Предвид социално-икономическата значимост на горивата, поради прякото им въздействие по отношение на цените на стоките и услугите, предлагани на българския пазар, в рамките на образувано антитръстово производство, Комисията извърши анализ на конкурентната среда на пазарите по веригата на реализация на автомобилните горива.
Комисията за защита на конкуренцията е идентифицирала конкурентни проблеми, свързани с достъпа до данъчни складове и транспортната инфраструктури и ограничаването им от страна "Лукойл Нефтохим Бургас" АД и "Лукойл България" ЕООД (група Лукойл).
Откритието си комисията прави в антитръстово производство и заради социално - икономическата значимост на горивата
Комисията установява през ноември 2021 г., че група Лукойл притежава най-голямата складова и свързана с нея транспортна инфраструктура, която я прави господстващо предприятие на пазара на съхранение на автомобилни горива.
Дружествата от групата са извършили злоупотреба с господстващо положение, като не са предоставяли услуги по прием и съхранение на горива в собствени данъчни складове, ограничавали са достъпа до данъчните складове, свързани с най-големите морски петролни терминали в страната и не са предоставяли достъп до нефтопродуктопроводите на групата за транспортиране на внесени горива.
"Разглежданите практики представляват една обща стратегия на групата за създаване на пречки пред вноса на горива в страната и следва да се квалифицират като едно нарушение, тъй като са насочени към един и същ антиконкурентен резултат."
От КЗК посочват още, че тези действия ограничават конкуренцията още на първото ниво по веригата - при производството и вноса, което позволява поддържането на лидерската позиция на група Лукойл в страната и на следващите нива - търговията на едро и дребно.
Създаването на бариери пред вноса на горива в страната е от естество да доведе до пренасочване на търсенето към горива с местен произход, т.е. тези на Лукойл Нефтохим Бургас АД.
Това намалява избора на търговците на едро и съответно се прехвърля надолу по веригата на реализация на автомобилните горива и в крайна сметка върху потребителите.
Поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз,
тъй като ограничавайки вноса на територия на страната, може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.
В момента тече срок от 60 дни, в които "Лукойл" може да внесе писмени възражения по заключенията на комисията.