Специален фолиев сензор, създаден в миналото да измерва налягането върху крилата на космически кораб по време на навлизането в земната атмосфера, днес ще помогне за направата на по-безопасни коли.
Инженери от германският автомобилен производител Volkswagen са трансформирали "космическото" фолио в нов супер тънък и прецизен сензор, способен да измери всяка деформация на колите по време на краш тестове.
Всичко започнало в началото на 90-те, когато инженерът от техническият университет в Берлин Пол Мироу и неговият екип работели върху европейския проект "Хермес" – подобен на совалка управляван от хора космически самолет за многократна употреба, който е трябвало да полети с френската ракета носител Aриана 5.
За да отчете разпределението на налягането върху крилата на "Хермес" при връщането му в атмосферата учените трябвало създадат сензор от ново поколение, тъй като стандартните инструменти били много обемни и създавали прекалено голямо съпротивление. Тогава екипът на Мироу потърсил отговора в специално пиезоелектрично фолио.
Пиезоелектричните материали притежават уникалното свойство да преработват механични процеси (като вибрации и налягане) в електрически импулси. Под формата на фолио тези материали могат да служат като изключително олекотени сензори, способни на покриват цялата повърхност на космическия кораб, без да нарушават неговата аеродинамичност. В случая инженерите от проекта Хермес създали фолиото с дебелина от 30 микрона (30 милионни от метъра).
Тестовете на новия материал преминали добре и през 1995 г. учените решили да го адаптират към земни приложения. Едно от тях включвало дори експерименти на дентална компания, която намазала кътник с пиезоелектрична боя. Така експертите успели да измерят силите, които четките за зъби оказвали върху зъбите по време на миене.
Едно от най-вълнуващите приложения е разработено от Volkswagen за нуждите на краш тестовете. Проблемът бил, че голяма част стандартните сензори биват унищожавани по време на теста, което правело трудно събирането на точна информация за случващото се при удара.
В случая инженерите на Volkswagen поставили тънките пиезоелектрични сензори в гъвкав полимерен филм, който бил нанесен повърхността на тестовия автомобил. При удар по време на теста сензорите се движели заедно с огъващият се метал, вместо да бъдат унищожени. С тяхна помощ специалистите успели да определят в кой момент коя част от колата се смачква и каква е степента ѝ на деформация.
Използвайки тази технология, германският производител се надява да подобри безопасността на бъдещите си модели коли.