Самолетните писти стават по-сигурни

Нова система от радари и камери засича опасни предмети върху повърхността на пистите

по статията работи: Георги Георгиев | 03.08.2011 | 07:17

Съвременните самолети са подложени на сериозни натоварвания по време на излитане и кацане. Поради тази причина много често от тях се откъсват различни малки по размери парчета, които падат върху пистата и с това излагат следващите излитащите или кацащи машини на риск.

Мнозина вероятно ярко си спомнят катастрофата на свръхзвуковия самолет "Конкорд" преди повече от 10 години. Тогава за "виновник" за трагедията бе посочено парче метал, лежащо на пистата по време на излитането.

За да се намалят подобни инциденти до минимум, персоналът на много от летищата по света бе заставен да оглежда пистите на всеки шест часа за подобни опасни отломки. Това обаче се оказа доста несъвършена система с оглед на редицата фактори, които могат да доведат до грешки – голяма площ на пистите, дълъг интервал между огледите, лоши метеорологични условия, невнимание на персонала и пр.

За да решат проблема инженери от германския институт Фраунховен са разработили нова система за безопасност, която може да следи пистите за опасни отломки 24 часа в денонощието при всякакви метеорологични условия, информира PhysOrg.com

Системата се състои от сканиращи устройства, които ще бъдат инсталирани по протежение на пистите. Те ще могат да откриват и най-малки предмети с размери до 1-2 см във всички посоки на разстояние до 700 метра, твърдят създателите ѝ.

Системата е съставена от свързани в мрежа инфрачервени камера, оптични 2D и 3D камери и радари, които се управляват от специален софтуер.

Тя ще бъде проектирана така, че да открива обектите при всякакви метеорологични условия и да предупреждава наземния персонал, само ако въпросният обект се задържи продължително време на едно място. Това ще намали риска от фалшиви тревоги, генерирани от носени от вятъра найлонови торбички или птици, които са кацнали върху пистата.

Подобни радарни системи са били разработвани и в миналото. Те обаче били способни да откриват само метални обекти, често вдигали фалшиви аларми и за разлика от новата система били с неудобни размери и позициониране върху пистата.

Първите реални тестове на новите радарни сензори и на камерата ще започнат на летище Кьолн-Бон тази есен. Плановете предвиждат бъдещо тестване на няколко демонстрационни системи преди края на проекта през април 2012 г.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


2 Петър Стоянов 03.08.2011 | 12:03
Не знам дали пистите трябва да са разчиствани, или 40 % от самолетната база на авиокомпаниите. А тези в Азия, Африка и Южна Америка - изобщо не искам да ги коментирам! Голяма част от тях са в черния списък на Европейския съюз, който се актуализира няколко пъти в годината при необходимост.
1 Borislav Bonev 03.08.2011 | 12:03
Повечето авиопревозвачи в единния "черен" списък на Европейския съюз, са от африкански страни като Конго, Сиера Леоне, Свазиленд. В Азия пък, забранените авиокомпании са базирани най-вече в Афганистан, Киргизстан , Северна Корея и Тайланд. Там ме съмнява изобщо някой да се грижи за летищата им.

ТВ програма

Кино

  • Сега 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • 14:00 Телепазарен прозорец
  • Сега "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.5 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • Сега "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" - телевизионна игра
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.