Качеството на образованието зависи от способността му да удовлетвори новите потребности, които променящият се свят днес поставя пред образователните системи и пред нашите деца. Това каза заместник министърът на образованието Милена Дамянова по време на откриването на стартиралия двудневен Конгрес за образование и наука "Дидакта".
Темата на форума, който се провежда за втора поредна година в Интер Експо Център, бе "Иновации в началното и професионално образование". В него взеха участие педагози с дългогодишен опит, ИТ специалисти, директори на училища и др. Те представиха актуалните тенденции в развитието на предучилищното и училищно образование.
Темата "иновации" бе засегната в приветствените думи на зам.-министър. Дамянова изтъкна успехите на правителството в осигуряване на безплатни занимални за децата от първите класове в училище.
От следващата година всички деца до 4 клас ще бъдат обхванати от тази система, която несъмнено ще спести доста грижи на родителите.
Зам.-министър Дамянова отчете и успехите на пилотната програма по предприемачество, която към момента се провежда в гимназиалните класове на около 200 общообразователни и професионални училища в страната. Отделно по тази програмата вече са преминали обучителни курсове близо 1500 учители, каза Дамянова.
Въпреки усилията на МОМН в тази насока, "реформите в образованието изискват ангажираност и извън политическите програми", заключи зам.-министърът и добави, че създаването на качествено и адекватно образование трябва да е цел и задача на цялото общество.
В дискусията за бъдещето на образованието участие взе и проф. Василиос Фтенакис, президент на организаторите от германския образователен Съюз "Дидакта". Като педагог и дългогодишен наблюдател на образованието в редица държави по света, Фтенакис сподели впечатленията си относно сегашното състояние на образованието за посоките, в които то трябва да се развива, за да отговори на непрекъснато променящата се среда.
Образованието днес трябва да бъде ориентирано към равнопоставено взаимодействието на децата с учителя, съвместната им работа по общи проекти, непрекъснатост при преминаване от една образователна степен в друга и – това бяха основните лайтмотиви, които пронизваха презентацията на проф. Фтенакис.
Той бе категоричен, че фокусът трябва да бъде изнесен към разбирането на причинно-следствените връзки на феномените, а не към простото заучаване на факти, както е било при образователните системи на 20 век.
Генералното решение на проблема е в създаване на цялостна и непротиворечива в методологията си образователна система, която да обхваща децата от първите им контакти с обществото (в яслата и детската градина) до завършването на университета, категоричен бе президентът на Съюз "Дидакта".
Подобна система не е лесно да бъде създадена, но тя би се отплатила щедро на бъдещите поколения, включително и в чисто финансово отношение, заключи образователния експерт.
Разбира се, щом става дума за иновации в образованието, и тази година не бе пропусната темата за класната стая на бъдещето. Експертите от "Сирма медия" и "Интел Тийч" представиха редица хардуерни и софтуерни новости в областта.
Сред тях бе новият Classmate PC – хибрид между лаптоп и таблет, предназначени за нуждите както на ученици и на учители. С подобрените си технически характеристики учебната джаджда се доближава до средния клас персонални компютри, предлагани на пазара.
За разлика от крехките лаптопи едно от големите предимства на Classmate PC е неговата здравина. Както бе показано нагледно устройството може да бъде изпуснато на плочките от височинна до 70 см., без да се повреди.
Наред с хардуера, в лекцията на експертите от "Сирма Медия" бе засегнат и не по-маловажният проблем за нивото на софтуерно обезпечаване и свързаност между учители и ученици при работа с новите технологии.
Тук специално внимание бе обърнато и към създаването на общодостъпна мрежа за споделяне на учебни материали и презентации, които да улеснят работата на педагозите при използване на новите технологии.