10-те най-добре песни и победители в Евровизия

на 23-ти май отново започва европейски карнавал с надпяване. Припомнете си успели Абба, Кончита Вурст и т.н.м които винаги ще помним

по статията работи: Лазар Тодоров | 22.05.2015 | 11:37
10-те най-добре песни и победители в Евровизия
theguardian

В събота почитателите на музикалния конкурс "Евровизия" могат да проследят пряко финала му по БНТ, съобщават от националната медия. Началото на юбилейното 60-то издание на събитието е в 22 часа българско време.

До тогава сме ви приготвили интересен материал, в който проследяваме най-добрите изпълнители и песни, излязли от конкурса през годините.

1. Доменико Модуньо - Nel Blu Dipinto di Blu (Volare) (Италия, 1958)

Въпреки,че завърши трети в конкурса 1958 г. Volare вероятно може да претендира, че е постигнал най-комерсиален успех в Евровизия за всички времена. Класическата италианска балада с незабавно разпознаваем припев, оригиналната версия на която прекара пет седмици на върха на класациите US Billboard, спечели два Грами и е бил пресъздаван от толкова разнообразни певци, колкото Дийн Мартин,Джипси Кингс, Лучано Павароти и Дейвид Бауи. Модуньо, който също е написал песента, се връща в конкурса през 1959 г. и отново през 1966 г., и отбеляза страховитите 0 пункта със парчето Dio, Ела Ti Amo (Боже, колко обичам те). 

 

2. Франс Гал- Poupée de Cire, Poupée de Son (Люксембург, 1965) 

За първото десетилетие на своето съществуване, Евровизия е с тенденция към по-скоро улегнали френски шансон стил песни, които не приличат много на младежкия рок и поп музика, които доминира в класациите. Но Poupée де Cire, Poupée де Son написана от френската икона и арх провокатор Serge Gainsbourg, помогнала най-накрая на конкурса  да израсте в 60-те години, отваряйки вратата за подобен начин на млади артисти като Санди Шоу, Лулу и Клиф Ричард. Подобно на много от състави Генсбур е, Poupée де Cire е повърхностно на първи поглед поп парче със слоеве от ирония и двойно значение, скрито в текстовете, които изглежда критикуват самия жанр на музиката, които те представляват. 17-годишната Франс пее, че е "восъчна кукла", който е станала известна с песни за любовта. Певицата късно признава, че смята, че е била използвана от Генсбур, и се дистанцира от записите, които тя прави с него, които са включени прословутия Les Sucettes - песни уж за близалки, които съдържат множество двоен смисъл.

 

3. Вики Лендрос - L'Amour Est Bleu (Люксембург, 1967)

Друга не-печелившата кандидатура, която продължава да се превърща в много по-уреден стандарт, L'Amour Est Bleu е може би най-известна днес с инструментална версия на Пол Мория, която се превърна в US No 1 хит и се използва широко в телевизия и филми. Jeff Beck също достига върха UK 40 с блус-повлияно си тълкуване през 1968 г. Певицата сгръцки произход Вики Леандрос не може да се радва на най-много успехи с оригиналния й запис на песента, но тя го направи, за да отиде и да спечели конкурса през 1972 г. - отново представляващи Люксембург - с песента Après Toi. Версия на английски език на тази песен достига # 2 в британските класации.

4. Мокададес - Eres Tu (Испания, 1973)

Нито една от двете спечелили Евровизия песни не се радват на по-нататъшен успех, въпреки че през 1968 песента La la la беше включена във филма. Подгласничката през 1972 година остава единствената песен, изпята изцяло на испански, която успява да влезе в Топ 10 в САЩ, където остава като една от лесно запомнящите се испански песни. През 2003 година тя печели място в Залата на славата на испанските Грами за песен с "качествено или историческо значение".

5. Абба - Waterloo (Швеция, 1974)

Превърнала се във вечна класика, която играе ролята на трамплин за една от най-почитаните и икономически успешни поп групи на всички времена, Waterloo остава, за мнозина, най-типичната и помнена песен от Евровизия. Въпреки огромния успех на песента, Абба печелят наградата само с 6 точки преднина, като не получават нито една точка от британското жури. Силно повлияна от британските глем рок групи като Wizzard, песните на групата имат бързо темпо, а пищните им сценични костюми помагат да пробият през среднотемповите балади, които все още доминират в Евровизия, а в последствие се формира една армия от имитатори, които ще помогнат да се предефинира представата за конкурса.

6. Офра Хаза - Hi (Израел, 1983)

Уважавания израелски музикант Офра Хаза става световна сензация с традиционната йеменска песента Im Nin’alu, защото за всеобща изненада през 1988 година става световен хит. Части от нея взимат известните Coldcut, за да създадат техния ремиксов хит, заедно с Eric B и Rakim’s Paid. Пет години по-рано, тя постига второ място на Евровизия с жизнена и празнична Hi (Alive). Конкурсът се провежда в Мюнхен, където Хаза пее тържествената "Ani od chai, chai, chai / Am Yisra’el chai” (Аз съм още жива, жива, жива / Израел е жив ") на немска земя и близо до мястото на голямото клане в Мюнхен през 1972 г. и това има значителна тежест и й помага да превърне песнета в един от хитовете на певицата.

7. Жоел Юрсул - White and Black Blues (Франция, 1990)

С течение на годините, Евровизия се превръщаа в паметник на славното разнообразие на съвременна Европа. Все пак, това не е процес, който се извърша за една нощ и през първите четири десетилетия на конкурса е бил явен фактът, че музикално и визуално "белите" са имали огромна преднина. Французойката Жоел Юрсул не е първата чернокожа жена, която участва – това е холандската певица Майли Скот, която се състезава през 1966 година. Серж Гейнсбърг създава с Жоел съвместна песен (текста, на която е променен от оригинала Black Lolita Blues, по искане на певицата), която е насочена към разнообразието от имигранти първо и второ поколение които успяват усещат своето място в европейското общество. Песента отив на второ място заради блудкава италиански балада, но въпреки това се превръща в огромен летен хит във Франция, продавайки повече от 500 000 екземпляра от нея до края на 1990 година.

8. Желко Йоксимович - Lane Moje (Сърбия и Черна гора, 2004 г.)

Откакто конкурса отваря врати за все повече и повече страни през 21 век, започна да се оформя конкретно възприятие, провокирано от войнствения финал Тери Уогън- Източния блок търгува с гласа си, като го дава само и единствено помежду си. Не само, че това показва дълбоко невежество за географското и културно многообразие на Балкана, Балтийско море и кавказките региони (по един запомнящ повод, Уогън обвини Естония, че търгува с гласа с Хърватия), тя също така обърна внимание на простия факт, че по това време източноевропейските страни поличават много по-голямо уважение от западноевропейските. Същата година Обединеното кралство изпраща спецелилия Fame Academy Джеймс Фокс, Сърбия и Черна гора представят дебютния си пост – Югославия, в конкурса влиза Желко Йоксимович, един от най-популярните певьи и автори на песни в съвременната балканска музикална история. Самостоятелно съставената Lane Moje е натрапчива, неимоверно атмосферно - етническа балада, която заслужено обира точките от всички краища на Европа.

9. Лорийн - Euphoria (Швеция, 2012 г.)

Включването на цифрови файлове за изтегляне в световната класация беше може би най-революционно развитие в Евровизия след въвеждането на телефонно гласуване, което слага край на ирландския терор в края на 90-те години. Възможността за незабавно закупуване на вашия фаворит съживява конкурса отваря очите за по-широката популярна култура. Никъде това не е по-очевидно, отколкото в масивния успех през 2012 година. Носителка на наградата е от Швеция и успява да оглави класациите в 17 страни в навечерието на победата си. Също така е прекарала няколко дни на върха на класацията на Великобритания, достигайки своя връх No 3 в синглите по продажба на повече от 250 000 копия, въпреки че е почти универсално пренебрегнат от масовите радиостанции.

10. Кончита Вурст – Rise Like a Phoenix (Австрия, 2014)

Ако Euphoria доказа, че съвременната Евровизия е все още в състояние да предоставя трамплин за големи международни хитове, то Кончита Вурст доказа, че на конкурса също може да създадат големи международни звезди. Шоуто й се трансформира за една нощ в красноречив и вдъхновяващ застъпник за една по-свободна и по-толерантна Европа, получавайки точки от страни, в които правата на ЛГБТ никога не са били на дневен ред или активно са били слагани на заден. През следващите дванадесет месеца, певицата разбива победителите в Евровизия, като краси десетки корици на списания, краси международните подиуми и споделя сцената със световни лидери. Който и да спечели конкурса тази година трябва да покаже много!


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Бързо, лесно, вкусно
  • 16:30 Светът и ние
  • 16:55 България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:20 Още от деня коментарно предаване
  • 18:45 Спорт ТОТО
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • Сега "Скъпа мамо" - сериал, еп.2
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Ергенът" - романтично риалити, с.3
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Разобличаване" - сериал, с.2, еп.4
  • Сега "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 22:00 "Есента на демона" (премиера) -...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "Военни престъпления: Лос...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.