Астрономи откриха 50 нови екзопланети

16 от тях са само няколко пъти по-големи от Земята, а една обикаля в обитаемата зона на своята звезда

по статията работи: Георги Георгиев | 14.09.2011 | 17:25

Учени от Европейската организация за астрономически изследвания в южното полукълбо (ЕSO) обявиха откриването на над 50 нови екзопланети. От тях 16 в групата на т.нар. супер Земи – с маса, която е в пъти по-голяма от земната, но значително по-малка от тази на газовите гиганти като Юпитер и Сатурн, съобщава physorg.com.

Една от тези супер Земи представлява особен интерес за астрономите, тъй като тя е едва 3.6 пъти по-голяма от Земята и се намира в т.нар. обитаемата зона на своята звезда – зоната, в която водата може да съществува в течно състояние.

Откритията са направени, благодарение на водещия "ловец" на екзопланети на ЕSO – спектрографът HARPS, монтиран върху 3,6-метровия телескоп в обсерваторията Ла Сила в Чили.

Това е най-големият брой планети, чието откриване е обявявано наведнъж в цялата история на този тип търсене, коментират учените. Изучавайки свойствата на всички открити от HARPS планети досега, те установили, че около 40% от звездите с размери, близки до тези на Слънцето и имат поне една планета около себе си, която е по-лека от Сатурн.

Резултатите от проучването показват, че скоростта на откриване на нови планети се увеличава, коментира Мишел Мейър, швейцарски астроном и ръководител на проекта. През осемте години, откакто изследва звезди с размерите на Слънцето, използвайки техниката на радиалната скорост, проектът HARPS е открил над 150 нови планети. Близо две трети от телата са с маса, по-малка от тази на Нептун, са негово откритие.

Една от големите ползи на проекта показа на астрономите, че е изключително вероятно звездите с размерите на Слънцето да разполагат с планети от земен тип с малка маса, които са в система от повече от една.

Благодарение на софтуерни и хардуерни подобрения, HARPS скоро ще премине към следващо ниво на чувствителност, което ще му позволи да открива малки скалисти планети, които са в състояние да поддържат живот от земен тип. Във фокуса на бъдещите проучвания са 10 разположени близо до нас звезди, които имат подходящата радиална скорост.

"В следващите десет до двадесет годни ще разполагаме с първия списък на потенциално обитаеми планети около близките до нас области. Създаването на подобен списък е от ключово значение за бъдещите спектроскопични анализи на екзопланетите атмосфери при търсенето на следи от живот", заключава Мишел Мейър, който през 1995 г. открива първата екзопланета, обикаляща около звезда, подобна на Слънцето.

• Сега Последният печели...