Най-големият проблем за намаляването на въглеродните емисии представлява трафикът. Това смята министърът на околната среда и водите Нона Карадожова.
По време на дискусия за промените в климата, проведена в четвъртък в София, към Караджова беше отправен въпросът защо столицата ни изостава по отношение на Програмата за развитие на ООН и с понижаването на CO2 емисиите.
Според министърът хората все още не са променили навиците си и продължават да използват личните си автомобили и по-малко метро, градски транспорт или велосипеди. Тя даде пример със Западна Европа, където мнозинството се движи с метро, независимо от статуса си.
Друг начин за намаляване отделянето на въглероден диоксид е развитието на умните мрежи или регулиране на трафика чрез подходящи светофарни уредби, чрез подходящо централизирано управление на трафика през различните части на денонощието.
Министерство на земеделието и храните вече е изготвило своя план за адаптация за горския сектор, каза още Караджова. Важна аспект в него е превенцията на горските пожари. Това става посредством система за ранно предупреждение за възникнали пожари. Такава система наскоро беше въведена в Национален парк "Пирин".
В момента се работи и по мерките за защита от наводнения. От възможните действия в Европа най-големи щети се нанасят от наводненията, допълни министърът на околната среда. Специално за защита от наводнения има конкретна мярка в ОП "Регионално развитие" и всички средства по тази програма вече са усвоени.
Правят се и анализите за националния план за развитие, който ще покаже кои са най-важните теми за България за следващия програмен период. Това със сигурност ще бъдат мерки, свързани със спестяване на енергия, както и темите за устойчив транспорт, имайки предвид че това са най-тесните места в икономиката, които водят до най-големи разходи и най-много емисии парникови газове.
Относно пречиствателните станции и канализациите ще бъде направено мостово финансиране за следващия период. Към средата на годината от МОСВ все още правят анализите за това, но по думите на министъра ще бъде отворена и програмата за 2-10 хил. еквивалентни жители, за да могат да подготвят технически проектите и след това да минат на директно финансиране като инвестиция. Досега за инсталация на пречиствателна станция беше необходимо населеното място да е от над 10 хил. души.