Иновациите – част от образованието на бъдещето

Мислим си, че знаем какво трябва да могат децата ни, за да се справят в живота

по статията работи: Георги Георгиев | 09.10.2012 | 16:11
Иновациите – част от образованието на бъдещето
inews/Георги Георгиев

Качеството на образованието зависи от способността му да удовлетвори новите потребности, които променящият се свят днес поставя пред образователните системи и пред нашите деца. Това каза заместник министърът на образованието Милена Дамянова по време на откриването на стартиралия двудневен Конгрес за образование и наука "Дидакта".

Темата на форума, който се провежда за втора поредна година в Интер Експо Център, бе "Иновации в началното и професионално образование". В него взеха участие педагози с дългогодишен опит, ИТ специалисти, директори на училища и др. Те представиха актуалните тенденции в развитието на предучилищното и училищно образование.

Темата "иновации" бе засегната в приветствените думи на зам.-министър. Дамянова изтъкна успехите на правителството в осигуряване на безплатни занимални за децата от първите класове в училище.

От следващата година всички деца до 4 клас ще бъдат обхванати от тази система, която несъмнено ще спести доста грижи на родителите.

Зам.-министър Дамянова отчете и успехите на пилотната програма по предприемачество, която към момента се провежда в гимназиалните класове на около 200 общообразователни и професионални училища в страната. Отделно по тази програмата вече са преминали обучителни курсове близо 1500 учители, каза Дамянова.

Въпреки усилията на МОМН в тази насока, "реформите в образованието изискват ангажираност и извън политическите програми", заключи зам.-министърът и добави, че създаването на качествено и адекватно образование трябва да е цел и задача на цялото общество.

В дискусията за бъдещето на образованието участие взе и проф. Василиос Фтенакис, президент на организаторите от германския образователен Съюз "Дидакта". Като педагог и дългогодишен наблюдател на образованието в редица държави по света, Фтенакис сподели впечатленията си относно сегашното състояние на образованието за посоките, в които то трябва да се развива, за да отговори на непрекъснато променящата се среда.

Образованието днес трябва да бъде ориентирано към равнопоставено взаимодействието на децата с учителя, съвместната им работа по общи проекти, непрекъснатост при преминаване от една образователна степен в друга и – това бяха основните лайтмотиви, които пронизваха презентацията на проф. Фтенакис.

Той бе категоричен, че фокусът трябва да бъде изнесен към разбирането на причинно-следствените връзки на феномените, а не към простото заучаване на факти, както е било при образователните системи на 20 век.

Генералното решение на проблема е в създаване на цялостна и непротиворечива в методологията си образователна система, която да обхваща децата от първите им контакти с обществото (в яслата и детската градина) до завършването на университета, категоричен бе президентът на Съюз "Дидакта".

Подобна система не е лесно да бъде създадена, но тя би се отплатила щедро на бъдещите поколения, включително и в чисто финансово отношение, заключи образователния експерт.

Разбира се, щом става дума за иновации в образованието, и тази година не бе пропусната темата за класната стая на бъдещето. Експертите от "Сирма медия" и "Интел Тийч" представиха редица хардуерни и софтуерни новости в областта.

Сред тях бе новият Classmate PC – хибрид между лаптоп и таблет, предназначени за нуждите както на ученици и на учители. С подобрените си технически характеристики учебната джаджда се доближава до средния клас персонални компютри, предлагани на пазара.

За разлика от крехките лаптопи едно от големите предимства на Classmate PC е неговата здравина. Както бе показано нагледно устройството може да бъде изпуснато на плочките от височинна до 70 см., без да се повреди.

Наред с хардуера, в лекцията на експертите от "Сирма Медия" бе засегнат и не по-маловажният проблем за нивото на софтуерно обезпечаване и свързаност между учители и ученици при работа с новите технологии.

Тук специално внимание бе обърнато и към създаването на общодостъпна мрежа за споделяне на учебни материали и презентации, които да улеснят работата на педагозите при използване на новите технологии.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


9 Павел Николов 09.10.2012 | 19:04
Тук специално внимание бе обърнато и към създаването на общодостъпна мрежа за споделяне на учебни материали и презентации, които да улеснят работата на педагозите при използване на новите технологии. Най - накрая и ние трябва да започнем да предлагаме качествено образование!
8 Красимира Тачева 09.10.2012 | 18:31
Това е единственият начин да се създадат кадърни кадри за пазара на труда в бъдеще!
7 Александър Никифоров 09.10.2012 | 17:50
нашето образование е отдавна морално остаряло, то се нуждае от иновации, които за повечето страни вече са стари неща
6 Petyr Botev 09.10.2012 | 17:44
За мен е важно, че има такива събития, които повдигат въпроса за слабостите в образованието и предлагат средства за подобряване на слабостите. Има огромно значение как ще се поднесе материала на учащите. Аз преподавам и използвам онлайн платформа за решаване на тестове - е, мога да ви кажа, че учениците ми са страшно надъхани и доволни от тази система. Резултати има и трябва да се продължава в същата посока.
5 Kokita Bebita 09.10.2012 | 17:40
Глупости, не бида да учат младежите само на познания, които ще ги направят добри служители. Повече от всякога са ни нужни млади хора с познания за инвестиране и откриване на нови бизнеси, респективно и на работни места.
4 Emily Reed 09.10.2012 | 16:45
Пилотна програма по предприемачество - що за глупост е това?! Като у нас бизнес напрактика няма. Учете ги на езици, програмиране, графика, изкуство...
3 мистерия финикова 09.10.2012 | 16:28
нищо не се разбира, много ясно, че иновациите са бъдещето
2 Кристина Минкова 09.10.2012 | 16:15
Има нужда,образованието има нужда от живителна сила,от нови свежи идеи,които да бъдат реализирани,за да им е интересно и на учениците,за да имат мотивация и учителите,а не даскалите да ходят за да пия кафета и на клюки,а учениците да ходят за да се друсат
1 Емилия ОтЛьонеберя 09.10.2012 | 16:14
Иновациите – част от образованието на бъдещето - това звучи толкова общо и кухо

ТВ програма

Кино

  • Сега Празничен концерт на ансамбъл...
  • 13:50 Крадецът на праскови игрален филм...
  • 15:10 "Децата на Балканите -
  • 15:40 Байкър детски тв филм /България,...
  • 16:00 Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Концерт на Виенската филхармония от...
  • 18:00 Музи с български имена документален...
  • 19:00 Последният печели...
  • Сега "Островът на 100-те гривни" -...
  • 14:00 "Завинаги" - романтичен, комедия,...
  • 16:00 "Учен под наем" - романтичен, драма...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Островът на 100-те гривни" -...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 Премиера: "Шанс за изкупление" -...
  • Сега "Почти истинско семейство" - с уч....
  • 15:00 "Черешката на тортата" - риалити
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Игри на волята:...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.