Днес по кината тръгна филмът "Анонимен" ("Anonymous") на Роланд Емерих, който застъпва тезата, че смятаният за най-значим автор в англоезичната литература, Уилям Шекспир, не е написал нито ред от приписваните му творби.
Тази теория съвсем не е уникална – спорът за авторството на шекспировите пиеси датира поне от средата на 19-и век. Версиите за истинския им автор са различни – от Едуард ди Виър, граф на Оксфорд, до самата кралица Елизабет Първа.
Лентата на Емерих обаче, в която участват Ванеса Редгрейв, Рис Айвънс и Джоели Ричардсън, предизвика истинска вълна на възмущение сред шекспироведите. Reuters съобщава, че в знак на протест срещу филма защитници на авторството на Шекспир във Великобритания са предприели крайни мерки – покрили паметника му в родния му град, Стратфорд на Ейвън, и заличили името му от табелите в града.
Д-р Пол Едмондсън от Шекспировия тръст обясни логиката на тези действия: "Шекспир е в сърцето на английското културно и историческо ДНК и безспорно е най-известният ни експорт. Това, което правим, само засяга повърхността, но все пак се надяваме, че по този начин ще припомним на хората за огромната почит, която дължим на Шекспир от Стратфорд на Ейвън."
Във връзка с разразилата се буря около филма, iNews се възползва от присъствието у нас на един от най-известните изследователи на Шекспир, британският професор Марк Бърнет от Куинс Юнивърсити в Белфаст, за да го попита за мнението му относно реакциите на шекспироведите на филма и за проблема с авторството на шекспировите поеми като цяло.
Ето какво ни отговори проф. Бърнет: "Действително филмът на Емерих, който е режисьор и на "Денят на независимостта" предизвика страхотна полемика, тъй като развенчава мита за авторството на Шекспир, твърдейки, че всъщност Шекспир не е написал текстовете на Шекспир и, че графът на Оскфорд всъщност е бил Шекспир.
Филмът наистина разтревожи и предизвика отрицателни емоции и реакции у изследователите на поета до такава степен, че в Стратфорд на Ейвън всички улични надписи и табелки, на които се споменава името му, бяха закрити, a статуята му също беше покрита.
Много от приятелите ми писаха до вестниците, за да се оплачат от този филм. Само че аз смятам, че подобен подход е погрешен. Смятам, че въпросът с авторството не е толкова съществен, предвид факта, че все пак разполагаме с творбите и, че шекспировият процес е в ход.
Фактът, че продължаваме да имаме налице примери за пресътворяване на някакъв шекспиров елемент всъщност е много по-интересен, отколкото вторачването в биографичните пикантерии, свързани с Шекспир.
Още не съм гледал "Анонимен", но определено това ще бъде едно от първите неща, които ще направя като се върна и съм убеден, че ще ми бъде доста забавно."
Проф. Бърнет подчерта, че интересът му е насочен не толкова към намеренията, които стоят зад текста, колкото към въздействието на самия текст. Той изтъкна, че разделя автора от текста и гледа на автора като на част от една културна среда, която е много повече взаимодействаща, отколкото е индивидуална. В този смисъл разглежда и Шекспир повече като част от едно общество, отколкото като отделен индивид, като част от интертекстуален процес, в който той не е източникът, а е просто една спирка в един безкраен междукултурен континиум.
______________
Марк Бърнет е преподавател по ренесансова литература в Куинс Юнивърсити, Белфаст. Той е автор на "Господари и слуги в английския ренесанс, драма и култура”, "Създаване на "Чудовища" в Шекспировата драма в ранната модерна култура”, "Заснемане на Шекспир в глобалния пазар”. В България е по покана на НАТФИЗ.