Съветският "Буран" сложил в джоба си совалките

Руската машина превъзхождала американските по всички показатели

по статията работи: Антония Михайлова | 15.11.2013 | 12:49
Съветският "Буран" сложил в джоба си совалките
buran.ru

Съветският многоцелеви космически кораб "Буран" изпреварил своето време и по повечето показатели превъзхождал американската система Space Shuttle, се казва в аналитичен доклад на експерти от Всерусийския институт за авиационни материали, подготвен за 25-годишния юбилей от деня на старта.

"Нашият "Буран" можеше да се намира на орбита два пъти по-дълго от американските совалки: 30 дни срещу 15, да вземе на борда си 30 тона товар (совалките са 24-тонни) и 10-членен екипаж (срещу 7 астронавти).

Подготовката за старт от космодрума "Байконур" отнемаше общо 15 дни (срещу месец за предстартовите операции на совалките на "Кейп Канаверъл"). Но най-главната разлика от американската система беше в това, че съветският кораб беше способен да изпълнява полет и да осъществява кацане в автоматичен режим, което с блясък доказа на 15 ноември 1988 г.", се отбелязва в доклада.

1107045Освен това комплексът Space Shuttle, състоящ се от ракетен горивен резервоар и два твърдогоривни ускорителя, не можел да се използва за извеждане на орбита на други космически апарати освен совалки, които, освен това, нямали възможност няколко пъти да захождат към кацане, тъй като можели да кацат само с включени двигатели.

Съветската схема с прилагане на свръхтежката ракета носител "Енергия" е създадена универсална. Тя позволявала да се осъществява извеждане на орбита на всякакви космически кораби и товари с маса до 100 тона, а корабът "Буран" можел да задейства собствените си двигатели за управление по време на снижаване и кацане в автоматичен режим.

Съветският орбитален самолет бил предвиден за 100 полета, твърдогоривният ускорител – за 20, основните двигатели – за 66 полета. Еднократен елемент в съветската система бил само външният резервоар. След първия полет на "Буран" от 38 800 уникални топлозащитни плочки били загубени само осем. За сравнение, след първия полет на американска совалка от 24 192 плочки и 3254 гъвкави изолационни плочи са били заменени повече от сто топлозащитни елемента.

Създаденият в СССР в отговор на разработката на американската многоцелева транспортна космическа система проект "Енергия-Буран" обединил 1200 промишлени предприятия.

За създаването на кораба само специалистите от Всерусийския институт за авиационни материали са разработили 39 нови материала и 230 напълно нови технологии. Програмата продължила 18 години, отбелязва РИА Новости.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


9 Venko Venkov 12.04.2014 | 16:29
Хайде слезте от кремълските кули и стъпете на земята :) На външен вид руската совалка Буран е идентично копие на произвежданите в този момент американски совалки. След многократни опити и изследвания руските авиоконструктори и инженери са достигнали до извода, че аеродинамичните качества на американските космически съоръжения са оптимални. Значителни разлики се наблюдават във вътрешността на двата конкурентни модела. Една от основните разлики между руската космическа совалка и конкурентните американски е била липсата на двигатели. Предвидено е било извеждането и в орбита да става посредством ракети-носители, което е осигурявало четири пъти по-голяма подемна сила. Твърдото гориво, основния виновник за трагедията, която сполетя астронавтите от Чалънджър, е заменено с течно, с оглед повишаване на безопасността. Полетът, който Буран изпълнява, е напълно автоматизиран и безпилотен. Живото-поддържаща система никога не е инсталирана на совалката. Не е инсталиран дори софтуер, с който компютрите на борда да функционират. След разпадането на СССР проектът „Буран“ първоначално е замразен, а към 1993 г. е прекратен. По план е трябвало да бъдат построени 5 орбитални кораба, от които са построени само два, а третият е недостроен. Първият кораб-изделие 1.01 е единственият летял в космоса. На 12 май 2002 г. е унищожен, в резултат на разрушаване на покрива на зданието, в което е съхраняван, като при това загиват осем работници. Вторият кораб-изделие 1.02 се намира в Казахстан на космодрума Байконур и се явява собственост на тази република. В началото на 1993 г. готовността му за полет е 95-97%. Третият кораб-изделие 2.01 е недостроен. Степента му на готовност се е оценявала различно - от 30 до 50%. Продаден е на авиационен музей в Германия. Та руската совалка е в общи линии копирана от американската - от идеята до аеродинамиката. Китайците обаче щяха да я копират по-добре. На тая работа те са най-големите майстори :)
8 Харалампи Курамиянко 15.11.2013 | 18:05
Голем смях.Руския микрочип,най-големия микрочип.Совалките летяха до оня ден а Буран???Смятайте как са крали руснаците.
7 dancho danchev 15.11.2013 | 15:19
Руснаците няма кой да ги бие , американците има още много да се учат ..
6 david copperfield 15.11.2013 | 14:16
Какви иновации бе човек? Тази совалка е създадена през 80-те години на 20 век. Предполагам се досещаш, че нивото на днешните няма нищо общо с тази тук.
5 властен олигарх 15.11.2013 | 14:15
За времето си е нямал аналог. Дори и днес совалките които се правят, все още копират чертежите на съветския "Буран". Руснаците са направили нещо уникално според мен.
4 David Hayemaker 15.11.2013 | 14:14
"Руската машина превъзхождала американските по всички показатели" - Това е може би най-голямата гордост на комунизма и никой не може да отрече, че руснаците са имали страхотни умове по онова време.
3 известна личност 15.11.2013 | 14:14
Виждал съм я с очите си. Дори ти позволяват да се докоснеш до нея. Като се качиш на върха и чувал записи на руските астронавти как си говорят на професионален език. Уникално беше!
2 david copperfield 15.11.2013 | 14:13
Совалката в момента се намира в един музей в Германия. Лично отидох и я видях с очите си през 2011 година. Музеят беше в град Speyer, ако не се лъжа.
1 milen doktorov 15.11.2013 | 14:10
виж ти какви иновации

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Страсти в Тоскана 3 тв филм /10...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Автопортрет с любовница игрален...
  • 00:55 Още от деня коментарно предаване /п/
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Бягство към победата 2:...
  • 22:00 "Кажи честно" - забавно шоу с...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Шерлок" - минисериал, с.2, еп.3
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Игри на волята:...
  • 22:00 "Big Brother" (премиера) - риалити,...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 1
  • 00:30 "Снайперист" - сериал, сезон 3
  • 01:30 "Специален отряд" - сериал, сезон 2
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.