Всеки родител изпитва несравнима радост, когато чуе първите думи на своето дете и когато то започне да създава цели изречения. От дълго време учените се опитват да разберат как децата успяват толкова бързо и лесно да научат език, който е толкова сложен. До момента всичко това обаче оставаше загадка.
Преди пет години известният лингвист и философ Ноам Чомски предложи отговор на този въпрос. Според него хората са в състояние да учат толкова бързо езика, тъй като някои познания по граматика са програмирани в мозъка на човека.
С други думи, още когато се родим, ние притежаваме някои от основните знания за езика.
Сега ново изследване на учени от университета Джонс Хопкинс потвърдиха, че спорната хипотеза за раждането с познания за някои синтактични правила, които правят обучението ни по-лесно, са верни, съобщава medicalxpress.com.
В проучването малко, зелено анимационно извънземно, кръстено Глерми, обучавало участниците, на всеки от които английският е роден език, на изкуствен наноезик, наречен Verblog. За целта била използвана видео игра.
Въпреки че участниците не знаели думите, които им били показвани, на подсъзнателно ниво те знаели, че в много от езиците прилагателното се поставя преди съществителното име, а пък съществителните често са последвани от цифри. Въпреки това тези две правила се използват рядко в един и същ човешки език, както са в наноезика Verblog.
За да доразвият изследването си учените обучавали участниците и на други езици, които съответстват на Verblog във всяко едно отношение, като използват словоред, често срещан в човешките езици.
Ръководителката на изследването Дженифър Кълбъртсън била мотивирана от това, че ако познанията за граматика на човека са програмирани в мозъка му още от раждането, то хората биха имали сериозни затруднения при изучаването на Verblog и именно това се случило.
Тези, които познавали езици с граматика и словоред, подобен на английския, учили по-лесно изкуствените езици с подобна граматика, но се провалили в изучаването на Verblog.
По това учените заключили, че мозъците на участниците в изследването в известен смисъл "знаели", че словоредът на Verblog е напълно необичаен за тях.
Според изследователите това проучване може да ни помогне да разберем уникалните възможности на някои хора да учат бързо езици и да осъзнаем, че проблемът с изучаването на чужд език се корени в това, че човекът несъзнателно знае някои важни неща за граматиката.