Астрономите откриха шест "галактики медузи" накуп

След сблъсъци с други "посестрими" галактиките променят формата си

по статията работи: Антония Михайлова | 30.01.2014 | 09:29

При изучаване на снимки от телескопа "Хъбъл" астрономи са открили шест раздробени от междугалактичния газ "галактики медузи", се казва в статия на американски учени, публикувана в Astrophysical Journal Letters.

При сблъсък една с друга или с облаци газ галактиките могат значително да променят формата си. Например спиралните галактики придобиват овална форма, когато с голяма скорост попадат в големи галактични купове. Там под влиянието на горещия междугалактичен газ от новите галактики се отделят дълги шлейфове студен газ, в който започва активно образуване на нови звезди. Оттук идва и названието на такива обекти – "галактики медузи": зад тях се носят "опашки" от нови звезди.

От 2005 година учените успели да запечатат няколко "медузи". В хода на ново изследване група астрономи под ръководството на Харалд Еблинг от Хавайския университет открили накуп "галактики медузи", изучавайки снимки на 37 отдалечени от нашата галактика купа, получени от телескопа "Хъбъл".

"В резултат на търсенето на подобни обекти получихме впечатляващи примери за "галактики медузи" в процеса на ударна трансформация, предизвикана от високоскоростните сблъсъци с горещия газ в тези клъстери", се казва в статията.

Учените отбелязват също, че са избрали само най-ярките примери на "медузи", а за пълното обяснение на това явление се изисква детайлно изучаване на множество други подобни галактики, допълва РИА Новости.

Коментари

11 dancho danchev 30.01.2014 | 16:40
Добра работа на астрономите, все така да продължават да разгадават тайните на Космоса.
10 pippi longstocking 30.01.2014 | 14:17
Ааа Едуин Хъбъл, значи на него трябва да е кръстен Телескопа "Хъбъл". Сега вече ми стана ясно, Виж научих нещо интересно.
9 evelin mincheva 30.01.2014 | 14:16
Галактическия въпрос от дълго време вълнува учените. Радвам се че този път са направили нова крачка напред. Някъде четох че галактиките образуват клъстер който има много колоритен външен вид. Това са неправилни галактики с "пипала" , които се състоят от голямо количество междузвезден газ. Такава галактическа област е мощен разсадник на формиране на звезди - много млади, ярки звезди, които произвеждат мощен ултравиолетова радиация.
8 eye candy 30.01.2014 | 14:08
Още през 1924 г. астрономът Едуин Хъбъл обявява пред обществеността съществуването на други галактики и с това променя схващанията за вселената като цяло. Дотогава са наблюдавани само обекти от нашата галактика Млечен път, тъй като астрономите по това време са смятали, че цялата вселена се изчерпва именно с тази галактика. А ето днес с напредването на науката полека-лека се доближаваме до звездите и Млечния път.
7 Lili Mileva 30.01.2014 | 12:53
Образували са си компактна групичка от такива галактики, това е наистина интересно явление, често тези галактики са следствие от взаимодействия случили се преди милиарди години.
6 чичо съби 30.01.2014 | 12:45
"При изучаване на снимки от телескопа "Хъбъл" астрономи са открили шест раздробени от междугалактичния газ "галактики медузи" - Невероятно е колко нови открития свързани с космоса, направиха учените в последните няколко години .
5 mitko velev 30.01.2014 | 12:14
Темата Космос винаги е събуждала любопитството ми, това е интересно!
4 Църна Мацка 30.01.2014 | 11:19
Много е интересно това явление, тъй като ясно се вижда и от снимката на какво дължат името си тези галактики, чиито пипала всъщност са звезди.
3 Lana Rey 30.01.2014 | 10:51
След сблъсъци с други "посестрими" галактиките променят формата си - Звучи наистина интересно, но ще е по-интересно, ако може да се види;)
2 qnko qnev 30.01.2014 | 10:47
"При сблъсък една с друга или с облаци газ галактиките могат значително да променят формата си" - те винаги откриват по нещо интересно, защото работата им е такава.
1 Митридат Египетски 30.01.2014 | 10:37