въздуха са намалели през последните 20 години. Емисиите на някои замърсители, например олово, са намалели драстично — с близо 90%. Европейското законодателство за емисиите от промишлеността, превозните средства и качеството на горивата изигра важна роля за тази промяна.