Идеята, че артистите и творците закодират в произведенията си фантастични идеи, непристъпни за всяко око, все по-често ни преследва, особено, когато говорим за съвременно изкуство.
Ето защо искреният до болка аниматор Макс Хатлър ни впечатли с изказването си, че прави филмите си без да влага в тях "велики” идеи. Макс е германец, който в момента живее и работи в Лондон. По безупречните му работи и безкрайно рошавата му коса можете да съдите, че е напълно отдаден на това, което прави.
Когато чухме, че се занимава с анимация, решихме, че рисува и очаквахме да видим всичко друго, но не и това, което ни показа в рамките на фестивала "Златен кукер - София”.
Всъщност историята на Макс започва в Германия, където живее с родителите си и своите сестри. Майка му се занимава с рисуване, а баща му с музика, което силно повлиява на вкуса и желанията на младия артист. Той записва да учи Медии и по време на следването си разбира, че може да използва интересите си от различни области в едно. Животът се завърта и по-късно Макс влиза да учи Анимация в Кралския колеж по изкуствата, в който се дипломира с първия си сериозен филм "Collision” през 2005 г.
Непокорните му кичури коса на пръв поглед подсказват, че работата му е твърде хаотична, но за изненада, симетрията в творчеството му е изпипана до болка.
Всъщност противоречията в лицето на аниматора са няколко. Цели пет години той се занимава професионално с правенето на електронна музика, но и до днес не се е научил да свири на музикален инструмент. Второто противоречие се крие в тази симетрия, в безкрайния синхрон, отвъд който рядко прозира истинска история.
Творчеството на Макс преминава през няколко основни етапа. Първият включва филми с военни елементи. Сред тях е и "Collision”, в който той умело преплита детайли от знамената на САЩ, Великобритания и тези на арабските страни, за да увековечи сблъсъците от 11 септември и случилото се в Ирак.
Кракът на Макс стъпва много по-далеч от военните конфликти. Той отвежда зрителите в пределите на метафизичното, където твори на теми като времето. От Puma пък го финансират да направи филм, посветен на мира. Така се ражда "RE:AX aka Peace Starts With Me”.
Младият артист твърди, че е ужасно увлечен от абстракциите, което се вижда ясно и в stop motion проектите му, като "AANAATT”. Интересното при Макс е, че никога не тръгва да работи с ясната идея какво ще се случи, ето защо някои от филмите му изглеждат по-добре пуснати наобратно, така че той сам избира дали и как да насочи "действието”. "AANAATT” е пример за това, тъй като образът в него е обърнат с главата надолу, за да бъде абстракцията още по-силна.
Приключенията обаче не свършват дотук, тъй като Макс остава свързан с музиката и продължава да приема проекти и в тази област. Работил е с имена като Basement Jaxx и Джованоти, така че в никакъв случай не бива да бъде подминаван. В момента той прави музикални визуализации на живо и има намерение да се развива и в тази сфера.
Творчеството на Хатлър е само леко намигване към всички млади артисти, които не се страхуват да търсят своята сцена. То е смела смесица от музика и необичайни образи.
Аниматорът бе гост у нас по повод третото издание на Международния фестивал на анимационния филм "Златен кукер”, в рамките на който води уъркшоп и представи панорама със свои филми.