Цигарената психология на България

Забраната за пушене няма да доведе до нищо - в психологията на българина е да намира начин да бъде свободен

по статията работи: Атанас Махлелиев | 31.05.2012 | 16:27
Повече за:

Ето, че забраната за тютюнопушене на обществени места ще влезе с пълна сила само след ден и отекна в ушите на пушачите по-силно от земетресение.

Анализирайки тази ситуация от психологическа гледна точка, изглежда, че и последният пристан на спокойствие за голяма част от българското общество изчезва като дим. Но въпросът не е дали си пушач или не, а защо живеем в общество където единствената ни утеха е цигарата?

Наистина ли живеем на място, където порока, независимо с какво име го наричаме, се оказва наречие за позитивна емоция?

Отговорът е много прост - докато се чувстваш предаден и лъган от държава, общество и ценностна система, която всекидневно е манипулирана и объркана, безсъзнателно ще си близо до порока и греха.

Случайно или не, цигарата се превърна във неформален психолог за по-голямата част от хората, в годините на преход, изпълнени с надежда и вяра. Незнам как така се получи, че единственият пламък, който можахме да възпроизведем в името на нещо, през години свързани с изпитания и лишения, беше само този който пали цигарите ни.

Дали психологията на българското общество е свързана само и единствено с очакването на неясното бъдеще, над което се спуска димна завеса, а не с действието в името на по-добро и хармонично съществуване? В психологията на българина е да намира начин да бъде свободен и независим, затова нека никой не си прави илюзии, че в нашето квази-общество забраната за тютюнопушене ще бъде спазвана и контрола, ще бъде ефикасен и неподатлив на "мръсната дума" в ушите на европейските политици, корупция.

Ние като личности не ставаме жертви само на физическите си пороци, а и на процесите свързани с нашата психика и на начина, по който е структурирана нашата порочна система.

Система, изградена на базата на млади хора без бъдеще и хаотично съществуване, насаждано с години негативно мислене и неосъзнати вреди от страна на заобикалящата ни действителност. Затова и забраната няма да доведе до нищо, което би върнало младите хора, и не само в правилната посока на развитие, защото практиката в световната история показва, че забраненият плод е най-желан и бленуван.

Надявам се, че неспазването на забраната да не се преобразува в протест на обществото срещу системата, в отчаян опит да се насади чувство на свобода и равенство за всички. Защото тогава ще страдат не само непушачите, но и най-важното за всички нас, децата бъдещото поколение на България.

(Мнението е изпратено от нашия читател Атанас Махлелиев, който се определя като теолог-психолог. Можете да споделите с нас Вашите коментари, мнения и препоръки на редакционния ни имейл - info@inews.bg. Текстовете се публикуват след редакторска намеса.)


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


46 Rosen Momchilov 17.06.2012 | 10:25
45 георги георгиев 11.06.2012 | 04:10
е аз като не пия алкохол трябва ли да вдигам врява щи пият хората,карат пияни колите си убиват хора постоянно?!!ее направиха ви големи зали защо никой не влизаше там в тях?!!!ами все при пушачите седяхте
44 георги георгиев 11.06.2012 | 04:08
е аз като не пия алкохол трябва ли да дигам стачка и да искам да забранят алкохола на закрито бе,непушачо?!!!
43 Borislav Kanev 04.06.2012 | 18:28
Не 240,закона беше гласуван от много по малко и от 120 депутата.
42 Мая La 04.06.2012 | 14:25
"Забраната за пушене няма да доведе до нищо - в психологията на българина е да намира начин да бъде свободен" - по-голяма дивотия от това не бях чела. Последното, което може да бъде казано за българите е че търсят начин да бъдат свободни. Щом авторът определя себе си като теолог и психолог може би ще има желание да обясни защо българите си спомнят с носталгия за времето на Бай Тошо и защо така радушно приеха наследника му ББ. Последното, което търси българинът е свободата си! Още по времето на временното руско управление у нас, народът е бил доволен някой друг да го командва. И днес тази тенденция се е запазила и е ясно изразена в постоянното търсене на наставници и хора, които да поемат отговорност вместо нас. Типично за народа ни е изречението "Правителството е виновно!" Моля, моля!!! Не е виновно правителството, виновни сте вие, че сте си го избрали. Уважаеми г-н Михалелиев, думите Ви звучат като оправдание, а не като обяснение. Прочитайки тирадата Ви, допускам, че сте пушач и нямате ни най-малко намерение да спрете да пушите. Което пък от своя страна превръща в доста лицемерно каквото и да е изказване за бъдещото поколение на България.
41 Monika Stoyanova 04.06.2012 | 13:25
Явно сега трябва да си купя и кола,то май само в колата си и у дома може да се пуши.На работното място не става,излизам в обедна почивка и се чудя в коя дупка да се навра,че да не ме подушат проверяващите...Направо ми убиха и желанието да ходя по кръчми,то като не може да се пуши и там...че аз и у нас мога да си наготвя.Какво още ще измислят,да си пълнят хазната от едната страна и да я източват от другата?!? 240 човека правят цял народ на балами,това само в България го има........
40 Pavlin Penchev 04.06.2012 | 12:31
AZ PREDLAGAM AKO NEPU6A4 VLEZE V ZAVEDENIE S CIGAREN DIM DA GO LIN4UVAME,TO INA4E NQMA OPRAVIQ,KVI STE VIE BE,NIKOI NE OSPORVA PRAVOTO VI NA IZBOR,DI6AITE SI "4ISTIQ" VUZDUH NA SELO 6TOT UTRE TAM 6I VI VURNAT SU6TITE OLIGOFRENI DETO STE,PU6A4 SUM AKO NQKOI ME POMOLI DA SI UGASQ CIGARATA ILI VIDQ MALKO DETE-GO PRAVQ,VUPROS NA KULTURA E,6TO NE ZABRANQT ALKOHOLA,NIKADE PO SVETA NE SUM 4UL NQKOI DA SE E NAPU6IL S OBIKNOVENNA CIGARA DA E NABIL NQKOI DA E VKARAL AGRESIQ DA E IZNASILIL NQKOI,MOJE SU6TO I TRUDA I BIZNESA DA ZABRANQT A,TUKMO STRESA 6TE E 0 NQMA DA IMA SURDE4NI UDARI NQMA DA IMA PROBLEMI SUS ZDRAVEOPAZVANETO,NITO 6TE IMA VOINA PO PUTI6TATA,ZVU4I KATO RAQ
39 Atanas Vasilev 04.06.2012 | 09:55
abe to mai komunizama ne beshe tolkoz izvraten kat taz demokraciq zabrana za tova zabrana za onova mai evropata e golqm fen na xitler
38 Atanas Vasilev 04.06.2012 | 09:49
bravo cqlata xvatka e v parite a ne 4e nqkoi se trovi politicite stavat vse po al4ni i al4ni
37 Димо Ангелов 03.06.2012 | 11:31
NE SAM SAGLASE S TAZI TUPA ZABRANA
36 Todor Mihailov 03.06.2012 | 10:01
за какъв се мислиш,че поставяш всички пушачи под общ знаменател?и изобщо-кой си ти,за да съдиш хората,които не искат да са като теб?
35 Ani Georgiewa 02.06.2012 | 22:51
Не съм съгласна с тази забрана. Пушачите никога не са ми пречели. Ако не желая да дишам дима, то просто не ходя в заведенията, в които се пуши. На скоро четох, че въздухът в Столицата е толкова замърсен, че се равнява на 5 изпушени цигари. Ами хайде, непушачи, спрете да дишате, ТРОВИТЕ СЕ! И сега какво!? Пред всяко заведение група от пушачи с цигара в ръка.. Е, страшна гледка! Много по - грозно според мен е да ходиш по улицата и да пушиш, но насладете се , това ще е най - срещаното нещо след тази забрана.
34 Кибрит Кибритов 02.06.2012 | 18:26
Козметична поправка на подзаглавието: Забраната за пушене няма да доведе до нищо - в психологията на българина е да намира начин да ЗАОБИКАЛЯ ЗАКОНИТЕ
33 Илия Попов 02.06.2012 | 13:28
Това,което става сега у нас го видях в САЩ преди 25години, но там съпротивата беше по-слаба,поне на мен така ми изглеждаше тогава.При тях обаче няма хънта-мънта с полицията- пипат изключиелно бързо и безкомпромисно.Тогава най-силно впечатление ми направи как хората гледаха на моите колеги,които пушеха.Смятам,че и тук пушачите ще свикнат да намаляват постепенно цигарите.В САЩ през 2005 пушачите бяха с 43% по-малко в сравнвние с 1985.
32 Виктор Пантелеев 02.06.2012 | 13:02
Jordan Russev, нямам проблеми с пушенето навън... но вече и там не ми разрешват. Аз мога да бъда солидарен и да пуша само на места определени за това. Защо непушачите не могат да бъдат такива. Какво лошо имаше в разделението на зали за пушачи и непушачи в заведенията, какво лошо има да запаля една цигара на пейката в парка, която е достатъчно отдалечена от детската площадка. Пък помисли и за собствениците на заведения, които за 1 година при всяка добавена запетайка на подобен закон, правиха реконструкции на заведенията си и накрая .. само пари на вятъра... Тези безмислени закони са тук само за да може някой да прибира пари, за жалост това няма да си ти Jordan или още по-малко аз...Ако наистина искаха да спрят цигарите, трябва да ги спрат от продажба, но това няма как да стане защото прибират огромни пари само от акциза им.
31 Ангел Пенджуров 02.06.2012 | 10:41
Ти за права чувал ли си някога бе приятелче ?!
30 Пламен Петров 02.06.2012 | 10:02
Всичко постигнахме в ЕО и икономика,и стандарт на живот.Само цигарите ни пречат.Е гати демокрацията в която чакам,кога ще ми определят,колко да дишам......защото изпускам вредни емисий.Умножено по фалшивите седем милиона.Нали се досещате,каква вреда нансяме ма природата.Аз съм за инициатива да не дишаме.
29 Jordan Russev 01.06.2012 | 22:38
заминавай,някой да те спира,аман от смърдящи пушачи!
28 Jordan Russev 01.06.2012 | 22:36
Аз Не пуша и пет пари не давам за пушачите!Яко забрани и глоби за тях,като им се пуши,на вън и това е!
27 Mladen Karamitev 01.06.2012 | 18:07
"Но въпросът не е дали си пушач или не, а защо живеем в общество където единствената ни утеха е цигарата?" - това е цитат от списание "Аз съм идиот и съм решен го докажа". Кой ти дава право да се месиш в това, какво ми дава утеха и какво не, и стига вече статии на тема "Антропология на българското общество и структурно развитие на НЛО-то под Перник". Навсякъде по света се пуши, не само в България!
26 Mladen Karamitev 01.06.2012 | 18:03
"Но въпросът не е дали си пушач или не, а защо живеем в общество където единствената ни утеха е цигарата?" - това цитат от списание "Аз съм идиот и съм решен го докажа" ли е? Кой ти дава право да се месиш в това, какво ми дава утеха и какво не, и стига вече статии, на тема "Антропология на българското общество и структурно развитие на НЛО-то под Перник". Навсякъде по света се пуши, не само в България!
25 Kalin Filipov 01.06.2012 | 16:30
ти си с болен мозък.те всички неща и секса и алкохола и цигарите....все за бягане от стреса;-))))аман от разбирачи
24 Петя Димова 01.06.2012 | 13:27
не че не се справят хората със стреса,по скоро им се налага да го поемат в тройни дози
23 Филип Иванов 01.06.2012 | 08:30
Забраната въобще не е за нашата държава, защото ние не сме стигнали до това ниво, че да успеем да постигнем нещо... Гн. Ангелов видях линка, който сте оставили, а вие обърнахте ли внимание, че на България се налага най-високия "ban", който дори колегите от Америка все още не са въвели, а ние се бутаме сред държави като Австралия и Канада. Пак казвам законът не е за нашата България... това е все едно да учиш три-годишно дете да кара кола.
22 Georgi Angelov 01.06.2012 | 08:21
Ако разбирам правилно и с думи прости автора - българите пушат, защото са прецакан народ. Елементарна теза, не е откритие. Тютюнопушенето одавна е приоритетно на хора, които не умеят да се справят със стреса. Забраненият плод е най-жадуван, казвате ? Да, така е. Обаче никой всъщност не забранява тютюнопушенето. Забраната се отнася до всички публични места. Точно както сексът е забранен на публични места. Не по друга причина, а защото вреди на комфорта (даже не и здравословно) на хората, които са наоколо и искат да правят нещо друго. Надолу много се разисква темата "правата на пушачите" и т.н. Един господин там ... Генади незнам кой си е особено пламенен и явно доста нервен човек. Обаче пропуска да отбележи простичкият факт, че тютюнопушенето не е (официално) болестно състояние, че да се съобразяваме останалите с него (?!?!). За сметка на това вреди на абсолютно всички в радиус. Значи какво излиза ? За да могат господата и дамите пушачи да притежават комфорта на своя съзнателен избор да се тровят, те тровят и останалите. Класическата дефиниция във всяка конституция за отнемане свободата на други човешки същества. Но да се върнем на автора и тезата на статията - излиза, че защото една група от хора не умее да се справя добре със стреса трябва да страдат и всички покрай тях. Еми ... сори. На добър ви път, момчета и момичета. Павкайте си колко искате, но не и където искате. Млад човек съм, имам идея накъде вървя и честно казано - цвета е зелен.
21 Georgi Angelov 01.06.2012 | 08:16
Ако разбирам правилно и с думи прости автора - българите пушат, защото са прецакан народ. Елементарна теза, не е откритие. Тютюнопушенето одавна е приоритетно на хора, които не умеят да се справят със стреса. Забраненият плод е най-жадуван, казвате ? Да, така е. Обаче никой всъщност не забранява тютюнопушенето. Забраната се отнася до всички публични места. Точно както сексът е забранен на публични места. Не по друга причина, а защото вреди на комфорта (даже не и здравословно) на хората, които са наоколо и искат да правят нещо друго. Надолу много се разисква темата "правата на пушачите" и т.н. Един господин там ... Генади незнам кой си е особено пламенен и явно доста нервен човек. Обаче пропуска да отбележи простичкият факт, че тютюнопушенето не е (официално) болестно състояние, че да се съобразяваме останалите с него (?!?!). За сметка на това вреди на абсолютно всички в радиус. Значи какво излиза ? За да могат господата и дамите пушачи да притежават комфорта на своя съзнателен избор да се тровят, те тровят и останалите. Класическата дефиниция във всяка конституция за отнемане свободата на други човешки същества. Но да се върнем на автора и тезата на статията - излиза, че защото една група от хора не умее да се справя добре със стреса трябва да страдат и всички покрай тях. Еми ... сори. На добър ви път, момчета и момичета. Павкайте си колко искате, но не и където искате. Млад човек съм, имам идея накъде вървя и честно казано - цвета е зелен.
20 Georgi Angelov 01.06.2012 | 08:08
Ако разбирам правилно и с думи прости автора - българите пушат, защото са прецакан народ. Елементарна теза, не е откритие. Тютюнопушенето одавна е приоритетно на хора, които не умеят да се справят със стреса. Забраненият плод е най-жадуван, казвате ? Да, така е. Обаче никой всъщност не забранява тютюнопушенето. Забраната се отнася до всички публични места. Точно както сексът е забранен на публични места. Не по друга причина, а защото вреди на комфорта (даже не и здравословно) на хората, които са наоколо и искат да правят нещо друго. Надолу много се разисква темата "правата на пушачите" и т.н. Един господин там ... Генади незнам кой си е особено пламенен и явно доста нервен човек. Обаче пропуска да отбележи простичкият факт, че тютюнопушенето не е (официално) болестно състояние, че да се съобразяваме останалите с него (?!?!). За сметка на това вреди на абсолютно всички в радиус. Значи какво излиза ? За да могат господата и дамите пушачи да притежават комфорта на своя съзнателен избор да се тровят, те тровят и останалите. Класическата дефиниция във всяка конституция за отнемане свободата на други човешки същества. Но да се върнем на автора и тезата на статията - излиза, че защото една група от хора не умее да се справя добре със стреса трябва да страдат и всички покрай тях. Еми ... сори. На добър ви път, момчета и момичета. Павкайте си колко искате, но не и където искате. Млад човек съм, имам идея накъде вървя и честно казано - цвета е зелен.
19 Georgi Angelov 01.06.2012 | 07:54
и за да не съм голословен - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_smoking_bans
18 Georgi Angelov 01.06.2012 | 07:49
Никой не ограничава личното ти право да се тровиш, пич. Ограничават (никога несъществувалото) право да тровиш останалите на обществени места. Ти ходи се гръмни. Няма цивилизовано място на тази планета, където да е разрешено пушенето. Шибан дебил
17 Deyan Dimitrov 01.06.2012 | 06:47
Мръсни ГЕРБерасти
16 Genadi Diakov 31.05.2012 | 22:43
Албенче, гръмни се някъде по-добре и замълчи, щото и аз имам дете ама не му вра цигарата под носа, ами си стои в неговата си стая,когато пуша! И не може някъв си немски мелез с турски произход от Брюксел да ми казва дали мога или не мога да се тровя! Тук нещата опират до самосъзнанието- да не тровим непушачите, а не къде може и не може да се пуши, сега вдяна ли за к'во иде реч!?
15 Genadi Diakov 31.05.2012 | 22:38
Абе ти що не се гръмнеш някъде, а !? Заради такива като тебе се потъпкват правата на пушачите бе цървул! Ти ходил ли си в Брюксел ? Щото аз съм ходил и знам там как пушат хората по заведенията. Има разделени зони за пушачи и не-пушачи, никъде не е забранено абсолютно!!!
14 Jitan Jitanov 31.05.2012 | 20:28
Няма сила,няма закон,няма държава,няма власт ,която да забрани нещо на един народ в неговите навици.Има хора които не пушат,има хора които не пият,има и такива които са педераси или лесбийки.Днес държавата с нейните малоумни представители /някой от тях де/ иска да забрани цигарите....утре ще я посъветват да забрани домашната ракия ...вдруги ден ще препоръча секс само в кучешка поза /както вече е направено в една държава/...след това чрез закон ще направи минералната вода на цената на водката....ЕМИ НА ТЕ ТОВА МУ СЕ ВИКА ДЪРЖАВНА ДУПЕДАВЩИНА ...Спираш цигарите от раз,здобиваш се на 80% с диабет...отказваш се от домашната и шотландците ти ръкопляскат...жена ти я болят колената за кучешка поза,статистиците са доволни...Айде да спирам щото много още мога да напиша дето не е за писане!
13 Szymon Meczenow 31.05.2012 | 20:23
Отговорът е много прост - докато се чувстваш предаден и лъган от държава, общество и ценностна система, която всекидневно е манипулирана и объркана, безсъзнателно ще си близо до порока и греха.
12 Камък Врачански 31.05.2012 | 19:14
аман от цигари, толкова ли сме жалки, че едни нормални закони за тази гадд дето ни трови нас и децата ни не можем да спазим - значи с,ме абсолютни нещастници и си заслужаваме ориенталската съдба
11 Елемаг Електриков 31.05.2012 | 18:43
този анархизъм не е полезен
10 lilia tashkova 31.05.2012 | 18:16
9 lilia tashkova 31.05.2012 | 18:16
пак не сме с хората
8 Ариана Оптимистикова 31.05.2012 | 17:37
за мен това не е иго, а правилен ход, а ти ако иксаш да даваш дим на децата си, давай им, но не и на моите
7 Ариана Оптимистикова 31.05.2012 | 17:37
6 Ариана Оптимистикова 31.05.2012 | 17:36
искате да кажете, че не може да спазваме никакви норми
5 Dimitar Haralampiev 31.05.2012 | 16:52
Аз съм За забраната, даже ЗА спирането на производството на цигари, но знам, че българинът е изобретателен и пак ще намери начин да заобикаля закона. И каква заблуда само - за свобода. Хората, който са в оковите на тютюна, говорят за свобода на избора, при положение, че те нямат избор. Те не могат да не пушат, докато непушачът може да пуши, може и да на пуши. Ето това е свобода и право на избор. А не къде може и къде не може да се пуши.
4 Krist Novoselic 31.05.2012 | 16:52
Много хубава статия. Поздравления към автора.
3 Дария Божилова 31.05.2012 | 16:49
Препоръчвам този материал на управляващата партия, която се мъчи да ни наложи европейско иго, но стандартът ни живот и манталитетът ни остават балкански. Насила хубост не става!
2 suzie muzie 31.05.2012 | 16:47
Много точен анализ-коментар от страна на Атанас Махлелиев.
1 Zahari Totev 31.05.2012 | 16:40
До голяма степен е прав автора на статията.

ТВ програма

Кино

  • Сега Моят плейлист
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:15 Концерт на Ролинг Стоунс
  • 00:45 Натисни F1 образователна поредица/п/
  • 01:15 Ново 10 + 2 /п/
  • 02:10 С БНТ завинаги /п/
  • 03:00 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 03:30 Домът на вярата /п/
  • Сега "Помпей" - екшън, драма,...
  • 22:30 "Изгубеното бъдеще" - екшън,...
  • 00:30 "Кървящият" - биографичен, драма...
  • 02:50 "Богатствата на България" -...
  • 03:20 "120 минути" - публицистично...
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • Сега "Бързи и яростни 7" - с уч. на Вин...
  • 22:45 "Кралят на скорпионите" - с уч. на...
  • 00:40 "Страховити истории: Призрачен...
  • 02:30 "Романс извън града" - с уч. на...
  • 04:20 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.