За да повишат автомобилната безопасност и да намалят броя на милионите катастрофи, случващи се всяка година по света, автомобилните инженери досега са разработили огромен брой системи за безопасност – от радарни и лазерни системи, следящи позиционирането на колата на пътя, до светлинни и звукови сигнали, които предупреждават шофьора за възникнала опасна ситуация.
Все още още обаче има какво да се направи, докато се създадат наистина интелигентни коли, които "виждат" и анализират случващото се около тях, комуникират с останалите участници в движението и така са способни предотвратят инцидентите практически на 100%.
Всяка интелигентна транспортна система (ITS) на бъдещето ще трябва да се съобразява и с управляваните от хора автомобили. Поради тази причина инженери от MIT в момента работят върху нов алгоритъм, който взима предвид моделите на човешкото поведение по време на шофиране, за да предупреди шофьорите за потенциални катастрофи и веднага да поеме контрола над автомобила, когато е необходимо.
Според проф. Домитила Дел Векио, основното предизвикателство пред разработчиците на ITS е създаването на системи, които са сигурни, без да бъдат прекалено консервативни.
Изкушаващо е да се третира всяко превозно средство на пътя като "агент, който играе срещу вас". Това ще доведе до създаването на хиперчувствителна система, която винаги разиграва най-лошите сценарии. В такъв случай колата ще ви предупреждава дори когато преценявате, че реанла опасност няма в конкретната ситуация. Тогава ще си кажете, че системата не работи и бихте я пренебрегвали през цялото време, обяснява Дел Векио.
Тук обаче се намесва предсказването на човешкото поведение. Анализирайки го, учените достигнали до извода, че то се свежда до два основни модела - спиране и ускоряване. В зависимост в коя ситуация е шофьорът в даден момент, той има ограничен брой позиции, към които да насочи колата в следващите мигове. Този комплект от възможни позиции, комбиниран с моделите за предсказване на човешкото поведение (ускоряване или спиране) са в основата на новия алгоритъм.
Така учените създали програма, която може да изчисли за всеки две приближаващи се коли препокривашата се площ, в която те ще се намират едновременно в бъдещето. Това е областта, в която има опасност от катастрофа. Тогава алгоритъмът преработва информацията от постъпващите сензори и системата се взима решение от теорията на игрите, което в максимална степен предотвратява сблъсъка.
Когато и двете коли са оборудвани със въпросната ITS система, те започват да комуникират позициите, скоростта и посоката си на движение и така "работят" заедно за избягване на сблъсъка.
Учените тествали алгоритъма си в лабораторни условия в помощта на две миниатюрни колички. Едната била снабдена със сензори за автономно движение, а другата била управлявана от осем доброволци с различните стилове на шофиране.
От 100-те проведени теста колите попаднали общо 97 пъти в условия на избягване на инцидент. От тях те навлезли три пъти в зоната на сблъсък, като един от тях завършил с реална катастрофа. Впоследствие анализът показал, че причината за трите инцидента се криел в забавянето на комуникацията между системите и работната станция, която представяла бъдещата пътна инфраструктура. Нейната функция е да улавя и предава информацията за колите, които не са снабдени с ITS системи.
Сега учените тестват своята система и върху автомобили с реални размери с истински шофьори в тях. В бъдеще работата им ще се фокусира и върху влагането и на фактора време на реакция на шофьора. Така "умните" коли ще преценяват по-добре кога трябва активно да поемат контрол върху колата и кога могат само пасивно да предупреждава шофьора.
Изследователите се надяват в бъдеще да вградят и сензори, които да следят състоянието на пътната настилка и специфичните технически параметри на автомобилите.