Половината от фирмите у нас не инвестират в иновации

Причините са липсата на пари и административните пречки

по статията работи: Ралица Стоянова | 01.08.2012 | 20:16

53% от българските фирми не инвестират иновации, сочи проучване на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

Около 18% от компаниите считат, че иновациите не са приложими за техния бизнес, а 2% от фирмите посочват, че нямат необходимост при осъществяване на дейността от внедряване на научни разработки. 27% от фирмите, които използват вече иновации, като от тях най-много са внедрените собствени разработки.

Най-голям дял сред причините за липса на иновации сред бизнеса са: административната тежест и необходимостта от собствени средства за банкова гаранция или съфинансиране и др. при проектите по ОП "Конкурентоспособност”, несигурността на икономическата среда и липсата на финансови ресурси. Последните две пречки намират проявление и в склонността на бизнеса за отделяне на средства за иновации.

Най-голям е делът на фирмите (28%), които биха заделили до 5% от печалбата си за тази дейност, а едва 5% от фирмите биха отделили повече от половината от печалбата си за иновационни дейности.

 60% от фирмитр са заявили готовност за сътрудничество с научни институти или университети, докато 40% нямат намерения за осъществяване на съвместни дейности с тези институции.

Членовете на БТПП считат, че водещи за повишаване на иновационната дейност на бизнеса в страната са промени в условията за финансиране на иновации по ОП "Конкурентоспособност”, така че да станат привлекателни за бизнеса (според 67%), а и въвеждане на данъчни и други стимулиращи мерки (според 64%).

 Около 40% отбелязват, че е необходима по-голяма активност на научните среди и популяризиране на научните разработки, а над една трета - необходимост от по-добро управление на Национален иновационен фонд, Национален фонд "Научни изследвания” и засилване на публично-частното партньорство.

 Анкетата е проведена през юли сред членовете на БТПП. Основният дял от фирмите, участващи в нея, са от промишлеността (60%), следвани от сектора на услугите (22%) и работещите в търговията (18%).


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


3 митко щеката 02.08.2012 | 08:26
"60% от фирмитр са заявили готовност за сътрудничество с научни институти или университети" Вместо да изявяват готовност, да действат! И без това една такава инвестиция ще им излезе далеч по-евтино, отколкото в иновациите
2 bilyanka razpilyanka 01.08.2012 | 20:31
Как да инвестират в подобно нещо като едва се справят с основните разходи, а както знаем това струва много пари.
1 kikka mishi 01.08.2012 | 20:21
Ще е интересно да се направи и анкета за това в коя бизнес-сфера действат повечето родни фирми. А и да си признаем, че термина иновация все още звучи доста екзотично в българския контекст на правене на бизнес с подръчни материали.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва с Георги Любенов
  • 09:30 Празнично богослужение по случай...
  • 11:30 Отблизо
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:30 Арена спорт
  • 13:15 Истории от Олимпийските игри
  • 13:30 Най-хубавите години от нашия живот...
  • 14:30 Българското село
  • Сега "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • 11:00 "Богатствата на България" -...
  • 11:30 "Светът на здравето" - здравно...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 ПРЕМИЕРА: "Малибу: Палатка за...
  • 14:30 "Без багаж" - документална травъл...
  • 15:00 "COOLt" - лайфстайл предаване с...
  • 16:00 "bTV разказва" - документална...
  • Сега "Събуди се" - предаване
  • 11:00 "Съдебен спор" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "В очакване на Купидон" - с уч. на...
  • 14:15 "Вълшебната градина" (премиера) - с...
  • 16:00 "Да хванеш гората" - документална...
  • 16:30 "Големите постижения след 1989 с...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.