От началото на този майсторски клас, преди 12 години, светът много се промени. Тогава аз бях изпълнена с надежди, а културата по света процъфтяваше. Сега съм малко по-песимистично настроена. Защото виждам, че тези млади хора, пълни с талант, готови да дадат всичко за изкуството, са изправени пред много труден път.
С тези слова великата оперна певица Райна Кабаиванска откри специалната пресконференция, която даде по повод провеждането на своя XII Международен майсторски клас, организиран от Нов български университет.
Коментирайки темата, Кабаиванска сподели още: "Винаги съм била преизпълнена със съмнения, но сега започвам наистина да се тревожа. Защото аз произвеждам непрекъснато – фабрикувам добри певци, които, уви, не намират работа. А певецът преди всичко трябва да се изявява. Певец се става само на сцената. Тогава може да се оцени талантът и да се прецени ще бъде ли той артист. Затова аз съм пълна със съмнения – виждам положението на бранша - например, в Италия. Това е страната на мелодрамата, но там театрите загиват, няма публика. Докато в страни Германия, Австрия и САЩ все още театрите са пълни.
Получава се така, че между Италия и България се образува един мост. Този мост се съставлява от един поток от млади хора, които могат малко, (но все пак могат) да се изявяват и реализират на сцена."
Голямата певица разкри още своите наблюдения върху сегашната глобална оперна сцена. По нейно мнение, икономическите реалности до голяма степен са навлезли в изкуството и всички артисти вече са длъжни да се съобразяват преди всичко с пазара.
"Аз не искам да се хваля като педагог. Всъщност, не съм учител по пеене и мразя това название. Учител по пеене е този, който гледа часовника, иска си парите и си заминава – не това е важното за мен. Обстоятелството, което е истински ме вълнува е учениците ми да станат истински артисти. По принцип деля певците на две категории: певци и певци-артисти. Днес операта има нужда именно от певци-артисти.
Защо? Ще ви каже режисьорът, който ги кара да се хвърлят от пропасти, да висят надолу с главата и да пеят едновременно. Една моя ученичка наскоро подписа договор с "Театро Реал" в Мадрид. Единственото нещо, което са я питали е било: "Можеш ли да пееш със завързани крака и провесена с главата надолу?". Аз я посъветвах да отговори положително, защото това вече е единственият начин да стъпи на сцената.
Днес импровизация в нашето изкуство не съществува. За да успееш понасотящем, ти трябва да си преди всичко добър артист – не толкова глас. Днешно време режисьорите изискват от артистите невероятни акробатични качества. Трябва преди всичко трябва да си готов на жертви, защото това, което предлагат театрите като материално заплащане е наистина мизерия. Младите певци в Германия, Италия, Австрия живеят с едни минимални хонорари."
Според оперната певица, спасение от тази сложна ситуация има. Тя определи музиката като красота, която се ражда от имитацията на човешкия глас. Именно тази красота ще спаси човека. "Затова аз търся таланти, които ще предават традициите на операта и ще прославят България на световния хоризонт", добави Кабаиванска.
Новото издание на майсторския клас на Райна Кабаиванска отново ще бъде с голямо международно участие – за прослушването са се записали над 40 кандидата от 9 страни, сред които България, Италия, Корея, Полша, Русия, Пуерто Рико, Гърция, Япония, Сърбия.
"Тази година в класа има представители на почти всички нации, така че ще ви представим един интернационален курс. Надявам се, че тези деца ще пораснат, както пораснаха вече много от нашите стари ученици: Мария Агреста, Андреа Каре, Вероника Симеони, Даниел Стефаниов", обобщи световноизвестната певица.
Тази година майсторският клас ще продължи от 2 до 19 септември 2012 г., а на 20 септември от 19 часа в Софийската опера и балет най-добите ученици ще представят галаконцерт със специалното участие на самата Кабаиванска и оркестъра на Софийската опера и балет.
Събитието и тази година е организирано от Нов български университет и е под патронажа на министъра на образованието, младежта и науката и посланика на Италия в България.