След големия скандал около китайската визита, президентът Росен Плевнелиев стартира тази седмица с нов лобистки акт в полза на бизнес кръговете, с които е свързан. Днес (21 януари) той трябва да представи пред българския бизнес визията си "Как България да тръгне в правилната посока".
Три-четвърти от фирмите обаче няма да се срещнат с президента. 75% от компаниите, създаващи брутния вътрешен продукт на България, няма да разберат идеята на държавния глава. След като тези компании не бяха поканения от президента при визитата му в Китай, сега те отново са игнорирани, за сметка на "приятелската" Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). Тя не е специализирана в организирането на международни събития, не разполага с кой знае какъв капацитет и експертиза. Със сигурност има причина да не е член на Международната организация на работодателите (IOE), както и на Международната организация на труда (ILO), от която отдавна са част неглижираните от държавния глава организации на бизнеса – Българска стопанска камара, Българска търговско промишлена палата и Асоциация на индустриалния капитал в България. Въпреки това, по мнението на президента, единствено КРИБ е достойна да представлява бизнеса ни пред света и пред самия него.
Това неизбежно връща към абсолютно непрозрачния начин, по който бе сформирана бизнес делегацията, която придружи президента в Китай. Тогава отново бяха изолирани водещите работодателски организации – БСК, БТПП и АИКБ и беше поканена само КРИБ. Което стана повод за основателни обвинения към Плевнелиев в скандална употреба на президентската институция и авторитета на българската държава в чужбина от частни икономически интереси.
В резултата договорености за 60 млн. евро с най-голямата икономика в света бяха дадени на фирми, членуващи или близки до КРИБ. Така се стигна и до парадоксалната ситуация софтуерни компании да продават розово масло, кисело мляко и българско вино в Китай.
Колкото и абсурдно да е това, то е факт благодарение на "успешната" разходка на Плевнелиев до Пекин. Оказа се, че българските доставчици на тези продукти са пререгистрирани само преди месеци дружества и са с общ адрес в един апартамент в София. Типична практика за така известните "кухи фирми".
Никой от споменатите браншове не е чувал или виждал тези компании, а и те дори не са сертифицирани да продават розово масло, мляко или вино. Но пък бяха успешно представени като български фирми от името на КРИБ. Всъщност самата визита започва да прилича на анекдота – "не бяха компютри, ами компоти", но все още има време да се види дали краят му ще е различен.
А доколко е добре набързо скроени фирми да подписват договори от името на цели браншове стана ясно веднага след визитата. Експерти обясниха, че за да продаваш розово масло трябва да си сертифициран производител, а това отнема поне две години. В посещението дори не бе включено дружеството "Българска роза-Карлово", което е най-големият доставчик на продукти от розово масло за китайския пазар. Никъде при визитата не чухме държавната фирма "LB Булгарикум" да е сключила договор за доставка на мляко, въпреки че само тя има право да изнася този популярен продукт.
Плащаме 90% от данъците в държавата, очакваме равен достъп, заявиха от пренебрегнатите бизнес организации. Те очакват равна подкрепа от държавната администрация и еднаква грижа, а не тя да разделя бизнеса по неясни критерии.
След разходката на Плевнелиев до Пекин администрацията ще попълва в следващите няколко месеца документи и отчет за успешното изпълнение на "Мисия Китай". Реално обаче ползите са само за няколко компании около КРИБ, а три четвърти от българския бизнес продължава да се чуди кого е представлявал държавния глава при тази визита.