По традиция на Международния ден на театъра 27 март се раздават наградите на Съюза на българските артисти - ИКАР 2013.
И пак по традиция това се случва в Народен театър "Иван Вазов”, който вчера привечер на пищна церемония събра "най-добрите, заслужилите, големите” артисти под мотото "Печеля или не - това се пита".
Хубавите неща обаче, с малки изключения, спират до тук.
Търсейки по-голяма бляскавост на церемонията, или просто от куртоазия, организаторите бяха решили да "стоварват” номинираните пред входа на театъра с коли, в по-голямата си част еднакви. И ако идеята е била звездите да минават величествено "по червения килим”, то необясним беше фактът, че такъв липсваше.
Въпреки това, номинирани, гости и журналисти изпълниха фоайето на театъра, в което преди началото на официалната церемония по връчване на наградите звучаха фрагменти от филмите Star Wars и "Фантомът на операта”. Отново странен избор.
Същинската част на вечерта, очаквано за подобно голямо събитие, започна с леко закъснение, но това не смути препълнената до макс зала.
Балет "Арабеск” с красив танц и ефектни червено–черни костюми, даде чудесно начало на церемонията, на която специални гости бяха президентът Росен Плевнелиев, кметът на София Йорданка Фандъкова и министърът на културата Владимир Пенев.
След тяхното изпълнение на Голямата сцена се появиха водещите Луиза Григорова и Теодор Елмазов, за които смело можем да кажем, че до голяма степен допринесоха за неприятния вкус в края на вечерта. Ако има двама души, които като водещ тандем да си подхождат изключително малко, то това са те.
Като започнем от безвкусните и неуместни шегички с протестите и протестиращите "за глупости” хора, които Тео буквално ”ръсеше”, къде на място, къде не, и се стигне до очевидно забавляващите единствено приятелите и познатите на Луиза шегички относно темата – модел ли е тя, актриса ли е...
На моменти си личеше, че двамата сякаш изобщо не знаят какво се случва на сцената, все едно не са запознати със сценария, реакциите им бяха бавни и тромави, на моменти не на място.
Не мина и без леки технически проблеми, които, по традиция на подобни мероприятия, винаги се отстраняват изключително бавно и то от няколко души.
Въпреки това изпълненията на триото дами Sentimental Swingers и цирковото шоу с обръч на възпитаничката на цирк "Балкански” Сирма Димова определено разведриха обстановката и настроението на вечерта.
Още в началото на вечерта Луиза обяви, че "сериозни приказки” за протестите, на които й е посветено това издание на ИКАР-ите, ще има към средата на церемонията.
Когато този момент обаче настъпи, публиката до голяма степен се беше наситила от иронични и "шеговити” подмятания от типа "отвън има група протестиращи, които искат 27 март да не е Международен ден на театъра. Искали да започнат отначало - на чисто, с нови лица, затова били и против номинираните” или "Ако не ви харесват номинираните или победителите, с мажоритарен вот можем да ги сменим веднага”.
Така че, когато водещата обяви, че със соло изпълнение на тромпет на Мишо Йосифов ще бъде почетена и паметта на протестиращия човек, готов да жертва живота си в името на своите идеали, ефектът на изпълнението някак се разми и загуби. Остана само усещането, че Съюзът на българските артисти очевидно смята протестите и жертвите, които те взеха, за нещо смехотворно и заслужаващо единствено подигравки и шегички.
Големият победител, както се предвиждаше, поради множеството му номинации, беше постановката "Хамлет” на Явор Гърдев.
Макар ИКАР-а да се размина на изпълнителя на главната роля – Леонид Йовчев, постановката грабна наградите в категориите за режисура, за поддържаща мъжка роля - на Мариус Куркински, за сценография - на Никола Тороманов, Даниела Олег Ляхова и Венелин Шурелов, за майсторско техническо осъществяване, както и наградата за съвременен танц и пърформанс, която се връчва за първи път - на хореографите Виолета Витанова и Станислав Генадиев за "Мишеловката" - пърформанс в "Хамлет".
"Искам да благодаря на всички, които участваха в това представление за това, че много бързо разбраха, че пред нас стои един велик текст. Щастлив съм, че получавам наградата именно за това представление - с него осъзнах, че сигурно средство срещу самомнението и суетата е да работиш с велик автор.
Срещата с такава огромна планета от смисъл заличава възможността да мислим за индивидуалния си принос в изкуството, за егото си.
Това, което можем да направим, е само да се опитаме да го пресъздадем, доколкото можем. И ние всички много бързо разбрахме това. Наградата е и за Леонид Йовчев, който имаше смелостта да се заеме с ролята на Хамлет и да се разходи известно време гол по сцената”, каза Явор Гърдев при получаването на наградата за режисура.
"Всяка постановка на "Хамлет" е среща, която завършва с поражение. Надявам се при нас пораженията да не са много големи”, завърши словото си режисьорът.
В една от най-оспорваните категории – тази за главна мъжка роля, САБ отличи Камен Донев за ролята му в спектакъла "Животът е прекрасен” на Александър Морфов. Верен на себе си и шеговития си тон, актьорът не пропусна да разсмее публиката.
"Няма нищо по-хубаво от комерсиалния театър", заяви актьорът по време на награждаването си и посвети наградата на дъщеричката си, защото за ролята на Подсекалников се учил именно от нея.
Благодарността си към проф. Азарян и Тодор Колев изрази и тяхната ученичка Анастасия Ингилизова, отличена за поддържаща женска роля за "Декамерон" по Бокачо на Диана Добрева в театър "Българска армия".
Столичния кмет Йорданка Фандъкова връчи на "Медея, майка ми" на режисьорите Маргарита Младенова и Иван Добчев, съавтор на текста със Стефан Иванов, в Театралната работилница "Сфумато" "Икар-2013" за най-добър спектакъл.
Гергана Плетньова развълнувано получи наградата за водеща женска роля за Соня във "Вуйчо Ваньо" от Чехов на Пламен Марков във Варненския театър.
Семейството актьори Виолета Бахчеванова и Васил Стойчев - с "Икар-2013" за цялостен принос към театъра. Двойката си припомни годините, когато са се запознали като прохождащи актьори, за да стигнат до 53 години съвместен живот.
Александър Балкански, удостоен с наградата на САБ "За чест и достойнство", цитира развълнувано мисълта на Фелини, че циркът е не само трудно и красиво изкуство, но и културата и житейският опит на нацията.
"Горд съм, че посветих живота си на цирковото изкуство в България, каза още основателят на цирк "Балкански".
За цирково изкуство бе отличена Цветелина Попова за 20-годишната й дейност и постиженията й в областта на каучук-еквилибристиката.
Синът на Георги Калоянчев и внуците на Наум Шопов и Тодор Колев получиха почетните награди, които от няколко години връчва на близки на напуснали ни именити театрали кметът на Каварна Цонко Цонков.
Министърът на културата Владимир Пенев, който се държа много свободно и накара публиката да му ръкопляска бурно, връчи наградите на Министерството на културата за най-успешен мениджмънт и маркетинг на театър "София" и на Варненския куклен театър.
"Вграждане" по текст на Мария Станкова, постановка на Веселка Кунчева в Пловдивския куклен театър, спечели "Икар" за куклен спектакъл и за музика - на Христо Намлиев.
За индивидуално постижение в кукления театър беше отличена Магдалена Митева за сценария, режисурата и сценографията на "Изгубеният ключ" във Видинския куклен театър.
Проф. Славчо Маленов бе удостоен с наградата на АКТ-УНИМА за цялостен принос в кукленото театрално изкуство.
Наградата "Златен глас" за дублаж получи Елена Русалиева за Пати Хюз в сериала "Щети".
Останалите наградени са за дебют - Силвия Станоева и Иво Желев за актьорския тандем в "Клер, Мадам, Соланж" по Жан Жьоне на Касиел Ноа Ашер с продуцент "Гала филм", за критически текст - Асен Терзиев за "Театралността - езикът на представлението, за драматургичен текст - VOX POPULI за "Яце форкаш", за съвременна българска музика - Deep Zone Project за песента "I Love My DJ".
Студенти на Здравко Митков и Атанас Атанасов получиха двете стипендии на САБ.