Лаборатория на колела

Хибрид между автобус и трамвай чертае бъдещето на обществения транспорт в градовете

по статията работи: Георги Георгиев | 18.10.2011 | 19:51
Лаборатория на колела
Ingo Daute/Fraunhofer

Електрическите и хибридни автомобили ще превземат градовете на бъдещето. В това са категорични експертите от Института за изследвания в областта на електромобилите към дружество "Фраунхофер".

Днес те се обединяват в усилията си с колеги от десетки научни институти под шапката на "Фраунхофер" в разработката на едно от тези екологични и функционални обществени возила.

Резултатът от колективните усилия на германски специалисти от десетки институти е AutoTram – возило с дължината на трамвай и с маневреността на автобус. Авангардният обществен автомобил не се нуждае от релси или електрически жици, тъй като разполага с гумени колела, а релсите са заменени с линии върху асфалта.

Друг плюс на хибрида е, че на пътниците по спирките няма да им се налага да дишат изгорелите газове при качване и слизане. AutoTram ще се захранва с комбинация от електрически батерии, водородни клетки и различни системи за акумулиране на енергията.

За момента автобусът-трамвай се използва основно като експериментална платформа. Той е продукт на сътрудничеството на над 30 "Фраунхофер" института, които изпробват различни свои разработки върху него.

Проектът е финансиран от германското Федерално министерство на образованието и изследванията, което е вложило в него общо 48,5 млн. евро. В бъдеще тестваните по проекта технологии ще могат да бъдат използвани и в частните леки автомобили, твърдят авторите на проекта.

Един от основните обекти на изследване в AutoTram е захранването. То се състои от серии от клетки в батерии, които не се разреждат едновременно благодарение на система за контрол. Така се обезпечава подаването на електричество към електромотора дори в случай, че някоя от клетките откаже, което в други случаи би довело до пълен срив на системата.

В AutoTram учените влагат едно потенциално решение на наболелия проблем с недостига на енергия. Те предлагат създаването на мрежа от спирки, всяка от които разполага със свой източник на енергия. Тази енергия бива предавана към возилото по време на престоя му на спирката.

За секундите престой електрическата кола не би могла да получи големи количества енергия. Комбинация от литиево-йонни батерии и супер кондензатори обаче може да "налее" във возилото достатъчно енергия, така че то да достигне до следващата спирка, където процесът да се повтори. Друг вариант на двигател, който се изпробва върху AutoTram, е снабден с водородни горивни клетки.

В случай, че спирките са на по-голямо разстояние от обикновено или възникне технически проблем, тогава автобусът-трамвай ще може да използва малък дизелов двигател, който няма да го остави на пътя.

Сред новостите в AutoTram e и революционен нов съединител, както и икономична климатична инсталация, която използва отделената излишна топлина oт електронните компоненти.

Всички тези нови технологии ще бъдат тествани в реални условия в бъдещата втора версия на AutoTram. Прототипът ще бъде дълъг 30 метра и ще притежава няколко части, свързани с меки връзки. Той ще се движи в реални условия по улиците на немските градове, а инженерите ще анализират качествата на неговия дизайн, както и надеждността и маневреността му на пътя.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


2 Стамена Георгиева Георгиева 19.10.2011 | 10:10
Не се притеснявайте скоро няма да видим подобен хибрид в България! Като концепция и идея е много интересно и определено ще бъде полезно, но имаме много по-голяма нужда от други неща, това може да почака!
1 Мариана . 19.10.2011 | 09:57
Невероятна концепция, съчетаваща най-доброто и от двата свята – възможност за превозването на повече пътници в сравнение с обикновен трамвай, като в същото време е достатъчно маневрен колкото автобус, щади околната среда и разполага със система за енергийна ефективност. Определено това е посоката, в която трябва да се работи, за да се осигури една по-здравословна и чиста среда в големите градове.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:10 Сутрин с УЕФА ЕВРО 2024
  • 09:30 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Поглед към бъдещето документална...
  • 11:30 Днес на УЕФА ЕВРО 2024
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • Сега "Смърфовете" - анимационен сериал,...
  • 06:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 07:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците" - комедийно шоу /п./
  • 13:30 "Златно момче" - сериал, с.2, еп.61...
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1, еп.6
  • Сега "Пресечна точка" - публицистично...
  • 07:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Не ме оставяй" (премиера) - сериен...
  • 16:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.