Днешните телевизионни програми са създадени така, че да провокират емоциите и мисленето ни благодарение на звук и образи. Какво обаче ще се случи ако един ден ще можем директно да помиришем например парчетата пица, които биват ядени от любимите ни екранни персонажи? И дали подобна технология ще се превърне във възможност за рекламистите да достигат до аудиторията по изцяло нов и по-ефективен начин?
Тези въпроси стоят в основата на двугодишен проект на изследователи от университета в Калифорния в сътрудничество със специалисти от Samsung. Те успели да докажат, че е възможно генерирането на аромати от устройство, което е достатъчно малко, за да се побере в задната част на телевизионните приемници и дори в смартфоните и едновременно с това да генерира хиляди различни миризми, пише physorg.com.
За да минимизират броя на етапите по веригата на производството на генератора на аромати, учените използвали X-Y матрична система.
Ароматът се получавал от воден разтвор като амоняк, който формира газа, отделян от нагряването му посредством тънка метална нишка-нагревател. Разтворът се поставя в отделение, направено от нетоксичен, незапалим силициев еластомер. При увеличаване на топлината и съответно налягането на отделения газ, в съда се отваря малка дупка, която изпуска миризмата във въздуха.
С използването на X-Y матрицата и вградените в нея двеста контролери (по 100 на всяка координатна ос) селективно могат да активират 10000 различни миризми, обясняват учените.
Екипът тествал устройството с два известни парфюма Live на Дженифър Лопес и Passion на Елизабет Тейлър. И в двата случая тестер успял да разпознае ароматите на 30 сантиметра от устройството. Когато парфюмът бил сменен, устройството изпускало аромат на кафе, който се използва за прочистване на сетивата. След изхабяване на флакона, потребителят ще може да го замени с нов, подобно на главата за принтер.
Следващата стъпка в изследването ще включи разработването на прототип и усъвършенстването на технологията, така че тя да стане достатъчно сигурна, за да изпуска миризми с необходимата точност и сила.
Разбира се, съществуват и някои трудности пред новата технология. Например, производителите на парфюми могат да искат да ви предложат да помиришете новия аромат в телевизионната си реклама, обаче да се окаже, че ароматизаторът не разполага точно с нея. Това ще изисква своеобразен ъпгрейд на системата, подобно на компютърния софтуер.
Продуцентите на телевизионните сериали също вероятно ще искат всеки от персонажите им да мирише по определен начин.