Сузана Капеяро е журналист и стилист, а отскоро се изявява и на големия екран. През 2012 г. ще я видим в новия филм на Тим Бъртън, а присъстващите на конференцията към музикалния фестивал SeeMe 6, който се проведе в София, успяха да си поговорят с нея и в рамките на представянето ѝ в Radio Cafe. За iNews стилистката разказа трудно ли се работи с музиканти и колко често звездите трябва да променят визията си, за да не омръзват на публиката.
Колко време работихте за MTV?
Работих в MTV в продължение на две години и половина, но през 2006 г. спрях. Сега се занимавам с нещо съвсем различно – актриса съм и съм сътрудник на Vogue Online. Работя на свободна практика. Правя и интервюта, продуцирам видеоклипове и се занимавам със стайлинг. Интервюирам групи, модели, режисьори.
Как започна да се занимаваш с всичко това?
Всичко започна преди доста години. Започнах да се занимавам със стайлинг, когато се преместих да уча "История на изкуството" в университета в Милано. Един от приятелите ми ми каза, че трябва да започна да работя нещо, свързано с мода. Така се озовах в една PR-агенция, където бях офис асистент. Веднъж една стилистка дойде при нас и каза, че изглеждам много нещастна, ето защо трябва да стана нейна асистентка.
Преместих се при нея и започнах да правя реклами. Тя работеше за италианското списание Marie Claire. Започнах оттам, после минах през списание Flair и то в самото начало на изданието. След това срещнах различни хора, които работят в индустрията, преместих се в MTV. Никога не съм работила с някоя банда по-продължително, но съм помагала за някои концерти, представяния в списания и други.
С кои групи си работила до момента?
Работила съм с The Raveonettes няколко пъти. По-късно помагах на The Servants. Едно от първите ми интервюта с групи беше с Franz Ferdinand през 2004 г. Алекс Капранос беше изключително мил. По това време работех много с Miu Miu и техният PR ми е добър приятел. Бяхме в Рим и той ми изпрати много дрехи на марката. Така подготвихме всичко за фотосесията. Няколко дни се разхождахме из Рим и направихме чудесно интервю. Това все още е един от най-приятните ми спомени от интервютата и стайлинг сесии.
Трудно ли се работи със звезди от този ранг?
Всъщност не. Не с всички. Аз съм от този тип хора - когато не харесам човека остреща, предпочитам да не работя с него. На този свят има толкова много неща за правене, че подобни усилия са напълни излишни. Когато бях в MTV не можех да избирам и работих с хора, с които не се разбирам добре. Тези отношенията са почти същите като в една връзка – нужно е и двамата да се харесвате. Ако не се харесвате, в крайна сметка ще направите нещо неправилно. Нищо няма да се случи добре.
Наскоро работих с една нова английска банда за видео продукция на Vogue. От Burberry ми предоставиха много дрехи, за да направим това видео интервю. Оказа се, че музикантите не искат никой да им казва как точно да изглеждат, защото имат свой собтвен образ. Затова им казах да изберат нещата, които искат, а аз оформих финалната им визия.
Значи звездите не са готови да се доверят напълно на един стилист?
Не, тук не говорим за доверие, а за това, че всеки има своя идентичност. На групите не бива да се налага някакъв стил, при условие, че те вече имат такъв. Ако правиш стайлинга на модел за фотосесия, е различно. Тогава на преден план излиза същността на стилиста. Тогава мога спокойно да избера дрехите и да кажа къде какво искам да сложа.
Но когато работя с личности, които още повече са артисти и създават някакво изкуство, мога да предложа някои неща, но от тях зависи кое ще изберат. Тогава мога да давам съвети, да казвам дали това, което са избрали е хубаво или не. Аз посреднича между марките и групите.
Всички виждаме как певици като Риана и Лейди Гага си сменят визията почти всеки ден. Има ли рецепта колко често трябва да се променя начинът, по който изглеждат звездите, за да не станат скучни на публиката?
Никога не съм работила с толкова големи звезди. Преди три години се запознах със стилиста на Лейди Гага, Никола Формичети. Неговата основна работа е именно това, всеки ден и всеки час. Лейди Гага иска да шокира и да впечатлява хората със стила си, а това е една много тежка задача, изискваща ежедневна работа. Когато си толкова велик, дизайнерът ти непрестанно се среща с различни артисти. Когато си на върха, общуваш основно с хората на върха, така че може би е по-лесно. Визията се сменя почти всеки ден.
Има ли основни правила в стайлинга, които да са своеобразен ключ към успеха?
В музиката няма такива. Мисля, че една група ще бъде успешна, ако прави добра музика. Стилът само ще довърши картинката, ще помогне, както при Лейди Гага, Риана или при Мадона. Мадона е страхотна модна икона. Съвсем естествено Лейди Гага е силно повлияна от нея и хората смятат, че тя я копира. Според мен Мадона е оригиналът. Тя има таланта не просто да бъде музикант, да прави такава кариера, но има и таланта да вижда тенденциите в модата. В този ред на мисли стилистът може само да помогне, но една група може да успее не заради визията си, а заради професионализма си.
Снимала си се в последната филмова продукция на Тим Бъртън "Dark Shadows”, която ще излезе през следващата година. Разкажи повече за работата си с толкова известен режисьор като него.
Тим Бъртън е един невероятен човек. За мен той е истински гений, изключително талантлив, мил и смирен. Въпреки че е утвърдено име и филмите му са толкова известни, той не е загубил усещането си за това кое е важно и реално. Той е много земен човек. Земен е по един гениален начин, като артист.
Помогна ли ви работата като стилист и журналист в работата с Тим Бъртън?
Като цяло не, защото актьорската игра е много различна. Тогава оставям собственото си Аз назад и играя това, което се иска от мен. В другите ми работи това не се изисква.