През 2009 г. едно лице от домакинство в България е направило среден годишен паричен разход от 13 лв. за изкуство, културни и творчески индустрии и културен туризъм. Само година по-рано тази цифра е била с един лев повече.
Това сочат данните от ново изследването на Обсерватория по икономика на културата "София – град на културни и творчески индустрии", което е съвместна инициатива със Столична община.
Според статистиката средният годишен паричен разход на едно домакинство за изкуства, културни и творчески индустрии и културен туризъм нарастват от 269 лв. през 2008 г. до 277 лв. през 2009 г.
Забелязва се сериозна разлика в културното потребление в столицата, в сравнение с това в страната. В София този разход е 450 лв. през 2008 г., а през следващата година е 530 лв., което показва, че домакинствата на територията на Столична община отделят повече средства за култура.
Изследването на Обсерватория по икономика на културата се базира на показатели като добавена стойност, брой заети, оборот и брой предприятия. То очертава София като град, в който са концентрирани най-голям брой организации, свързани с културните и творчески индустрии. Данните сочат, че всяко десето предприятие в града е предприятие на творческата икономика.
През 2008 г. техният брой е 17 198, а само година по-късно те надхвърлят 20 000. Между 45-50% от предприятията, свързани с културните и творчески индустрии в този период в България, са съсредоточени в София.
Директорът на Обсерватория по икономика на културата Диана Андреева разкри, че през последните години по неофициални данни се е смятало, че заетите в областта на изкуствата, културните и творческите индустрии, както и в културния туризъм в цялата страна са около 40-50 000 души от цялата страна.
Според данните от изследването, което е направено с помощта на Националния статистически институт (НСИ), те са двойно повече. Статистиката сочи, че през 2008 г. те са 88 995 души, а през 2009 г. се забелязва ръст и те достигат 93 323 души. Между 50 000 и 54 000 от тях са концентрирани в столицата.
За периода 2008-2009 г. има лек спад в оборота на предприятията, но той е свързан най-вече с кризата, която се отразява сериозно на архитектурата, (поради обвързаността й със строителството) и на рекламната индустрия.
Очевиден спад има в преките чуждестранни инвестиции за България от 808 987 до сума, която е почти наполовина по-малка.
Най-голям брой заети в страната в посочения период има в културните индустрии – около 50% от всички заети. След това се нареждат творческите индустрии. Изкуството и културното наследство се нареждат като трета група по брой заети, а на последно място са свързаните дейности с културния туризъм.
Дизайнът е един от секторите с най-висок прираст на организации на територията на сраната. Той има прираст от 43%, а след него се нарежда филмовата индустрия с 34 %. Единственият сектор, който бележи спад на броя организации, т.е. има такива, които са закрити в рамките на 2009 г., е музикалната индустрия.
В София пък са съсредоточени повече от половината предприятия, свързани с рекламния пазар, дизайна, софтуера, сценичните изкуства и филмовата индустрия.