Полетя първият „отпечатан“ самолет в света

Лазерното синтероване обещава революция във въздухоплаването

по статията работи: Георги Георгиев | 30.07.2011 | 10:28

Инженери от университета в Саутхамптън са проектирали и построили първия в света "отпечатан" летателен апарат, създаден по технологията на лазерното ЗD синтероване, съобщават от учебното заведение.

Самолетът, носещ кодовото название SULSA (Southampton University Laser Sintered Aircraft), представлява безпилотно въздухоплавателно средство (UAV), чиято цялостна структура е била отпечатана по метода на синтеросването – процес на слепването на прахови частици в една обща маса при висока температура, генерирана в случая от лазер.

С тази технология са изградени всички основни елементи на самолета, в това число крилата, вградените плоскости за контрол на полета (елероните и опашната перка) и дори люковете за достъп до вътрешността му. Всеки един от тях е бил направен слой по слой от лазерна машина за синтероване, която произвежда пластмасови или метални обекти.

Голямо предимство на новата технология е, че при сглобяването на апарата не се използват никакви скоби за прихващане на елементите. Цялата екипировка била прикрепвана към корпуса на самолета благодарение на техниката за захващането им без допълнителни крепежни елементи (snap fit). Така целият самолет може да бъде сглобен буквално за минути без да са нужни иначе основни инструменти.

Самолетът се захранва с електричество, което му осигурява максимално тих полет със скорост до 160 км/час. Машината е с разпереност на крилата от 2 м и е екипирана с миниатюрен автопилот, разработен от д-р Мат Бенет, един от членовете на екипа.

В бъдеще технологията на лазерния синтеринг ще позволи на дизайнерите да създадат форми и структури, чиито техники за производство по принцип са скъпи.

Технологията позволява създаването и на сложни въздухоплавателни средства, които могат да изминат пътя от чертожната дъска до първия си полет буквално за дни. За сравнение конвенционалните материали и техники като например композитните материали отнемат месеци на производство, а всяка промяна в дизайна на самолетите води до значителни допълнители разходи – проблеми, което бива избегнато при новата технология.

Изследователите се надяват тяхната работа да възроди гениални идеи за въздухоплавателни средства, които са били развивани в миналото, но тяхното реализиране на практика се оказвало изключително трудно и скъпо с конвенционални средства.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:45 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:40 Господин Тау тв филм /31 епизод/п/
  • 04:10 Олтарите на България
  • 04:25 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:10 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • Сега "Дъф и Вазовски" - сериал, с.2, еп.7
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - информационно...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "Престъпни намерения" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.